First Time Join Selangor Bar Election

Thursday 24 February 2022

Isnin lepas kena suruh masuk meeting sebab Managing Partner buat keputusan nak join Selangor Bar Election 2022/2023. Kira ni first time lah mengundi secara atas talian sebab sebelum ni mengundi secara fizikal masa Annual General Meeting. 


I dapat tugas buat poster untuk calon dengan manifesto. Jenuh jugak lah fikir nak letak manifesto apa sebab tak pernah tahu pun apa masalah dekat Selangor Bar. Sudahnya ambil masalah general je. Nak buat poster bukan susah pun. Bukak je lah Canva lepastu ambil contoh flyers dekat situ. Mudah betul hidup sekarang ni haha.

Lepas dah siap poster terus blast dekat semua email dengan Whatsapp number semua peguam dekat Selangor. Part ni susah jugak lah sebab ada number yang dah tak aktif. Ada peguam yang dah berpindah ke Kuala Lumpur atau kawasan lain. Kalau ikutkan pengiraan, dapat dalam 150 orang dah boleh menang. Nampak macam sikit tapi sebenarnya susah jugak nak dapat angka tu. 

Masa hari Rabu tu awal pagi lagi dah get ready semua device untuk penamaan dan voting session. Semua partners dari HQ datang even HR pun join sebab wakilkan partners lain bila some of them ada meeting dengan client. Sama lah dengan I jadi wakil partner RRM yang lain. Sepatutnya AGM mula jam 2.15 petang tapi kena anjak sampai 3.30 petang sebab nak bagi semua orang masuk dalam Zoom. 


Sementara menunggu tu ramai lah yang berborak dekat ruang Chat tapi admin tutup pulak kat situ. Lepastu diorang berborak dekat ruang Q&A pulak. AGM mula dengan ucapan Presiden Selangor Bar, Ms. Kokila Vanee lepastu agenda berbangkit. Masa tu dah mula keluar sesi mengundi untuk teruskan Annual Subscription ataupun tak.

Masa ni dah ramai yang tak dapat masuk dekat link yang admin share dekat ruang Chat tu. Ada yang kena refresh, ada yang kena log in semula untuk undi. Terpaksa lah admin tu share link banyak kali supaya semua dapat mengundi. 

Bila jadi macam ni dah mula risau la kitorang sebab takut masa sesi mengundi Committee nanti ada masalah yang sama. 


Menginjak ke jam 4 baru sesi penamaan untuk Presiden Selangor Bar dibuka. Sama macam 3 tahun sebelumnya, Ms Kokila Vaani dapat undian tertinggi. 


Settle part tu masuk pula sesi mengundi untuk Commitee Members. Haaa masa ni berdebar lah sebab nak buat penamaan calon untuk 5 orang calon kat dalam poster tu. Ikutkan perancangan asal, buat penamaan calon 1 lepastu 5 minit tempoh masa diberi untuk mengundi. Tapi entah kenapa admin ubah sistem pulak, they have decided untuk kumpul semua penamaan lepastu undi berjemaah. 

Lama jugak kena tunggu sampai satu jam sebab banyak nama yang dicalonkan. Penuh whiteboard dekat belakang admin tu. Sempat jugak lah kitorang rehat untuk solat Asar lepastu makan McD Party Pack sementara sesi undian dibuka. Bila dah kumpul semua calon, admin share link untuk vote di ruangan Chat. Tergelak kitorang satu office tengok senarai calon, nama pengusul dan nama penyokong sebab banyak salah ejaan. 


Hasilnya......

Kitorang dah predict dah tak menang pun tapi yang panasnya kenapa banyak nama calon dapat jumlah bilangan 1 undian sedangkan ramai yang undi. Bila persoalkan dekat ruang Q&A, katanya salah server. Adehhhh kalau macam ni sampai bila lah tak menang. 

Anyway pengalaman manis lah for me and my colleagues. Kecoh semalam menjerit cepat vote sebab masa yang singkat lepastu link pun tak okay. I dah berjaya vote kena pergi tolong yang lain pulak supaya dapat vote jugak. Dah lama tak rasa meriah macam ni sejak PKP. Nasib baik lah Internet kitorang tak buat hal. 

Managing partner ucap terima kasih untuk semua yang terlibat sebab 3 hari all out untuk proses pilihanraya ni. Tak menang tak apa, yang penting biar pihak lawan nampak ada yang nak bawa perubahan dalam Selangor Bar. Insya-Allah tahun depan more prepared. Mana tahu ada rezeki menang pulak kan? :)

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.