Drama Review | Sell Your Haunted House (2021)

Sunday 13 February 2022


Director : Park Jin-seok
Writer : Ha Soo-jin, Jung Yeon-seo, Lee Young-hwa
Cast :  Jang Na-ra, Jung Yong-hwa, Kang Hong-seok, Ahn Gil-kang
Production Company : Monster Union, May Queen Pictures
Distributor : Korean Broadcasting System
Genre : Comedy / Horror / Supernatural
Running Episodes :  16 episodes (70 minutes per episode)
Release Date : 14 April 2021 – 9 June 2021
Trailer : 


Drama yang bertemakan real estate property bawa keunikan dengan memaparkan kehidupan personal dan professional Hong Ji-ah (Jang Na-ra) sebagai ejen hartanah di Daebak Real Estate dan juga pengusir hantu. Dulu masa bekerja dekat syarikat lelong hartanah memang banyak je property yang tak boleh nak jual sebab ada hantu especially dekat kawasan Bukit Merah Laketown Resort. 

Kalau ada yang beli pun Chinese bidder sebab murah dari harga pasaran. Dia kata panggil je lah bomoh untuk halau hantu. Banyak juga property best dia jumpa tapi orang tak nak beli sebab hantu selalu kacau. Kalau ada yang kata tak percaya hantu tu mesti tak pernah jumpa lagi. Ni bukan jenis kacau main guli ataupun dengar tapak kaki tapi jenis kacau sampai rasuk sebab tak nak orang duduk dalam rumah tu. 


Excited layan drama ni sebab suka tengok cara Daebak Real Estate buat kerja halau semua hantu yang menggangu tuan punya. Rugi besar lah kalau property tak boleh jual atau sewa dekat orang gara-gara hantu selalu kacau penyewa. Banyak insiden yang berlaku sepanjang Ji-ah dan partner dia, Oh In-beom (Jung Yong-hwa) jalankan tugas mengusir hantu lantas buatkan penceritaan drama kelihatan menarik. Sub-plot yang dimasukkan juga menguatkan penceritaan Sell Your Haunted House. 


Dalam masa yang sama In-beom dengan Ji-Ah kena cari apa pertalian mereka berdua sebab mak Ji-Ah stuck dekat dunia nyata bila ada lagi urusan yang belum selesai. Besar kemungkinan urusan tersebut berkait dengan In-beom yang pernah dirasuk oleh Hantu Telur. Hantu jenis ni akan tercipta bila ada manusia yang melakukan dosa dalam skala besar. Macam Oh Seong-sik (Kim Dae-gon) yang tanpa sengaja cipta Hantu Telur lepas bakar satu kampung dan mengorbankan 7 nyawa tak berdosa. 


Drama Sell Your Haunted House arahan Park Jin-seok bersilih ganti antara masa lampau dan sekarang bila In-beom atau Ji-Ah akan serap memori roh yang tak tenang selama seminggu. Kelakar bila tengok In-beom pandai melukis lepas dirasuk roh pelukis. Lukisan bukan calang-calang nilainya sampaikan mencecah 2 juta won. Dari seorang con artist yang tak percaya dengan hantu berubah karakter kepada seorang yang lembut hati dan sentiasa membantu orang lain, Yong-hwa deliver kesemua emosi dan perubahan karakter dengan baik. Tak hairan lah dia menang Best Actor di KBS Drama Award 2021. 


Berbeza dengan Jang Na-Ra yang lebih terikat pada watak berhati batu selepas 10 tahun bekerja sebagai pengusir hantu. Dari seorang yang naif dia berubah menjadi seorang yang lebih pendiam bila sering gagal bagi keadilan pada roh yang berdendam akibat dibunuh. Banyak watak melodrama yang ditonjolkan oleh Na-Ra terutamanya babak yang melibatkan roh ibu dia. Emosi Ji-ah selalu terganggu bila Hong Mi-jin muncul sampai kita menangis sekali bila tengok. 


Selain watak yang tegang, Na-Ra kena buat banyak action stunt bila dia kena berlawan dengan roh jahat. Selalu Na-Ra bawa watak yang soft tapi kali ni dia tonjolkan sisi baru dalam lakonan. Something fresh to watch indeed. Kira hebat jugak lah pengarah dia sebab berjaya cari kekuatan dua pelakon utama dia dan paparkan dengan baik. Chemistry Na-Ra dengan Yong-hwa pun nampak natural walaupun nampak ketara perbezaan umur antara mereka berdua. 


Sinematografi yang banyak bergantung pada VFX juga dipaparkan dengan cemerlang dan menambahkan impak pada penceritaan. Transition yang menarik digunakan dalam beberapa babak. Music album drama Sell Your Haunted House pun sesuai dengan mood penceritaan yang santai dan kelakar. Dengar lagu I Got Ya pun dah tahu Yong-hwa yang nyanyi sebab dia ada gaya sebutan yang tersendiri. Sesuai lah dengan karakter dia dalam drama ni. 


Nice jugak drama ni kalau ada sequel sebab banyak lagi jenis hantu yang diorang boleh explore memandangkan Ji-ah dah jumpa partner yang serasi dengan dia. Nak tengok jugak kalau dia akan sambung legasi ni atau biar habis dekat dia je. Drama terbitan Monster Union dan May Queen Pictures ni mungkin bertemakan hantu dan beberapa babak mempunyai jump scares tapi kalau tengok waktu siang okay lah kot. Creepy but fun to watch. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

3 comments

  1. Dalam beberapa hari ni sibuk baca novel, nampak gaya kena kejar jugak ni, banyak drama menarik dah menunggu 😍

    ReplyDelete
  2. menarik ni, Fana
    aida masuk dlm list.
    now sedang layan Our Beloved Summer.
    kak Nurin yg suggest ke ibu nya ni hah :)
    ok la. santai.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.