Drama Review | The Big Bang Theory Season 10

Sunday 30 May 2021

Director : Mark Cendrowski

Writer : Chuck Lorre, Bill Prady

Cast :  Johnny Galecki, Jim Parsons, Kaley Cuoco, Simon Helberg, Kunal Nayyar, Mayim Bialik, Melissa Rauch, Kevin Sussman, John Ross Bowie, Brian Posehn, Sara Gilbert, Brian George, Alice Amter, Michael Trucco, Christine Baranski, Kate Micucci, Brian Thomas Smith, Dean Norris

Genre : Sitcom

Running Episodes : 24 episodes

Release Date : 19 September 2016 – 11 May 2017

Production Company : CBS

Distributor : Netflix

Trailer :

Sitcom The Big Bang Theory terbitan CBS pada awalnya cuma explore kehidupan 4 sekawan - Sheldon Cooper (Jim Parsons, Leonard (Johnny Galecki), Howard Wolowitz (Simon Helberg) dan Raj (Kunal Nayyar) yang bekerja sebagai saintis dalam bidang masing-masing. Makin lama sitcom ni makin berkembang dengan perubahan pada profession dan personal life masing-masing. 

Dalam season ni Leonard dengan Howard discover satu teori baru yang menggabungkan fizik dengan engineering. Disebabkan mereka berdua perlukan Sheldon untuk buat pengiraan saintifik, diorang decide untuk bawa dia masuk sekali walaupun annoyed dan menyampah bila Sheldon nak take credit. Lagi menyampah bila Sheldon memandai je bagitahu yang diorang boleh siapkan projek seperti yang Colonel Richard Williams (Dean Norris) minta. 

Relationship Sheldon dengan Amy (Mayim Bialik) makin bertambah baik lepas breakup dalam season 8. Kali ni satu lagi perubahan besar berlaku dalam hidup Sheldon bila Amy tinggal bersama dengan dia. Amy bagitahu yang rumah dia tengah renovate so dia perlukan tempat tinggal sementara nak tunggu siap. Walaupun renovation tu dah siap tapi dia tetap drag dan menipu supaya dia boleh tinggal lebih lama dengan Sheldon. Amy sorang je yang bahagia hidup dengan Sheldon walhal orang lain tak mampu nak bersabar dengan ‘constructive criticism’ dari dia kecuali Leonard. 

Dalam episod 8 - "The Brain Bowl Incubation", lepas Amy buat ujikaji mengenai primitive neurons melalui transdifferentiation, turns out DNA diorang berdua boleh hasilkan baka yang bagus untuk human species. Disebabkan eksperimen tu, Sheldon dah ready nak ada anak dengan Amy, sebanyak mungkin. Lagi bertambah excited Amy bila tahu reaction Sheldon sebab dalam season 7 boleh nampak yang Sheldon memang tak suka budak-budak. 

'Oh Shelly, how do I put this. By your third birthday, you had memorized over a thousand different kinds of trains, and I never imagined a woman getting aboard any of them.' - Mary Cooper (Laurie Metcalf)

Dalam episod 11 - "The Birthday Synchronicity", diorang pun sembang benda yang sama sementara tunggu Bernadette (Melissa Rauch) selamat melahirkan Hailley. Tak sangka lepas 10 tahun banyak benda yang berubah kecuali Raj dengan Stuart Bloom (Kevin Sussman). 

‘For God’s sake, just drive in the knife, you know.’ – Raj Koothrapalli

Bukan setakat Raj tak ada apa-apa achievements malah dilabel sebagai spoil brat memandangkan dia masih lagi bergantung sepenuhnya dengan ayah dan mak dia. Dalam episod 16 - "The Allowance Evaporation", Raj ambil keputusan untuk berhenti ambil elaun dari parents dia dan guna duit sendiri untuk sara diri. Dia pindah rumah yang lebih sesuai dengan gaji yang diterima dan lantik Sheldon sebagai finance manager. Akibatnya, dia tak dapat pergi ke San Diego Comic-Con sebab hutang kad kredit tinggi sangat. 

Dalam season 10 ni, memandangkan Amy dah makin serius dengan Sheldon dan Bernadette busy dengan anak dia, diorang dah tak sempat nak buat girl’s night out. So kebanyakan masanya Raj spend time dengan Penny (Kaley Cuoco) sebab dia memang bersifat feminine dan buat aktiviti yang sama macam yoga dan shopping. Lagipun Leonard busy dengan projek di bawah Air Force so dia selalu tertinggal keretapi. 

Semua gossip yang Penny bawa dari office, Raj lebih tahu dari Leonard sampaikan buat Leonard rasa left out. Dah la sebelum tu dia dah rasa insecure dengan relationship diorang walaupun dah berkahwin. Tambah pula Zack ada datang offer untuk Penny bekerja dengan dia dalam episod 22 - "The Cognition Regeneration". Relationship diorang actually dah mula hambar sebab masalah yang berulang masa bercinta dulu. 

Instead of focus dekat diorang berdua, I lebih enjoy tengok relationship Howard dengan Bernadette since both of them boleh berubah jadi pasangan yang agak romantik. Ingatkan lepas Mrs Wolowitz meninggal dalam Season 7, hidup Howard akan hambar atau sedih tapi Bernadette pulak yang ikut perangai mak dia. Actually mana-mana perempuan pun akan jadi monster kalau kena jaga Howard. Seriously. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 8.2/10












1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.