Movie Review | Lahzeye Bi Payan (Janji Zehan)

Wednesday 21 April 2021

 

Pengarah : Bernard Chauly, Zabrina Fernandes

Penulis Skrip : Bernard Chauly, Zabrina Fernandes

Pelakon : Nur Fazura, Amir Rezazadeh, Bront Palarae, Rabe'e Madani

Syarikat Produksi :  Wildsnapper

Pengedar :  Astro First Eksklusif, Astro On Demand, Astro Citra

Genre :  Romantik / Drama

Durasi Tayangan :  90 minit

Tarikh Tayangan : 14 Februari 2018

Mendapat tajaan dari syarikat penerbangan terkenal, Air Asia dan kerjasama Kementerian Pelancongan Negara Iran serta Kedutaan Besar Republik Iran di Malaysia, filem romantic drama ni mengisahkan percutian bulan madu pasangan suami isteri, Zehan (Nur Fazura) dan Arman (Amir Rezazadeh).

Zehan merupakan seorang penerbit TV dan sikapnya yang agak bossy dalam mengatur semua perkara jadi punca perbalahan dengan Arman. Kelakar jugak tengok scene Arman terkejut dengan habit shopping Zehan sedangkan majority semua perempuan pun macam tu. Tak dijelaskan kenapa Arman boleh assume Zehan berbeza sedangkan dia jatuh cinta dengan si isteri sebab raut wajah dan senyuman yang cantik lepas 6 bulan berkenalan. Lagipun dah datang Iran mesti lah nak shopping karpet dengan pinggan mangkuk cantik. Bukan senang nak dapat peluang pergi sana kan? 

Bukan nak backup Zehan tapi macam remeh sangat benda yang dia menyampah dengan isteri dia tu. Kalau jadi Zehan rasa nak marah jugak lah sebab honeymoon tak best. Bayangkan sampai je dekat airport Iran handphone Zehan hilang. Bila Zehan nak pergi cari, Arman kata biar dia je yang pergi padahal boleh je cari sama-sama sebab Zehan yang ingat jejak dia. Lepastu masa makan malam tu dia tak ada bagitau Zehan pun kena bersiap awal. Lepastu mengamuk then lari tinggalkan isteri macam tu je. 

Masa diorang pergi Persepolis tu pun menjengkelkan jugak bila Arman lupa nak masukkan bateri dalam kamera padahal dia brag dia bawa kamera. Kesian sangat dekat Zehan tak ada langsung gambar masa pergi honeymoon padahal view dekat Iran banyak yang cantik. Even tourist guide diorang pun terkejut tak ada kamera ataupun smartphone untuk ambil gambar. Tapi Zehan sabar je, takde pun nak tengking bagai walaupun dia digambarkan sebagai bossy. 

Apart from these scenes, penceritaan yang lain okay je lah untuk layan sambil iron baju. Kekuatan movie Janji Zehan ni pada keindahan negara Timur Tengah, Iran sebab tampilkan destinasi yang berbeza untuk berbulan madu. Selama ni pengarah pilih untuk ke negara dalam benua Eropah tapi Bernard Chauly dan Zabrina Fernandes bawa kelainan. Bukan setakat bandar Persepolis atau sejarah Yazd, malah senibina bangunan, dekorasi dan hiasan tembikar pun cantik sangat. Dipaparkan juga makanan-makanan terkenal di Iran macam Zereshk Polo, Ghormeh Sabzi, molasses delima ataupun pencuci mulut terkenal di Iran. 

Wardrobe Zehan pun cantik belaka, sesuai lah digayakan oleh Fazura yang memang up to date dengan fashion. Cuma agak rimas tengok shawl dia sebab letak macam tu je atas kepala. Kan lagi senang dia pin supaya terletak elok. Lagipun dia banyak bergerak dan cuaca agak berangin. 

Soundtrack untuk movie romantik ni guna lagu Fazura sendiri – Cinta Langka. One of my fav song dalam album Fazura (2107) sebab suara dia lembut dengan lirik yang menggambarkan perasaan dia bila jatuh cinta. Sesuai lah dengan mood honeymoon dalam movie terbitan Wildsnapper TV Sdn. Bhd. 


Rasanya pertama kali tengok movie Bernard yang diadun dalam template drama sebab kebanyakan movie hits dia adalah romantik komedi. Sayangnya movie Janji Zehan agak flat walaupun lakonan Fazura menyerlah dalam kebanyakan scenes. Dialog pun tak berjaya menghidupkan atau menarik perhatian. Mungkin sebab bahasa perantara atau mungkin sebab barisan pelakon yang agak terhad. Chemistry antara Fazura dengan Amir pun nampak canggung. Kelemahan terbesar dalam genre romantik tskkkk

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.4 = 6.2/10

5 comments

  1. Ohhhh fazura ada berlakon dalam ni, kena tengok ni sebab suka lakonan dia.

    ReplyDelete
  2. Adoi.. chemistry kalau canggung antara pelakon utama emmang tak bestlah..

    ReplyDelete
  3. Dekat mana nak tengok movie nie?

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.