Movie Review | Ladda Land (2011)

Saturday 20 March 2021

 

Director : Sophon Sakdaphisit

Writer : Sopana Chaowwiwatkul, Sophon Sakdaphisit

Cast : Saharat Sangkapreecha, Piyathida Woramusik, Atipich Chutiwatkajornchai, Sutatta Udomsilp

Production Company : GTH & Jorkwang Films

Distributor : Birch Tree Entertainment

Genre : Horror / Drama / Mystery

Running Time : 130 minutes

Release Date : April 28, 2011

Trailer :

Movie seram yang pernah ditayangkan di Busan International Film Festival ke-17 ni mengisahkan tentang Thee (Saharat Sangkapreecha) yang berjaya membeli sebuah rumah di Laddaland, kawasan perumahan dalam taman yang cantik dan selesa untuk keluarga. Sebelum ni Thee bekerja di syarikat besar dan menumpang di rumah ibu mertua dia di Bangkok. 

Tak tahan dengan cemuhan ibu mertua dia, Thee ambil keputusan untuk berhenti bekerja dan join MLM ubat kurus. Dalam masa 3 bulan sahaja dia berjaya kumpul duit untuk beli rumah baru. Walaupun anak perempuan dia, Nan (Sutatta Udomsilp) sakit hati dengan keputusan Thee tapi dia rasa dia buat keputusan yang terbaik untuk keluarga. 

Thee upah perempuan dari Burma untuk bekerja sebagai orang gaji di rumah dia tapi keesokan harinya selepas dia berpindah ke situ, dapat berita yang perempuan tersebut dibunuh dengan kejam, muka disimbah asid dan mayat disorok dalam peti ais. Ikut laporan forensik perempuan tersebut dah beberapa hari meninggal padahal Thee baru sahaja nampak dia pagi tadi masa jogging. 

Sejak dari pembunuhan tersebut, kawasan perumahan Laddaland sentiasa diganggu sampaikan ramai yang mula berpindah keluar. Jiran sebelah rumah pun ada masalah keluarga bila si isteri selalu dipukul suami yang baran. Thee dan isteri dia, Parn (Piyathida Woramusik) nampak kesan-kesan lebam tapi mereka tak ambil peduli sangat hal peribadi. 

Sampai lah anak mereka Nat (Atipich Chutiwatkajornchai) disorok dalam almari baju oleh Golf. Baru mereka tahu keadaan sebenar lebih parah dari apa yang mereka sangka. Thee tak boleh pindah keluar sebab duit simpanan dia dah banyak habis untuk beli rumah. Tambah pula dia malu dengan ibu mertua dia kalau balik semula ke Bangkok. 

Kesian sangat tengok nasib hidup Thee ni sebab dia dah cuba sehabis baik untuk keluarga tapi selalu dipandang serong oleh ibu mertua dan anak perempuan dia. Bab Nan tu tak lah marah sangat sebab dia remaja lagi, tahu nak rebel je. Tapi mak mertua dia tu eiii annoying sangat serba serbi tak kena dekat mata dia. Belajar la bersyukur anak perempuan dia dijaga dengan baik, bahagia berkahwin dengan lelaki yang baik. 

Movie ni ada beberapa scene yang agak pelik jugak sebab dekat awal movie lagi director- writer,  Sophon Sakdaphisit dah bagi hint ada yang memerhati Thee sekeluarga. Hantu dekat situ pun mengganggu dengan ganas sampai ada yang hampir accident tapi tak tahu apa punca dia kacau penduduk dekat situ padahal jiran dekat situ agak concern dengan kawasan sekitar. Tak la tahap makcik bawang tapi ambil tahu juga. 

Scene rumah Thee kena pecah masuk dengan lelaki bertopeng tu pun tak dikembangkan padahal berbahaya kot siap acu pisau dan cederakan Thee. Nasib dia sempat mengelak. Tak tahu siapa dan kenapa sedangkan kawasan Laddaland ada satu pintu keluar masuk dan dijaga dengan pengawal. 

Paling merepek sekali bila Thee masuk rumah berhantu dengan pistol sedangkan hantu bukannya lut dengan peluru pun. Lain cerita lah kalau zombie. Disebabkan tindakan dia ni,second half jadi predictable dan hambar. Dah hilang part seram sebab dah tahu director akan bunuh watak utama cuma tak tahu siapa. 

Hantu dalam movie Ladda Land ni tak lah menyeramkan sangat pun tapi background music dia yang bikin terkejut. Hantu lalu je pun, dia punya music fuhhhh! So tak digalakkan kalau lemah semangat atau senang terkejut. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.8, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.5 = 7.2/10

3 comments

  1. org ckp cliche klu pindah rumah baru then kena kacau hantu, tapi to be honest, i suka plot mcm ni and tak pernah jemu :)

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.