Movie Review | Jolly LLB (2013)

Tuesday 30 March 2021

Director : Subhash Kapoor

Writer : Subhash Kapoor

Cast : Arshad Warsi, Boman Irani, Amrita Rao, Saurabh Shukla, Rajeev Siddhartha, Harsh Chhaya, Sanjay Mishra, Mohan Agashe, Ishtiaq Arif Khan, Mukund Bhatt, Rajiv Siddharth

Production Company : Fox Star Studios

Distributor : Fox Star Studios

Genre : Legal / Drama / Comedy

Running Time : 128 minutes

Release Date : 15 March 2013

Trailer :


Diinspirasikan dari kes langgar lari Sanjeev Nanda pada tahun 1999, kes pelakon superstar Salman Khan pada tahun 2002 dan juga beberapa kes yang sama berlaku di India, pengarah dan penulis Subhash Kapoor mengangkat konsep ketidakadilan yang berlaku pada kelas bawahan. 

Berlatarbelakangkan kehidupan di Delhi yang terkenal dengan kes jenayah, Jagdish "Jolly" Tyagi (Arshad Warsi) cuba menjadi terkenal dengan failkan affidavit terhadap kes Rahul Dewan (Rajeev Siddhartha) sementelah Hakim Sunderlal Tripathi (Saurabh Shukla) putuskan bahawa cucu businessman kaya tersebut tidak bersalah atas tuduhan melanggar 6 orang lelaki yang tidur di bawah flyover. 

Walaupun anak guam Tejinder Rajpal (Boman Irani) dah mula tak senang duduk, dia masih lagi tak tergugat dengan kehadiran Jolly. Dengan mudah Tejinder dapat hidu niat busuk Jolly dan hantar Albert Pinto (Harsh Chhaya) untuk peralatkan pihak lawan. Malah membuka tawaran wang tunai dengan jumlah yang tinggi dan sebuah kereta jika Jolly berdiam diri di mahkamah nanti. 

Bak pucuk dicita ulam mendatang, Jolly terima wang tersebut lantas melamar kekasih hati dia, Sandhu (Amrita Rao) tapi perbuatan dia dianggap jijik dan memalukan. Tamparan Kaul Saab (Ramesh Deo) menyedarkan Jolly dan setelah berfikir panjang, dia ambil keputusan untuk cari bukti kukuh terhadap kes langgar lari Rahul Dewan dan pulangkan kembali duit Tejinder. 

‘Everyone present at this court knows that the accident caused by Rahul Dewan. But I am the judge. People’s thought and my feelings cannot influence my judgment. I have to pass the judgment based on evidence.’ - Judge Sunderlal Tripathi

Kekuatan movie Jolly LLB pada keunikan penceritaan, plot yang realistik, screenplay dipersembahkan secara progresif, skrip digarap kemas, dialog padu dalam beberapa scene juga lakonan dari barisan watak utama merupakan faktor kemenangan di  National Film Award untuk kategori Best Feature Film in Hindi juga National Film Award for Best Supporting Actor : Saurabh Shukla. 

Selalunya watak Hakim dalam movie Bollywood lebih banyak mendiamkan diri sehinggalah keputusan dikeluarkan tetapi watak  Hakim Sunderlal Tripathi nampak hidup dengan karakter yang cepat terasa, menyampah dengan permainan para peguam dan seperti penjawat awam biasa, menggunakan kabel untuk dapatkan kepentingan peribadi macam dalam scene dia pujuk Tejinder untuk book rumah di Fabulous City.  

Walaupun pada first half, pace movie agak perlahan dan watak Sandhya tak dikembangkan dengan baik cuma memenuhi quota heroin, ditambah dengan music album dari Krsna yang agak lemah sehinggakan plot lari dari landasan asalnya tapi perbalahan dalam kamar mahkamah dengan keseimbangan rencah drama dan komedi yang menaikkan momentum penceritaan. Pujian harus diberikan pada lakonan Arshad Warsi dan Boman Irani dengan persembahan yang bagus dari watak masing-masing. 

Tema movie Jolly LLB di bawah terbitan Fox Star Studios ni adalah ketidakadilan dalam sistem perundangan yang mana pengarah menggunakan korupsi untuk melawan korupsi dalam template satira. Macam scene Guruji  (Sanjay Mishra) sebagai bookie untuk jual bahan bukti yang disembunyikan oleh pihak polis. 

Tak pasti lah kelemahan dalam plot cerita terutamanya di second half adalah disengajakan untuk menunjukkan betapa besarnya korupsi dalam badan berkuasa ataupun pengarah Subhash Kapoor terlepas pandang terhadap perincian cerita macam scene polis tersalah tangkap sedangkan pernah berjumpa dengan mangsa. Anyway, movie ni antara yang tersenarai dalam wajib tonton terutamanya yang suka dengan tema jenayah atau undang-undang. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +0.9, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.9 = 9/10

1 comment

  1. selalunya klu yg best mcm ni mesti akan ada lack sikit details yg kita mmg nak tahu... kan

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.