Drama Review | Miss Match (2020)

Thursday 11 March 2021

 

Pengarah : Tam Suhaimi

Penulis Skrip : Tam Suhaimi

Pelakon : Kilafairy, Mimi Lana, Bella Dally, Donna Muslim, Atiq Azman, Emelda Rosmila, Sharifah Rose, Izara Aisyah

Genre : Drama / Romantik

Jumlah Episod : 4 Episod

Tarikh Tayangan : 25 Februari 2020

Syarikat Produksi : Imaginal Pictures Sdn Bhd

Penyiaran : WeTV, iflix


Drama Miss Match yang ditayangkan di WeTV dan iflix ni mengisahkan tentang Melisa (Kilafairy), pengacara program realiti, Berdua Bersatu di mana dua orang peserta akan disatukan berdasarkan preferences masing-masing. Ada je yang tak nak terima tapi kerana pujukan Melisa, peserta jadi okay je sebab lepas habis program tu bukannya ada yang nak ambik port dah. 

Syad (Bella Dally) sebagai pengarah selalu tertekan dengan sikap produser mereka, Elyna (Emelda Rosmila) yang tak habis-habis mengkritik dan merendahkan kemampuan mereka satu team. Personally for me, betul la jugak apa Elyna cakap tu, idea Syad klise sangat. Penonton dah boleh predict dah pun hala tuju program diorang. Bila Iqy (Atiq Azman) cadangkan pelakon join program tu, haaa siapa pulak nak bayar kos? Lagipun kalau artis yang join stress lah kalau dah habis program still kena berlakon bercinta jugak. Takkan semua pelakon yang join tu nak bagi alasan takde jodoh? Klise….

Satu hari Melisa dapat mesej dari Fara dengan Edlin (Sharifah Rose) untuk jadi committee member majlis reunion sekolah diorang. Melisa dah mula cuak sebab dia tak suka dengan Adrea (Mimi Lana) yang suka buli dia setiap kali ada peluang. Tak sangka even dah besar pun, perangai Adrea masih lagi tak berubah. 

Comel okay Sharifah Rose ni!

Walaupun tertekan dengan perangai Adrea, Melisa happy dengan kehadiran Harris (Donna Muslim) dalam hidup dia. Pertama kali bertemu dia kafe dan tersalah anggap Harris sebagai stalker kemudiannya makin rapat selepas beberapa kali bertemu secara tak sengaja. Harris cuba nasihatkan Melisa supaya abaikan Adrea dan tarik diri dari jadi committee member. Settle semua masalah. Tapi Melisa nak juga buktikan yang dia mampu kawal keadaan dan tak akan dibuli oleh Adrea lagi.

Toxic people macam Adrea ni memang takkan berubah sebab dia nak perasaan superior tu dalam hidup dia. Boleh mengarah orang sana sini. Nak pulak bila ada social media lagi lah menjadi-jadi perangai diorang untuk kejar perhatian. Bukak je lah mana-mana platform, akan jumpa jugak orang macam ni. The best way haruslah abaikan manusia sebegini. Toxic toxic pun I tengok sebab Mimi Lana berlakon. Tak pernah la gagal deliver watak dengan bagus. 

I rasa macam dah terbagi spoiler tapi bukan susah pun nak agak jalan cerita ni lagipun ada 4 episod je drama arahan Tam Suhaimi ni. Lepas tengok drama Cinta Itu Fairytale dengan Miss Match ni boleh la simpulkan yang signature Tam more to feminine and jalan cerita yang santai dan modern. Suka dengan sentuhan Tam Suhaimi sebab cerita dia tak cliché, ada mesej yang kuat, paparkan realiti dunia sebenar dan tak meleweh. Bonus jugak bila dia suka masukkan educational scene secara santai macam kenapa Harris pilih hairdresser sebagai kerjaya. Btw watak Atiq dalam dua-dua drama sama je ea. 

Suka dengan watak Ari (Izara Aisyah) sebab muncul sekejap je tapi dia drop bombs dekat Melisa. Walaupun watak Elyna tu annoying tapi dia antara strong character jugak lah dalam drama ni. Dia bukak mulut je berdesing telinga memasing nak hadap. Program Kau Perasan Tak tu best sebab dialog dia guna bahasa netizen. Hos dia tu ambik inspirasi dari Kak Jah Sungai Dua ke? 

Drmaa Miss Match under Imaginal Pictures Sdn Bhd ni dah siap lama dah tapi baru sekarang ditayangkan sebab Tam Suhaimi busy dengan drama lain sebab tu dalam drama ni Kilafairy tak pakai tudung lagi dan dia pun taknak promote drama ni. Bila dah habis layan 4 episod ni rasa tak puas sangat sebab rasa boleh dikembangkan lagi. Tapi okay lah kot stop dekat situ je sebab chemistry antara Kilafairy dengan Donna pun okay lah. You guys boleh tengok secara percuma dekat iflix atau WeTV. Happy watching!

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8/10

6 comments

  1. uish cam best! kene download iflix la ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. download wetv better la kot sebab ringan. iflix selalu lag

      Delete
  2. ada tertengok sikit drama ini.. nantilah sambung hehehe..

    ReplyDelete
  3. dah habis tengok. macam tak puas pula sebab pendek sangat..haha

    ReplyDelete
  4. kalau byk2 nanti jadi merepek pula kan.4 episode ok and nice

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.