Movie Review | Serendipity (2001)

Saturday 14 October 2023


Director: Peter Chelsom
Writer: Marc Klein
Cast: John Cusack, Kate Beckinsale, Molly Shannon, Jeremy Piven, Bridget Moynahan, Eugene Levy
Production Company: Tapestry Films
Distributor: Miramax Films
Genre: Romantic / Comedy
Running Time: 91 minutes
Release Dates: 13 September 2001 (TIFF), 5 October 2001 (United States)
Trailer:


Jonathan: This is the ultimate blend to drink. How'd you find this place?
Sara: I first came in because of the name: Serendipity. It's one of my favorite words.
Jonathan: It is? Why?
Sara: It's such a nice sounding word for what it means: a fortunate accident.

Lately bila buka TikTok ternampak klip video dari filem Serendipity, naskhah romantik komedi yang mengisahkan tentang takdir pertemuan antara Sara Thomas (Kate Beckinsale) dan Jonathan Trager (John Cusack) yang bermula di Bloomingdale, New York. Kedua-duanya berebut untuk membeli sarung tangan kahsmir berwarna hitam. 

Tersentuh dengan kebaikan Jonathan, Sara ajak untuk makan malam di restoran Serendipity 3 di mana Sara suka dengan konsep “kebetulan yang membawa kebahagiaan”. Makin banyak mereka berbual, makin tertarik dan mula rasa suka. Malangnya Sara sudah pun mempunyai teman lelaki, sama juga dengan Jonathan tapi hati berat untuk tolak kemungkinan mereka berjodoh. 

Sara bagi nama dan nombor telefon dia tapi kertas tu ditiup angin kuat lantas terdetik takdir bagi signal untuk berhenti di situ sebab dia percaya setiap yang berlaku dah tertulis. Jonathan sangkal teori tersebut tapi setuju dengan idea Sara untuk berjumpa di mana-mana tingkat hotel Waldorf Astoria. Sara dengan Jonathan perlu pilih mana-mana tingkat untuk berjumpa tanpa pengetahuan masing-masing. Kalau betul mereka berjumpa, maka mereka ditakdirkan bersama. 

Sebelum bergerak ke hotel, Jonathan tulis nama dan nombor telefon dia atas wang kertas kemudian guna untuk beli gula-gula. Sementara Sara pula tulis nama dan nombor telefon pada buku berjudul Love in the Time of Cholera dan beri kepada kedai buku terpakai. Walaupun cubaan mereka gagal di Waldorf Astoria namun kedua-duanya berpegang dengan wang kertas dan buku tersebut hingga bertahun lamanya sampai takdir bagi signal sekali lagi. 

Pretty sure masa sekolah dulu dah pernah tengok filem ni and pretty sure I’ve got influenced by this fate gives signal thing. Bila tengok movie ni senang sangat nak relate dengan watak Sara dan Jonathan yang mula percaya takdir bagi signal sebelum dia berkahwin dengan Halley Buchanan (Bridget Moynahan). 

Sinematografi dari John De Borman berjaya menciptakan suasana romantik berlatarkan kota New York dan kehangatan Krismas. Soundtrack Serendipity antara kekuatan dalam naskhah romantik komedi terutamanya lagu Never A Day – Wood dan When You Know – Heather Nova. Kebanyakan lagu juga mempunyai lirik yang tepat menggambarkan situasi lantas kukuhkan screenplay antara dua watak utama. 

Of course, jalan cerita dia a bit cringe and nonsense but still enjoyable to watch sebab John Cusack dengan Kate Beckinsale ada chemistry yang kuat sebagai pelaris filem arahan Peter Chelsom. Lakonan mereka berdua buatkan orang yang tengok impikan benda yang sama walhal boleh je Jonathan pilih tingkat bawah sebab ada satu je pintu keluar masuk dekat hotel tu. Celah mana pun Sara akan pilih tingkat bawah juga untuk keluar. 

Perlu tak takdir bagi signal sedangkan takdir yang tertulis boleh diubah? Signal yang Sara dengan Jonathan cakap pun adalah benda biasa tapi sebab gunapakai konsep ‘kita nak tengok apa kita nak tengok’ sebab tu lah both of them rasa takdir bagi signal. For me both of them are red flags to their own partners sebab bagi harapan sedangkan dah tawar hati untuk teruskan. 

‘And if you're smart enough, you learn from your mistakes. You figure it out. You... you think. You realize that life isn't some elaborate stage play with directions for the actors. Life's a mess, Sara. It's... it's chaos personified.’ – Eve

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.7 = 8.6/10

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.