Senarai Sub-Unit TREASURE

Sunday 15 October 2023

Idol group TREASURE adalah idol group mempunyai ahli paling ramai dalam sejarah YG Entertainment. Sebelum ni paling ramai pun adalah iKON, debut seramai 7 orang ahli pada tahun 2013. Dalam YG Treasure Box (2018), boleh nampak Yang Hyunsuk, founder YG Entertainment tak mampu nak buat keputusan tetap untuk bilangan ahli TREASURE. 

Awalnya 4 orang dari 29 orang peserta yang turut serta pertandingan tersebut. Kemudian berubah menjadi 5 selepas penilaian berkumpulan yang pertama. Bertukar fikiran menjadi 7 orang sejak ternampak potensi So Junghwan dan Yoon Jaehyuk. Selepas ditimbal balik keputusannya, TREASURE debut dengan 12 orang ahli. 

Memandangkan ramai ahli, possible untuk ada sub-unit dalam TREASURE, macam mana SM Entertainment selalu bereksperimen dengan NCT, macam tu lah juga TREASURE. Dalam rancangan TREASURE MAP atau TMI pun boleh nampak chemistry dan potential beberapa sub-unit. So let's see this list for your reference. 

1. HyunHaYo (Rapper Line)

Gabungan nama Choi Hyunsuk, Watanabe Haruto dan Kanemoto Yoshinori membentuk satu sub-unit yang kuat di dalam TREASURE. Barisan rap line sentiasa menghabiskan masa bersama untuk hasilkan rangkap rap di dalam semua lagu yang diterbitkan oleh TREASURE. Tak hairan lah kalau nama trio ni tersenarai dalam KOMCA dan mmepunyai net worth yang paling tinggi berbanding ahli yang lain. YG Entertainment juga perkenalkan HyunHaYo secara rasmi melalui lagu VolKNo dalam album TREASURE - The Second Step: Chapter Two. 

HyunHaYo bersinar cemerlang menerusi lagu G.O.A.T dari album REBOOT yang digunapakai sebagai BGM meraikan kemenangan pasukan bola sepak Korea menentang Jepun di Asian Games 2023. Bila semakin dikenali, HyunHaYo ada perancangan untuk tukar nama rapper line kepada something yang lebih cool. Looking forward to it. 

2. Vocal Line 

To be honest vocal line asalnya ada 3 orang ahli - Bang Yedam, Kim Junkyu dan Park Jeongwoo dan unit ini secara tak sengaja tertubuh sejak YG TREASURE Box untuk penilaian akhir. Bila TREASURE debut secara rasmi pada 2021, vocal line dikukuhkan lagi dengan Park Jihoon sebagai leader untuk TREASURE dalam vocal line. Lagu rasmi yang diterbitkan khas dari vocal line ialah The Way To dari album REBOOT. 

3. Dancer Line

Walaupun belum diperkenalkan secara rasmi tapi dancer line aktif dengan caranya tersendiri. Tahun 2021, dancer line memperkenalkan sub-unit mereka menerusi dance video yang dimuatnaik di akaun rasmi TREASURE. Kim Doyoung, So Junghwan dan Park Jihoon antara barisan utama untuk dancer line. But just like vocal, every member in TREASURE can dance with finesse and swag. 


4. Asahi x Haruto Unit

Mula diperkenalkan dalam album TREASURE - The Second Step: Chapter Two menerusi lagu Thank You. Kekuatan sub-unit ni bila keduanya adalah kelahiran Jepun dan mempunyai signature lagu J-pop dalam lagu yang dihasilkan. Gabungan yang kontra di mana Asahi mempunyai range suara yang lembut dan sengau sementara Haruto dengan tone yang dalam dan keras. 

Belum ada perancangan lagi untuk lagu baru tapi keduanya sentiasa bekerja bersama dan berkongsi studio di bangunan YG Entertainment. Mungkin akan ada buah tangan baru untuk lagu Jepun, who knows kan? 

5. T5

Unit terbaru yang ditubuhkan secara rasmi untuk album REBOOT menerusi lagu MOVE. Yang Hyunsuk perkenalkan T5 dan ceritakan bagaimana tertubuhnya unit baru dalam TREASURE menggunakan kaedah paling mudah. 

'Siapa yang rasa diri dia handsome dalam TREASURE, sila angkat tangan.'

Mungkin ada yang rasa cerita ni tipu tapi YG sendiri explain dalam video pengumuman rasmi T5 so yupp. Kim Junkyu, Yoon Jaehyuk, Park Jihoon, Kim Doyoung dan So Junghwan secara rasmi menjadi ahli sub-unit T5 dan mempromosikan lagu MOVE sebelum comeback date TREASURE untuk REBOOT. 

Selalunya kalau sembang siapa yang handsome dalam TREASURE, Haruto akan jawab dengan confident tapi kali ni dia bagi laluan kepada member yang lain sebab dia dah sibuk dengan HyunHaYo dan AsahixHaruto unit. Anyway proud of Junkyu whom finally confident to say he is the visual of TREASURE. 

6. Producer Line

Sejak debut lagi TREASURE dah mula gubah dan cipta lagu sendiri walaupun YG Entertainment perkenalkan secara berperingkat. Choi Hyunsuk, Haruto Watanabe, Kanemoto Yoshinori, Hamada Asahi dan Kim Junkyu secara rasmi adalah producer unit dalam TREASURE. 

[2020] Step One: Chapter Three: Orange (Asahi)

[2021] Japanese debut: Beautiful (Yoshi)

[2021] Special Gift: Everyday (Yedam)

[2022] Step Two: Chapter One: Darari (Yedam), BFF (Hyunsuk)

[2022] Step Two: Chapter Two: VolKno (Hyunsuk, Haruto & Yoshi), Clap (Asahi), Thank you (AsahixHaruto), Hold it in (Hyunsuk)

[2023] REBOOT: MOVE (Junkyu), G.O.A.T (Hyunsuk, Haruto & Yoshi), Stupid (Yoshi), I Want Your Love (Junkyu), B.O.M.B (Junkyu), Lovesick (Asahi)

Selain dari mempunyai ahli yang ramai dalam satu kumpulan, cara pengurusan TREASURE juga berbeza dari idol group sebelumnya. Idol group di bawah YG Entertainment menggunakan method main producer - G-Dragon untuk BIG BANG, Seungyoon untuk WINNER dan B.I untuk iKON jadi kebanyakan lagu mempunyai satu tempo dan ritma atau signature yang sama dalam genre yang pelbagai. 

Berbeza dengan TREASURE yang mempunyai 5 produser dengan signature tersendiri dan mungkin akan bertambah dari semasa ke semasa. Mungkin juga teknik terbaru YG Entertainment untuk mencari pelapis kepada barisan produser di bawah YG Entertainment. 

7. Actor Line

Satu lagi bakat yang diasah oleh YG Entertainment di mana TREASURE mempunyai kelas lakonan dan menghadiri ujibakat. As we all know, YG Entertainment mempunyai YG Stage untuk menjaga dan menguruskan para pelakon dalam dunia perfileman. 

Dalam TREASURE MAP, sesi ujibakat diadakan di mana Kim Junkyu, Kim Doyoung, Park Jihoon, Watanabe Haruto dan Park Jihoon terpilih sebagai pelakon utama untuk short film It's Okay, That's Friendship (2021). 

YG Entertainment kembangkan lagi cabang tersebut dengan terbitkan web series berjudul The Mysterious Class (2021) di akaun Youtube TREASURE. Terbaru, adalah short parody filem, My BF is Treasure (2023). Belum ada perancangan untuk benarkan mana-mana ahli ambil ujibakat dalam bidang lakonan but one thing for sure YG ada perancangan ke arah ni untuk TREASURE. 

8. MashiDam

Sub-unit yang healing dan hilang. 

Mashiho dan Yedam adalah ace dalam TREASURE but both decided to step out on November 2022. Buat masa sekarang Bang Yedam akan terbitkan solo album di bawah syarikat GF Entertainment sementara Mashiho dalam recovering mode and perhaps akan keluarkan solo album di Jepun. 

Setakat ni, ada 7 unit yang bergerak serentak dan rasmi dalam TREASURE. Semestinya akan ada banyak lagi sub-unit di masa akan datang memandangkan TREASURE berada di bawah seliaan Yang Hyunsuk bersama dengan BAEMON yang akan debut tak lama lagi. Personally, TREASURE really live up to their name, harta karun yang bersinar untuk YGE. Slowly but surely. 

3 comments

  1. berapa lama diorang training sblm dipilih utk jadi sebuah kumpulan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada yang 6 tahun, ada yang 4 tahun sebab masing-masing tak sama umur

      Delete
  2. Wow.. Banyak sub unit dia.. Semua bidang diorang tapau.. Bagus juga.. Ada kelainan..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.