Drama Review | Burn the House Down (2023)

Sunday 8 October 2023


Director: Yuichiro Hirakawa
Writers: Moyashi Fujisawa (manga), Arisa Kaneko
Cast: Mei Nagano, Kyoka Suzuki, Michiko Kichise, Mitsuhiro Oikawa, Yuri Tsunematsu
Production Companies: Kodansha, Office Crescendo
Distributor: Netflix
Genre: Drama / Mystery 
Running Episodes: 8 episodes (45 minutes per episode)
Release Date: 13 July 2023
Trailer :


Diadaptasikan dari manga series karya Moyashi Fujisawa dengan judul yang sama, "Mitarai ke, Enjou Suru" (Burn the House Down) mengisahkan tentang Anzu Murata (Mei Nagano) menyamar sebagai orang gaji di rumah Makiko Mitarai (Kyoka Suzuki). Anzu menggunakan nama Shizuka Yamauchi sebagai samara untuk mengelakkan Makiko kenal identiti dia yang sebenar. 

13 tahun lepas, Makiko cuma seorang ibu tunggal dengan dua orang anak lelaki di bawah tanggungannya. Sejak berkawan rapat dengan ibu Anzu, Makiko mula tiru gaya pemakaian Satsuki Murata (Michiko Kichise) kemudiannya secara curi-curi menggunakan perhiasan dan pakaian supaya terlihat elit di mata orang luar. 

Satu hari, malang menimpa keluarga Anzu bila rumah vila mereka terbakar. Hangus dijilat api. Satsuki diceraikan kerana kecuaiannya lalu menghidap amnesia kerana trauma akibat insiden tersebut. Sementara Makiko berkahwin dengan ayah Anzu, Osamu Mitarai (Mitsuhiro Oikawa) dan mendapat segala kekayaan yang diidamkan. 

Anzu syak Makiko yang menjadi punca kepada insiden kebakaran tersebut. Walaupun dalam CCTV tak jelas siapa yang keluar melalui pintu belakang tapi dia pasti cardigan kepunyaan ibunya dipakai oleh Makiko pada hari kejadian. Berpegang dengan bukti tersebut, Anzu dan adiknya, Yuzu (Yuri Tsunematsu) cuba membalas dendam. 

Drama Jepun terbaru di Netflix ni mempunyai keunikan pada idea jalan cerita yang berkisarkan balas dendam. Menariknya, bukan Sahaja Anzu dan Yuzu cuba untuk jatuhkan Makiko malah anak Makiko sendiri mempunyai motif untuk balas dendam. 

Dua episod pertama seronok lah nak layan sebab curious tengok Anzu nak cari bukti yang disimpan di rumah Makiko. Kelakar juga sebab satu-satunya bukti yang ada tak disimpan dengan baik, siap tayang dekat Instagram. Mungkin sebab Makiko yakin video cctv dah dihapuskan. Tapi bila masuk part Makiko pecat Anzu tu dah mula mehhh sebab Anzu tak lah bijak sangat nak sorok motif dan identiti dia. 

Nasib Anzu baik sebab ada beberapa watak yang tolong dia untuk jatuhkan Makiko because apparently orang sekeliling Makiko pun menyampah tengok ‘pefect life’ dia. Bila tengok episod 7 macam lahhh senang je nak hancurkan hidup Makiko tapi motif Anzu bukan pada nak hancurkan Makiko sebaliknya nak Makiko mengaku salah dan mohon maaf pada Satsuki. Menyampah tengok lakonan Mei yang sentiasa tunjuk muka sembab innocent sedangkan lawan dia lagi bijak. Perfect lah pilih Kyoka untuk watak antagonis. Creepy tengok dia bakar baju, masa dia jumpa Yuzu dekat kedai kek ataupun masa dia komen dekat laman web Kiichi.

Dekat episod akhir pun tak berhenti plot twist siapa sebenarnya yang jadi punca rumah tu terbakar. Tak pasti lah sistem anti-kebakaran dekat Jepun macam mana sebab mudah sangat rumah tu terbakar. Lagi satu sebab rumah Mitarai pun tak ada pekerja, jadi lambat lah bomba datang selamatkan. It doesn’t make sense but you have to accept that part because it is what it is. 

Love angle antara Yuzu dengan Shinji pun macam buang masa, sama juga Anzu dan Kiichi Mitarai (Asuka Kudo). Macam awkward lah bercinta dengan anak kepada orang yang dah musnahkan hidup kau satu keluarga. Tapi tu lah, dunia Anzu dengan Yuzu pun dekat situ-situ je, tak keluar jauh pun. 

Watak ayah dia yang terpaling tak berguna sekali. Dah la tak pernah peduli pun dengan bekas isteri, dengan anak-anak perempuan dia apatah lagi. Bila kahwin baru pun tak pernah peduli dengan anak-anak baru. Yang dia tahu stay dekat hospital tapi kerja dia pun banyak Ketua Jururawat yang uruskan sebab dia macam incapable untuk position yang besar dekat hospital tu. Tapi tu lah, itu kan hospital dia, jadi tak hairan lah kalau dia jadi CEO. 

Overall, drama ni buang masa sebab tak saspen dan misteri pun. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.2 = 5.7/10

2 comments

  1. Hehehe.. boleh layan kalau rasa susah nak tidur 😆

    ReplyDelete
  2. Revenge drama jepun ni rasa mcm tgk sinentron last2 reveal kari punya hal. Sis tak boleh brain..haha

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.