Belajar Tentang Gusi di Be Gum Proud Systema Event

Wednesday 25 October 2023

 

Bulan Mei dapat invitation ke event Systema. Dah berzaman entry ni terperam dekat draft, baru sekarang nak publish. Event Systema ni bersempena Hari Gusi Sedunia dan diadakan di Aloft Nu Sentral sebagai pelancaran kempen kesedaran untuk orang awam tentang kesihatan gusi dan gigi. Masa ni ambil half day, gerak dari office sebab event start jam 2.30 petang. 

Naik je dari eskalator tingkat bawah, dah boleh nampak satu floor tu penuh dengan booth Systema dan props berkaitan. Dekat event ni baru tahu yang Systema, jenama yang berasal dari negara Jepun ni dah beroperasi selama 130 tahun, menjaga gigi dan gusi. 

Selesai bab pendaftaran, boleh look around sementara tunggu semua jemputan sampai. Kebetulan I pakai outfit warna hijau sebab tema event Systema, gabungan warna hijau dan putih. Pelbagai jenis ubat gigi dan berus gigi, dua produk utama Systema dipamerkan di event ni. Terbaru, Systema keluarkan berus gigi dengan teknik Systema Slim TEQ, inovasi terbaharu Jepun yang boleh membuang 85% plaque dari permukaan gigi. Dalam masa 2 minggu, gigi boleh jadi lebih cerah dari sebelumnya. 




Boleh kata berus gigi baharu dari Systema ni adalah berus gigi yang disarankan oleh doktor gigi sebab berus yang digunakan adalah halus, bersaiz 0.02mm. Bukan setakat menjaga gigi, menjaga gusi sekali dari kotoran yang melekat selepas makan. 

Dekat event Systema, Be Gum Proud ni ada booth yang sediakan gum quiz untuk tahu gusi kita di tahap mana. Kena jawab 10 soalan untuk tahu tahap kesihatan gusi andddd gusi I sihat walaupun ada masanya bila berus gigi keluar darah. Staff Systema bagitahu itu perkara normal bila kita tukar berus gigi. Gusi akan berdarah juga kalau pakai berus gigi dengan berus yang tebal dan kasar. Sebelum ni beria beli berus gigi jenis hard sebab nak sental gigi sampai bersih padahal tak perlu pun. Bila gosok gigi kasar-kasar, gusi senang luka. Bila gusi luka, bakteria datang menapak. 


Staff Systema are super friendly and nice. Banyak lah benda diorang share tentang penjagaan oral. Bila dah habis melawat semua booth, nak ambil gambar pun tak ada masalah sebab staff Systema yang akan assist. I jarang pergi event sorang-sorang sebab takde orang nak ambil gambar. Seronok lah bila ada yang assist lepastu ambil gambar cantik pulak tu. Siap tanya lagi, okay tak gambar dia ambil tu :')


Bila Awal Ashaari datang sebagai emcee, majlis terus start dekat bahagian ruang legar tu. Lepas 15 minit di bahagian luar, semua tetamu dijemput masuk ke dalam banquet hall. 


Seating arrangement dalam hall ni cantik sangat tapi kerusi dia tinggi. Nasib baik pakai loafer, boleh lah tahan badan dari terjatuh sebab I pakai kain licin. Ruang kerusi tu tak besar pun jadi kemungkinan untuk jatuh tu sangat lah tinggi. 

Majlis bermula dengan sejarah Systema oleh Pengarah Urusan Southern Lion, Encik Kazuo Mabuchi kemudiannya ucapan dari Persatuan Periodontologi Malaysia (MSP) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). 



Selesai ucapan dari barisan kenamaan, ada sharing session bersama dua orang doktor gigi, Dr. Kayla dan Dr. Faizal. Sharing session yang pendek tapi ada banyak ilmu dan tips bermanfaat untuk jaga gusi sebab gusi ibarat tanah kepada gigi. Kalau tanah bermasalah, agak susah untuk pokok hidup dengan sihat. 

Sebab tu kena berus gigi dengan cara yang betul, dalam circular motion, flossing, jaga diet pemakanan di mana kena elakkan makanan bergula, berminyak dan pedas. Kata Dr. Faizal, masalah gusi ni tak sakit sebab sejenis a silent pain. Bila dah bermasalah dah susah dah untuk kita rawat. 

Setiap tempat duduk disediakan sebiji epal hijau untuk Bite Challenge. Challenge ni untuk kesan sama ada gusi dan gigi sihat atau tidak. Cara dia mudah je, dengan gigit mana-mana bahagian epal hijau. Kalau ada kesan darah, bermakna gusi tak sihat. Challenge ni bermula dengan Syaza Bae. 



Mentang-mentang dah lulus buat Bite Challenge, terus makan makanan sedap dekat event tu. Tangan laju sangat ye ambil dessert dekat situ padahal baru je dengar pesanan dari doktor gigi kena kurangkan makanan bergula supaya gigi sihat. 











Nutty Pumpkin Bread Pudding


Dah kenyang makan dekat sini, kitorang terjah awal sebab nak minta dia buat shout out. By kitorang, I jumpa kawan baru dari Remaja. 



Settle shout out, bergambar lah dengan Awal sebelum gerak balik. Geram jugak dengan tudung sebab dah start buat hal padahal event dua jam je pun. But overall I had fun here. Thank you Systema for the invitation! 

3 comments

  1. Bestnya..MA pun dpt invitation but x dpt nak join sbb keja

    ReplyDelete
  2. Wow.. Makanan dia..
    Event yang best.. Suka guna berus gigi systema ni..

    ReplyDelete
  3. baru tahu bahawa systema sudah wujud 140 tahun yang lalu

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.