Movie Review | Tebus (2023)

Saturday 14 October 2023


Pengarah: Jason Chong
Penulis Skrip: Jason Chong, Sky Khor 
Pelakon: Aedy Ashraf, Ahirine Ahirudin, Idan Aedan, Azhan Rani, Jay Iswazir, Samarinna Tolhip, Marisa Yasmin, Jeremiah Rukong
Syarikat Produksi: Vian Media 
Pengedar: Amazon Prime Video
Genre: Aksi
Durasi Tayangan: 120 minit
Tarikh Tayangan:  31 Ogos 2023
Trailer:


Filem terbaru arahan dan penulisan dari Jason Chong berjudul Tebus memaparkan kisah pengawal keselamatan, Johan (Aedy Ashraf) yang menculik pewaris barangan kemas, Ana (Ahirine Ahirudin) untuk mendapatkan jantung di pasaran gelap bagi membantu adiknya, Jalil (Idan Aedan).

Doktor minta Johan untuk bawa Jalil pulang kerana adiknya cuma ada masa 2 minggu sahaja lagi untuk hidup. Akibat terdesak, Johan terpaksa peras ugut duit dari majikannya yang kaya. Jantung yang sepatutnya diberikan kepada Jalil ‘dicuri’ oleh anak orang kaya juga jadi dia tekad dengan keputusan tersebut. 


Perancangan Johan terjejas apabila bapa tiri Ana, iaitu Bakar (Azhan Rani) tidak mahu membayar malah melibatkan pihak polis sehingga Johan menjadi buruan. Ana buat tawaran supaya Johan bantu dia lari dari cengkaman Bakar kerana dia syak bapa tirinya ada agenda lain. Tambahan pula hari jadinya akan menjelang tak lama lagi dan Ana bakal dilantik sebagai CEO baru untuk Suci Jewelry. Daripada hidup uzur seperti ibunya, Mariam (Marisa Yasmin), lebih baik Ana bekerjasama dengan Johan. 

Jalan cerita Tebus tak lah heavy sangat sebab bersifat straight forward sejak awal lagi. Ada kejutan di awal dan hujung cerita tapi dah boleh agak sebab tipikal sangat. Dari awal lagi dah nampak identiti sebenar Bakar yang tamak dengan kuasa dan kekayaan setelah berkahwin dengan Mariam yang kematian suami. Bakar dibantu oleh Mat Noor (Jay Iswazir) untuk menguruskan semua hal baik di rumah, pejabat mahupun di perjumpaan-perjumpaan rahsia bersama shareholders Suci Jewelry. 


Tebus adalah filem kedua Ahirine selepas Remp-It 2 (2022), jadi tak ada expectation tinggi pun untuk dia bawakan watak Ana cuma sayang lah pengarah tak pandai kawal subjek dia. Tak ada masalah pun kalau Jason tak terlampau fokus dengan watak Ana dan biarkan Bakar dengan Johan tapau screentime banyak dalam Tebus. 

Mungkin sebab utama Jason pilih Ahirine untuk babak aksi tapi filem ni terlampau banyak bercakap sampaikan filem terasa mendatar walhal dah build up cantik dekat babak-babak awal. Kalau Ahirine dapat banyak screentime untuk babak aksi boleh terima lah. It gets too much sometimes bila watak Ana perlu bercakap sedangkan situasi tu tak perlukan pun macam Johan perkenalkan Ana pada Jalil lepastu minta respond Ana lepas Johan bagitahu plan untuk distract. 


Chemistry dan dinamik Ahirine dengan Aedy pun tak berapa nak menjadi sedangkan banyak momen Johan dengan Ana. Dari target penculikan sampai deep talk tentang keluarga dan impian masing-masing tapi susah nak feel the moment tu. Lagi seronok tengok Johan dengan Jalil, nampak natural lah momen adik-abang yang Aedy dengan Idan tonjolkan walaupun ruang tu tak banyak. 

Untuk babak aksi, not bad lah semua stunt choreography yang dimasukkan walaupun ada masanya nampak ambil giliran untuk deliver stunt tu. Tapi untuk elemen komedi dan drama, kedua-duanya tak sampai melainkan babak Azhan Rani. 

‘Kalau kau lembu, kau buat susu. Kalau kau ayam, kau buat telur. Kalau kau bangang, kau buat bodoh je. Lembu, dia tak buat telur. Ayam, dia tak buat susu. Yang bangang, jangan buat pandai.’ – Bakar


 Latar tempat untuk filem Tebus ni di Sarawak, pengarah bukan saja guna beberapa landmark dan budaya masyarakat setempat yang menonjolkan identiti negeri tu malah masukkan juga beberapa pelakon extra dengan dialek pekat Sarawak. Tapi jadi mengelirukan lah sebab barisan pelakon utama dan sampingan tak ada pun orang Sarawak. 

Jason Chong kata nak bawa filem Tebus ni pergi ke festival filem tapi personally I rasa banyak kelemahan untuk naskhah aksi drama ni. Masalah tu tak terletak pada jalan cerita dan genre tapi pada alur penceritaan dan editing. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +0.5, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.2 = 5.6/10

2 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.