Sarapan Pagi di Restoran Rumah Kampung Subang Bestari

Sunday 29 October 2023

Sejak Majlis Perbandaran Shah Alam rancak menyaman semua kereta yang park di kawasan kedai makan utama, rasa dah malas nak makan dekat restoran Lestari Maju. Of course, I malas nak bayar parking setiap pagi.

Jadi sebelum orang majlis datang saman kereta yang park di kawasan lain, I enjoy dulu makan sarapan pagi di restoran Rumah Kampung. Masa awal buka dulu, Rumah Kampung ada sediakan sarapan pagi tapi sekejap saja dan focus pada makan tengahari. Entah kenapa buka balik untuk sarapan pagi, mungkin ramai yang menyeru kot.

Menu untuk sarapan pagi tak banyak pun. Ada Nasi Lemak lauk sambal hijau paru, ayam goreng, telur mata, sambal kerang dan sambal sotong. Ada Bihun Goreng dan Nasi Goreng. Roti Canai, Roti Boom, Roti Titab dan Lempeng Kelapa. Walaupun menu dia sikit tapi not bad lah rasa dia.

Kalau nak breakfast heavy, I always go with Nasi Lemak and Sambal Hijau Paru. Suka sambal nasi lemak dia sebab pekat, pedas dan tak manis sangat. Cuma tak berapa gemar tang ikan bilis lah sebab dia guna ikan bilis jenis tebal dan tawar tu. Sekarang ni memang susah nak jumpa nasi lemak dengan sambal ikan bilis yang halus dan manis masin tu. Nak kata mahal tak lah juga sebab boleh dapat harga RM19 sekilo tapi kena pandai cari lah. But who am I to complaint kan? Nak sedap, masak sendiri lah, ye dak?

So far pernah makan nasi lemak dengan bihun goreng lah. Not bad untuk breakfast. Not great but not that bad. Harga pun harga standard Lembah Klang. Rasa macam nak try makan roti canai ataupun lempeng kelapa pulak lepas ni. Bab pembayaran, boleh buat pembayaran tunai ataupun QR code dekat sini.  

Dekat sini decoration dia klasik sesuai lah dengan nama restoran, Rumah Kampung. Makan dekat dalam lah seronok sebab boleh tengok props yang owner letak dekat dinding dan sudut tepi restoran. Owner pun rajin jugak menyembang dengan pelanggan yang datang tapi mostly dia ramah dengan orang tua lah. Maybe muka I pepagi pun non-approachable kot tsskkk T.T

Yang tak syok makan dekat sini satu je lah, kaunter makanan tu ada brader yang tolong cedokkan dan service dia quite slow. Kalau masa tu ada 4 orang yang order menu dekat situ, jenuh nak tunggu. Itu belum masuk part dia lupa dah apa yang kita order. Mungkin konsep restoran ni santai lah kot, kalau nak service laju, pergi Mekdi seberang sana. 

3 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.