Movie Review | Oh! My Ghost (2022)

Saturday 7 October 2023


Director: Hong Tae-sun
Writer: Yoo Se-moon
Cast: Jeong Jin-woon, Ahn Seo-hyun, Lee Joo-yeon, Jeon Soo-jin
Production Company: Film A Pictures Co., Ltd
Distributors: D-Station Co., Ltd, iQiyi
Genre: Comedy / Horror
Running Time: minutes
Release Date: 15 September 2022
Trailer :


Naskhah yang dihasilkan dengan kerjasama Korea University of Media and Film mengisahkan tentang Taemin (Jeong Jin-woon) yang mempunyai kebolehan untuk nampak hantu. Penat menjadi pembaca kad tarot, Taemin bersetuju untuk bekerja sebagai Floor Manager di sebuah studio penggambaran iklan. 

Studio kepunyaan Kang Se-ah (Lee Joo-yeon) mempunyai masalah gangguan hantu setiap malam sehingga banyak yang berhenti kerja kerana takut. Sejak adanya Taemin, mereka tak pernah ada masalah untuk buat penggambaran atau rakaman secara langsung terutamanya pada waktu malam. Sementara Taemin menjadi kawan kepada hantu perempuan bernama Kongi (Ahn Seo-hyun), Se-ah pula sibuk mencari sesuatu di set studio tersebut. Sesuatu yang sudah lama keluarganya mencari, sejak dari generasi neneknya namun gagal. 


Satu hari production crew beli kamera 8k resolution untuk rakaman mereka dan Se-ah luluskan pembelian tersebut. Kerana resolusi kamera yang tinggi dan hebat, Kongi juga turut terakam dalam video iklan mereka. Menurut kepercayaan, sekiranya video jualan mempunyai hantu, jualan mereka mencanak tinggi dan perkara tersebut betul-betul terjadi. Akibat tamak, Myeong-seok (Jung Tae-woo) mencari dukun untuk menangkap Kongi dan paksa untuk berlakon dalam semua video iklan mereka. 

Filem Oh! My Ghost tak macam filem Korea yang lain sebab pembikinan yang dilakukan oleh pelajar filem jadi kebanyakan babak nampak amatur walaupun mempunyai barisan pelakon yang berpengalaman. Personally I tak suka tajuk cerita ni sebab pertama, dah banyak sangat movie komersial guna tajuk yang sama. Kedua, sebab tak ada kaitan sangat pun dengan pertalian Kongi dengan Taemin. Kalau dia buat Oh! My Kongi mungkin relatable sebab senang nak cari dan unik. 


Plot Oh! My Ghost arahan Hong Tae-sun menarik sebenarnya dengan elemen dua latar masa yang bersilih ganti di mana Taemin dan Kongi bukan saja ada hubung kait pada zaman sekarang malah sebelum tu lagi cuma masing-masing tak kenal sebab hilang ingatan. Sayangnya, plot yang awalnya menarik makin lama makin menurun momentumnya disebabkan editing yang lemah dan rushing. Dekat hujung cerita masa Taemin berlawan dengan roh-roh jahat tu teruk sangat editing sampai tak faham apa dan kenapa. 

Pembahagian screentime atau perkembangan watak pun tak ditulis atau diolah dengan baik. Dari awal nampak macam watak Seung Hee (Jeon Soo-jin) akan bantu adik dia, Taemin memandangkan masing-masing ada kebolehan untuk nampak alam mistik tapi sayang dia cuma muncul bila perlu dan jadi watak sampingan yang lemah, sama macam Se-ah yang kononnya keturunan dukun. 


Ada upacara yang dimasukkan pada second half movie tapi tak diceritakan langsung upacara tu bertujuan untuk apa pada penduduk kampung dan apa relevannya pada waktu sekarang. Patutnya kembangkan lagi part tu supaya tahu asal-usul keturunan Se-ah yang banyak membantu keharmonian kawasan tersebut. Macam mana dukun tu pilih orang yang layak menjaga tempat tersebut. Banyak lah pertanyaan yang tak dijawab bila masuk second half Oh! My Ghost. 

Filem Oh! My Ghost genre komedi tapi kebanyakan masanya lawak tak menjadi dan terasa hambar. Dinamik antara Jin-woon dan Ahn Seo-hyun pun tak kuat mana untuk tarik perhatian supaya tahu lebih dalam lagi. Walaupun filem ni komedi tapi bila setiap kali ada kemunculan hantu, terasa seram juga lah ditambah dengan makeup yang seram dan jump scare yang dimasukkan. 


Hopefully pelajar Korea University of Media and Film belajar dari tayangan filem ni untuk improve mana yang kurang lah sebab ada potential tapi tak mampu pergi jauh sebab few factors. Tengok filem ni rasa macam tengok filem Melayu. Ada can nak pergi tapi tak boleh pergi. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +0.8, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.3 = 6.6/10

1 comment

  1. belum tengok lagi yang ni... bakal tengok lepas abis tgk drama cina love is an accident

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.