Movie Review | Glass Onion: A Knives Out Mystery (2022)

Tuesday 27 December 2022


Director : Rian Johnson
Writer : Rian Johnson 
Cast : Daniel Craig, Edward Norton, Janelle Monáe, Kathryn Hahn, Leslie Odom Jr., Jessica Henwick, Madelyn Cline, Kate Hudson, Dave Bautista  
Production Company : T-Street
Distributor : Netflix
Genre : Mystery  
Running Time : 139 minutes
Release Date : 10 September 2022 (TIFF), 23 November 2022 (United States), 23 December 2022 (Netflix) 
Trailer :


Sekuel kepada Knives Out (2020) yang berlatarkan pandemic Covid-19 di mana menyebabkan Detektif Blanc (Daniel Craig) hilang kerja dan habiskan masa main game dalam bath tub rumah sewanya. Tuah datang kepadanya bila sebuah kotak kayu muncul di hadapan pintu beserta kad jemputan ke sebuah pulau ciptaan Miles (Edward Norton). 

Miles sebenarnya menghantar jemputan kepada 5 orang kawan baiknya yang mula berkawan sejak bertemu di bar Glass Onion. Birdie Jay (Kate Hudson), pelakon terkenal Hollywood, Claire Debella (Kathryn Hahn), gabenor Conneticut yang akan bertanding untuk senator Amerika, Lionel Toussaint (Leslie Odom Jr.), ketua saintis di Alpha, syarikat teknologi kepunyaan Miles dan juga Duke Cody (Dave Bautista), social media influence di Twitch dan Youtube. Miles juga menghantar jemputan kepada Andi Brand (Janelle Monáe), kawan baik Miles dan salah seorang founder Alpha. 


Jemputan terhadap Blanc pula adalah secara tak sengaja namun Miles berbesar hati bila detektif tersebut hadir ke pulaunya kerana dia sudah menyediakan game murder mystery sepanjang weekend. Selain spend time dengan semua tetamu, Miles nak show off pulau yang diperbuat dari Klear, a hydrogen-based alternative fuel yang akan dilancarkan pada minggu hadapan dengan kehadiran ramai figura ternama. 

Game murder mystery yang dirancang gagal kerana Detektif Blanc dah dapat selesaikan dalam masa 5 minit saja sedangkan Miles laburkan duit yang banyak sebagai upah kepada pencipta game tersebut. Namun tragedy berlaku apabila salah seorang dari mereka diracun sehingga meninggal dunia. Siapakah pembunuh tersebut, kena tengok sendiri lah di Netflix. 


Lepas tengok filem Knives Out yang pertama seharusnya ada expectation yang lebih tinggi untuk sekuel. Lagipun genre misteri adalah salah satu genre kesukaan I maka excited lebih bila Netflix tayang sekuel pada awal bulan Disember 2022. Kagum betul tengok babak di mana semua watak bekerjasama buka kotak kayu yang dihantar oleh Miles. Bukan saja bijak malah cantik juga seni pembuatannya. 

Pulau kepunyaan Miles juga menarik dengan sistem anti-smoking, seni bina setiap ruang dan juga glass onion yang diletakkan di bahagian tengah pulau. Sebagai orang biasa, Glass Onion adalah bar tempat mereka semua berjumpa tapi pada perspektif Blanc, lain pula tafsirannya. 


‘I like the glass onion, as a metaphor. An object that seems densely layered, but in reality, the centre is in plain sight. Your relationship with these people may seem complex, but looking at what you've done this weekend, it's crystal clear. You've taken seven people, each of whom has a real life reason to wish you harm, gathered them together on a remote island, and placed the idea of your murder in their heads. It's like putting a loaded gun on the table, and turning off the lights.’ – Benoic Blanc

Silap besar sebenarnya Miles jemput Detektif Blanc sebab semua misteri yang ada dia boleh selesaikan dalam masa singkat. Menariknya naskhah Knives Out 2 bukan mengajak kita untuk selesaikan siapa pembunuh tapi untuk tengok karakter sebenar setiap watak bila dalam situasi terdesak. Boleh tengok juga macam mana manipulasi memainkan peranan dan perdayakan otak manusia.


‘Listen, I want to be clear. I am not Batman. I can find you the truth, I can gather evidence, I can present it to the police and the courts, but that is where my jurisdiction ends.’ – Benoit Blanc

Naskhah Knives Out sengaja ditayang pada waktu Krismas supaya boleh perdayakan penonton yang jelak dengan naskhah cinta tipikal pada musim Krismas. My expectation was too high so I blame myself for that. Menyampah dengan watak stranger yang muncul tiba-tiba dan lawak salah sebut nama yang lapuk. Sekuel bukannya berkisar kepada whodunnit tapi whydunnit and maybe that ruined the fun. Tskkk

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.6, 6. Genre +1, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 7.8/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.