Movie Review | Code Name: Tiranga (2022)

Saturday 24 December 2022


Director :  Ribhu Dasgupta
Writer :  Ribhu Dasgupta
Cast : Parineeti Chopra, Harrdy Sandhu, Sharad Kelkar
Production Companies : T-Series Films, Reliance Entertainment, Film Hangar
Distributors : Reliance Entertainment, Netflix
Genre : Spy / Action / Drama
Running Time : 134 minutes
Release Date : 14 October 2022
Trailer :


‘They say that the tale of life begins before you are born. Life comes to an end but the tale continues. The battle of survival asks for sacrifice. And there are two kinds of warrior in this battle. One who are allowed to survive and the other who challenge death and survive in the end. The wounds received in love and war never heal.’ – Durga Singh 

Bertemu di Afghanistan, Ismat (Parineeti Singh) bertemu dengan Dr. Mirza Ali (Harrdy Sandhu) dalam sebuah teksi. Mereka berdua mempunyai jalan sehala lantas berkenalan di dalam perjalanan tersebut. Kebetulan mereka berdua dari negara yang sama walaupun Dr. Mirza sudah lama menetap di Afghanistan. 

Tak lama kemudian mereka berdua ambil keputusan untuk berkahwin tapi identiti sebenar Ismat terbongkar di sebuah majlis perkahwinan. Isterinya, Ismat adalah Durga Singh, ejen perisik RAW dan ditugaskan untuk memburu pengganas, Omar Khalid (Sharad Kelkar). Kerana misi RAW gagal, Durga dihantar ke tempat lain manakala Dr. Mirza masih dalam terkejut bukan saja kerana isterinya malah kematian sepupu yang paling rapat. 

Takdir pertemukan Durga dan Mirza sekali lagi di tanah Arab tersebut kerana Durga ditugaskan untuk menghapuskan ejen India yang berpaling tadah. Selepas cedera akibat ditembak, Durga diselamatkan oleh bekas suaminya yang kebetulan berada di kawasan tersebut. 

Penceritaan Code Name : Tirangan hasil penulisan dan juga arahan Ribhu Dasgupta adalah naskhah yang berkisarkan ejen perisik tanpa klimaks yang menarik mahupun twist yang mengejutkan. First half diceritakan dengan kemas kerana kisah cinta Ismat dan Mirza. Chemistry antara Parineeti dan Harrdy nampak menarik onscreen walaupun filem ini beri lebih banyak screentime berbanding debut filem dia sebelum ni, 83 (2021). 

Masuk second half dah mula merepek bila anak buah Omar Khalid tahu keberadaan Durga sedangkan tiada siapa pun dapat hubungi dia. Bukan juga melalui CCTV bangunan atau intel dari undercover. Tahu-tahu dah muncul untuk bunuh Durga. Unless ada babak Omar mentioned Dr. Mirza sebab kantoi Durga berkahwin dengan doktor tersebut. Malangnya tak ada. 

Watak Durga pun nampak lemah bila dia bagitahu Dr. Mirza dia tak pernah kena tembak padahal best agent kot. Lagi padu kalau dia kata dia selalu kena tembak tapi tak sama feel dia bila suami sendiri yang rawat. Entah pandai-pandai la karang ayat berbunga dah kalau bawak masuk love angle dalam genre spy thriller. 

Geleng kepala tengok babak Dr. Mirza menonong lari keluar dari van sebab nak selamatkan isteri padahal sepanjang dalam van, sepanjang Durga dengan Kabir Ali (Rajit Kapur) fight ISI, sepanjang van bergerak ke kawasan selamat, tak buka mulut pula tentang ancaman tu. Benda boleh settle sepanjang masa tu tapi penulis pilih untuk wujudkan drama dengan harapan penonton boleh rasa simpati dengan nasib Durga. 

Sebelum ni Bollywood ada franchise Commando, Tiger dan Zoya, Force dan banyak lagi filem lain yang paparkan tema RAW tapi tak faham kenapa Code Name : Tiranga tak mampu jadi kreatif untuk sorok penggunaan stunt double. Masa dekat first half okay je, pengarah guna karung guni untuk tutup muka ataupun purdah. Tapi bila masuk second half gigih juga nak tunjuk muka Parineeti sampai nampak jelas penggunaan CGI dekat cermin tu. Spoil teruk!

Patutnya pengarah boleh pendekkan lagi filem Code Name : Tiranga dengan buang babak Maryam dan Omar dalam perjalanan ke hospital tu. Tak perlu untuk layan kisah sedih antagonis, tak perlu juga babak Dr. Mirza tercengang dengan Durga bila isteri dia dah acu pistol dekat Omar. Kalau Durga buat kerja cepat, dah boleh save masa dekat situ. 

Sayang lah Parineeti selalu bazirkan masa pada filem yang mempunyai olahan lemah sedangkan dia ada potential jauh lebih bagus dari tu. Anyway, director boleh cast Parineeti dengan Harrdy dalam rom-com ataupun action comedy. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.3, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +1, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.2 = 5/10

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.