Penjual tempatan baharu mencapai peningkatan 12 kali ganda dalam jualan pada Jualan Hari Lahir Shopee 12.12

Saturday 17 December 2022

Penjual tempatan baharu mencapai peningkatan 12 kali ganda  dalam jualan pada Jualan Hari Lahir Shopee 12.12 | Pembeli menikmati lebih penjimatan dengan lebih 23 juta baucar dituntut

Shopee mengakhiri musim beli-belah akhir tahun dengan penjual tempatan baharu mencapai peningkatan 12 kali ganda dalam jualan semasa hari kemuncak Jualan Hari Lahir 12.12 berbanding hari purata. Pembeli berjaya menjimatkan lebih banyak melalui tawaran terbaik dengan jenama dan penjual, dengan lebih 23 juta baucar dituntut pada 12 Disember.

Kesihatan & Kecantikan, Kelengkapan Rumah & Kehidupan, dan Mudah Alih & Aksesori muncul sebagai kategori popular yang dijual pada 12 Disember. Antaranya, kata kunci teratas yang dicari ialah pakaian, kasut perempuan, blaus, baju kurung dan powerbank, sebagai persediaan rakyat Malaysia untuk menyambut 2023.

Sepanjang dua jam pertama 12 Disember, Shopee melihat peningkatan pesanan sebanyak 8 kali berbanding purata hari. Pelbagai bandar di seluruh Malaysia di luar wilayah Lembah Klang muncul sebagai bandar raya popular sepanjang tempoh kempen Jualan Hari Jadi 12.12, dengan Johor Bahru, Kinta, Timur Laut dan Kuantan mencatatkan jumlah tempahan tertinggi.

Sementara itu, 100 penjual tempatan popular juga mencapai peningkatan jualan sebanyak 8 kali ganda pada 12 Disember berbanding purata hari. Penjual tempatan yang berprestasi tinggi termasuk Dr Macio, Momo House, Hollywood MotorSport, cost2u dan Tot.Retail & Wholesale.

Selain itu, pembeli juga terlibat dengan influencers kegemaran mereka yang berkongsi ulasan produk, tutorial dan banyak lagi semasa tempoh kempen dengan lebih 425K penglibatan direkodkan merentas media sosial.

Hidangan istimewa tempatan mendominasi tempahan makanan untuk Jualan 12.12 dengan Satay Ayam dan Roti Canai muncul sebagai kegemaran yang jelas untuk pengguna ShopeeFood di seluruh wilayah Utara, Tengah dan Selatan. ShopeeFood juga mencatatkan peningkatan dalam baucar yang dijual, didorong oleh pengguna yang menyokong jenama tempatan. Ini termasuklah peniaga seperti Tealive, ZUS Coffee, Ayam Gepuk Pak Gembus, Tiga Budak Gemok, Gigi Coffee, Thong Kee Cafe, Pop Meals, Sakura Donburi, Restoran Meng Kee, Universal Sambal dan Planet Nasi Kukus. Untuk jenama antarabangsa, McDonalds dan KFC terus menjadi kegemaran.

Kenneth Soh, Ketua Kempen Pemasaran di Shopee Malaysia berkata, “Kami berbesar hati melihat peningkatan positif dalam kalangan penjual tempatan baharu kerana mereka telah menggunakan ekosistem kami dengan baik untuk mengatasi prestasi e-dagang. Dalam tempoh 12 bulan yang lalu, Shopee mendorong penyertaan dengan membantu lebih 251,000 penjual tempatan baharu mendigitalkan perniagaan mereka. Lebih 140 daripadanya merekodkan lebih setengah juta jualan dalam tempoh masa yang sama. Melangkah ke 2023, Shopee berusaha untuk terus meningkatkan pengalaman pengguna untuk kedua-dua penjual dan pembeli, dengan berinovasi untuk memenuhi keperluan tempatan, dan menjadikan e-dagang boleh diakses oleh semua orang.”

Untuk mengakhiri tahun ini, Shopee akan mengadakan Shopee Super Awards pada Khamis ini untuk mengiktiraf penjual, jenama, rakan kongsi dan bakat tempatan yang berprestasi terbaik di seluruh industri e-dagang Malaysia. Saksikan Shopee Live pada 15 Disember, 7:30 malam untuk menyaksikan persembahan dan perayaan yang menarik dengan bintang paling terang yang merentas kategori industri yang berbeza. 

*****************************

Mengenai Shopee

Shopee ialah platform e-dagang terkemuka di Asia Tenggara dan Taiwan. Shopee menggalakkan sebuah ekosistem digital yang inklusif dan mampan dengan membolehkan pendigitalan perniagaan, membolehkan perniagaan-perniagaan mengembangkan kehadiran dalam talian mereka, membantu lebih ramai orang mengakses dan memperoleh manfaat daripada perkhidmatan digital, serta membangkitkan komuniti tempatan.

Shopee menawarkan pengalaman yang mudah, selamat, dan menarik yang dinikmati oleh berjuta-juta pengguna setiap hari. Shopee juga merupakan penyumbang utama kepada ekonomi digital di rantau ini dengan komitmen teguh untuk membantu jenama dan usahawan tempatan berjaya dalam e-dagang.
 
Shopee adalah sebahagian daripada Sea Limited (NYSE: SE), sebuah syarikat internet pengguna global yang terkemuka. Misi Sea adalah untuk menaiktaraf kehidupan para pengguna dan perniagaan kecil menerusi teknologi melalui tiga perniagaan terasnya: Shopee, Garena dan SeaMoney.

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.