Movie Review | Govinda Naam Mera (2022)

Sunday 18 December 2022


Director : Shashank Khaitan
Writer : Shashank Khaitan
Cast : Vicky Kaushal, Bhumi Pednekar, Kiara Advani, Sayaji Shinde, Renuka Shahane, Dayanand Shetty, Amey Wagh 
Production Companies : Dharma Productions, Viacom18 Studios
Distributors : Disney+ Hotstar
Genre : Comedy / Mystery
Running Time : 131 minutes
Release Date : 16 December 2022
Trailer :


Naskhah komedi terbaru Shashank Khaitan mengisahkan tentang Govinda Waghmare (Vicky Kaushal) yang bekerja sebagai backup dancer untuk filem Bollywood di Mumbai. Govinda tak mempunyai duit kerana gaji harian yang diperoleh namun mempunyai banglo dua tingkat hasil peninggalan pusaka mendiang ayahnya. 

Malangnya keluarga isteri pertama dan anak tunggalnya, Vishnu (Akshay Gunawat) fight di mahkamah untuk dapatkan balik rumah tersebut. Vishnu malah menuduh perkahwinan antara ayahnya dan Asha Wagmare (Renuka Shahane) tidak sah kerana mereka berkahwin di kuil buatan dalam set filem. 


Govinda juga ingin bercerai dengan isterinya, Gauri (Bhumi Pednekar) kerana jatuh cinta dengan Suku (Kiara Advani) yang juga bekerja sebagai backup dancer. Tapi Gauri minta dia bawa Rs2crore sebagai ganti kerana minta hantaran tinggi untuk berkahwin. Dalam masa yang sama, Inspektor Javed (Dayanand Shetty) bagi masa selama 2 minggu untuk lunaskan hutang yang tertangguh lama atau Govinda akan ditembak mati dalam mana-mana raid. 

Govinda ambil keputusan untuk bunuh diri kerana masalah kewangan yang tak ada jalan keluar tapi Sandy (Jeeva Ranjeet) kemalangan di bangunan tersebut. Langkah kanan untuk Govinda sebab dalam kereta Sandy ada beberapa paket dadah bernilai Rs7 crore, cukup untuk dia langsaikan semua hutang dan keluar dari masalah yang ada. Malangnya bila dia pulang, Gauri pula dibunuh dan Govinda mempunyai motif yang kuat sebagai suspek utama. 


Sebelum ni Vicky Kaushal bagitahu yang komedi adalah genre yang dia mungkin tak akan explore sebab dia tak rasa dia mampu deliver. Bila isteri dia, Katrina Kaif suruh dia try, Vicky pilih skrip Govinda Naam Mera terbitan Dharma Productions yang berkisarkan hidup serba daif di Mumbai. Sepanjang masa terhibur dengan konflik hidup Govinda walaupun tema dan komedi yang diketengahkan bukanlah sesuatu yang baru. 

First half disajikan dengan masalah keluarga Govinda sama ada menerusi masalah rumah pusaka ataupun hal perkahwinan dengan Gauri. Masuk second half makin menarik bila Govinda kena fikir macam mana untuk selamatkan diri dari jadi suspek utama pembunuhan Gauri. Masa tu syak Inspektor Javed yang bunuh sebab boleh jadi Gauri minta balik barang kemas dia kemudian Inspektor Javed tak sengaja bunuh. Riak muka dia setiap kali kes tu dibincangkan nampak sesuatu sangat. 


Reunion buat Vicky dan Bhumi berlakon sebagai pasangan suami isteri dalam screentime yang lebih panjang dengan dialog yang lebih banyak. Dalam Bhoot Part 1: The Haunted Ship (2020), kisah cinta Bhmu dan Vicky cuma wujud dalam satu lagu – Channa Ve. Kali ni watak mereka ada lengkungan menarik walaupun tak sebanyak screentime Vicky dan Kiara. 

Pertama kali digandingkan bersama tak jadi masalah langsung buat Vicky dan Kiara. Walaupun banyak scene gedik antara Kusu dengan Govinda but still comel teruk! Especially dalam lagu Pappi Jhappi dan sexy dalam lagu promo - Bana Sharabi. 



Kehadiran Ranbir Kapoor sebagai cameo selama 100 saat antara highlights dalam filem Govinda Naam Mera. Kali kedua juga Ranbir buat cameo dalam filem Vicky lepas Love Per Square Foot (2018) dengan genre yang sama, comedy. Lowkey stan this friendship sebab comel sangat. Jarang nak tengok top actor berkawan baik dan support each other. 

Kelakar juga masa tengok choreographer Ganesh Acharya buat cameo jugak. Tertanya kenapa Shashank tak buat cameo Govinda sebab nama dia famous tapi bila teringat perangai kekwat dia, dah boleh faham sendiri hihu


Anyway, I have fun watching this comedy mystery movie dan Vicky Kaushal dah buktikan yang dia mampu berlakon dalam apa jua genre. My complaints, watak Vishnu tu patut bagi dekat Sunny Kaushal walaupun akan ada yang menjerit isu nepo tapi hanya adik sebenar boleh carry out feel menyampah dekat abang dalam babak nak settle luar court tu. Lagi satu, kenapa tak ada langsung lagu promo untuk Govinda dengan Gauri padahal diorang comel je sebagai pasangan suami isteri? Patutnya bagi lah lagu Kya Baat Hai 2.0 tu dekat diorang sebab Bana Sharabi dah buat untuk Govinda dan Suku. Bhumi deserves better! 


*rating I tinggi sebab filem ni mindless comedy so just enjoy watching 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +0.7, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 9/10

1 comment

  1. Naskah komedi misteri yang menarik.. Bolehlah try tengok nanti..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.