Movie Review | Emergency Declaration (2022)

Monday 19 December 2022


Director : Han Jae-rim
Writer : Han Jae-rim
Cast : Song Kang-ho, Lee Byung-hun, Jeon Do-yeon, Kim Nam-gil, Im Si-wan, Kim So-jin, Park Hae-joon
Production Companies : Wooju Film Co., Ltd., Showbox Co., Ltd.
Distributors : Showbox
Genre : Thriller / Drama
Running Time : 147 minutes
Release Date : 16 July 2021 (CFF), 3 August 2022 (South Korea)
Trailer :


Naskhah yang mendapat slot tayangan perdana di Cannes Film Festival ke 74, ditayangkan pada Ogos 2022 berkisarkan tentang bio-terrorist attack dalam sebuah penerbangan dari Incheon, Korea ke Honolulu, Hawaii. 

Ryu Jin-seok (Yim si-wan) mencari penerbangan yang padat untuk laksanakan misinya dan penerbangan ke Honolulu adalah yang terbaik kerana dia mengekori Jae-hyeok (Lee Byung-hun) setelah anak perempuannya (Kim Bo-min) ternampak Jin-seok kelar bahagian bawah ketiak untuk masukkan sesuatu. 


Dalam masa yang sama, di Seoul seorang detektif, In-ho (song Kang-ho) mencari suspek utama untuk rakaman video yang berniat untuk mencederakan penumpang kapal terbang. Penumpang penerbangan mana tidak dinyatakan dengan jelas namun In-ho jumpa mayat yang dibunuh dengan kejam di dalam apartment kepunyaan Jin-seok. 

‘Seeing that video, this is no ordinary criminal. You know about viruses? Biological terror. That’s what this is. If we don’t move fast, it’ll be too late.’ – Detective In-ho  


Perkara ini dibawa ke pejabat kementerian kerana isterinya (woo Mi-hwa) berada di dalam penerbangan malah satu video tentang penumpang mati dalam keadaan misteri dimuat naik ke Instagram. Kerajaan Korea Selatan mula mencari solusi terhadap masalah tersebut. In-ho minta untuk negotiate dengan Jin-seok namun malangnya dia lakukan serangan virus tersebut tanpa motif. Dia cuma teruja tengok semua orang terseksa dan merayu untuk hidup. 

Baru saja lepas tengok Runway 34 (2022) kemudian layan pula filem Emergency Declaration, naskhah arahan serta penulisan Han Jae-rim. Berbeza konflik yang dihadapi oleh pilot tapi keduanya memerlukan pilot untuk declare emergency demi menyelamatkan penumpang. Kedua-duanya mempunyai masalah minyak dan juga cuaca buruk. Sepenuhnya bergantung kepada skills juruterbang untuk mendarat dalam keadaan genting. 


Bukan saja penulis menjelaskan keadaan kecemasan dalam dunia penerbangan malah menjelaskan kesannya apabila mendarat tanpa kebenaran bila Pilot Choi (Kim Nam-gil) dapat tembakan amaran dari tentera udara Jepun kerana ingin mendarat di Lapangan Terbang Narita, Jepun. 

Kalau ikutkan pada teks di awal filem, bila mana pilot buat emergency declaration, mana-mana penerbangan perlu beri laluan kepada pesawat tersebut tapi di second half boleh nampak Jepun memilih untuk menolak pendaratan tersebut. Keliru juga di situ sebab semua sedia maklum kapal terbang hanya bawa minyak yang mencukupi untuk satu laluan sahaja. Dalam filem ni kita tahu pesawat KI501 ada minyak lebih sebagai persiapan untuk cuaca buruk tapi tak expect minyak tu cukup untuk pesawat tersebut patah balik ke Korea. 


Memandangkan filem ni dah siap sebelum pandemik berlaku, boleh faham kenapa semua penumpang tak ada bekalan surgical mask ataupun sanitizer. Stress juga bila tengok sebab masing-masing tak ada apa-apa alat untuk cegah virus dari merebak. Dan kerana pandemik, boleh nampak kenapa tak semua manusia akan terkesan dengan teruk bila virus masuk ke dalam badan sebab sistem imunisasi semua orang adalah berbeza. 

Dekat first half ada babak di mana penumpang tak dapat guna wifi atau talian telefon kerana terlampau ramai yang guna dalam satu masa tapi dekat second half, ada staff Kementerian yang gesa semua ahli keluarga mangsa untuk bagitahu penumpang melalui talian telefon. Patutnya pilih seorang saja untuk sampaikan mesej tersebut sebab akan ganggu talian. Geram juga tengok masa ni walaupun happy sebab dah buang masa dan minyak dekat situ. 


Walaupun pada first half nampak tersusun cantik thriller dan misteri serangan Jin-seok, masuk second half dah mula goyah jalan ceritanya gara-gara penulis ingin kuatkan elemen melodrama supaya penonton bersimpati dengan nasib penumpang. 

Tak patut langsung penulis sengaja buat twist hanya kerana ragu-ragu sedangkan kita dah dapat jawapan tetap. Tak kisah lah berapa peratus survival rate tu, yang pastinya kita nak tengok orang Kementerian buat kerja. Patutnya penulis bagi watak Tae Soo (Park Hae-joon) yakinkan Presiden untuk berunding dengan Jepun. Sayang lah bawa masuk barisan pelakon hebat tapi tak ada momen yang tinggalkan impak dengan dialog yang kuat. 


Despite all flaws in Emergency Declaration, this film managed to make me cried. Siapa tak cuak duduk dekat atas sana lepastu baca komen orang benci sebab kita ada virus. Ada petition pulak tu untuk pilih nasib kita berakhir macam mana. Filem ni mungkin trigger rasa sedih dan takut bila kita kehilangan dua pesawat besar sebelum ni. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.6, 6. Genre +1, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 8/10

3 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.