Movie Review | Bullet Train (2022)

Sunday 25 December 2022


Director : David Leitch
Writer : Zak Olkewicz 
Cast : Brad Pitt, Joey King, Aaron Taylor-Johnson, Brian Tyree Henry, Andrew Koji, Hiroyuki Sanada, Michael Shannon, Benito A. Martínez Ocasio, Sandra Bullock  
Production Companies : Columbia Pictures, 87North Productions
Distributors : Sony Pictures Releasing, Netflix
Genre : Action / Black Comedy
Running Time : 126 minutes
Release Date : 18 July 2022 (Grand Rex), 5 August 2022 (United States) 
Trailer :


Ladybug (Brad Pitt) ditugaskan untuk mengambil briefcase berwarna silver dalam sebuah bullet train dari Tokyo menuju ke Kyoto. Ladybug dibantu oleh Maria Beetle (Sandra Bullock) menerusi telefon bimbit. Tugas tersebut sepatutnya dilaksanakan oleh Carver (Ryan Reynold) tapi dia sakit perut. 

‘Ladybug? Really? Oh, I see what you’re doing. Ladybugs are supposed to be lucky. My bad luck is biblical. I’m not even trying to kill people and someone dies.’ - Ladybug

Dalam bullet train itu juga ada pembunuh kembar – Lemon (Brian Tyree Henry) dan Tangerine (Aaron Taylor-Johnson) yang ditugaskan untuk menjaga briefcase silver dan bawa pulang anak lelaki tunggal The White Death (Michael Shannon). 

The White Death merupakan orang Rusia yang menjadi ketua yakuza paling kejam di Tokyo dan tak ada siapa berani kacau. Sementara Lemon dan Tangerine fikir cara untuk pastikan mereka tidak dibunuh oleh The White Death kerana gagal dalam misi tersebut, Ladybug berdepan dengan The Wolf (Benito A. Martinez Ocasio) yang ingin balas dendam terhadap kematian isterinya. 

Di gerabak lain, Yuichi Kimura (Andrew Koji) berjumpa dengan The Prince (Joey King) yang telah menolak anak lelakinya dari tingkat atas bangunan tinggi. Sepanjang perjalanan kesemua pembunuh upahan ini menggunakan masa yang singkat di dalam bullet train untuk selesaikan misi masing-masing dan selamatkan diri juga sebelum sampai ke stesen terakhir di Kyoto.

Naskhah black comedy thriller ini diadaptasi oleh novel Maria Beetle (Bullet Train) yang dikarang oleh Kōtarō Isaka dan diterbitkan pada tahun 2010. Kalau black comedy dah boleh agak ada babak gore tambah pula menggunakan watak pembunuh-pembunuh upahan yang diupah oleh yakuza. 

Walaupun naskhah Bullet Train ada banyak dialog perbualan seperti Ladybug dengan Maria ataupun Lemon dan Tangerine tapi semuanya kelakar dan mempunyai flashbacks menarik.  The Prince tak banyak bercakap tapi licik dan kejam. Nasib baik semua pembunuh upahan ni cuma membunuh sesama mereka dan tak bahayakan nyawa orang awam atau staff keretapi tersebut. Macam mana I enjoy tengok Deadpool 2 (2018), macam tu juga lah I enjoy layan Bullet Train kerana hasil sutradara pengarah yang sama.

‘Do you know what they call a ladybug in Japan? Tentoumushi. As a boy, I was told there is a spot on its back for each of the seven sorrows of the world. You see, tentoumushi is not lucky. It holds all the bad luck so that others may live in peace.’ – The Elder (Hiroyuki Sanada)

Ada plot twist yang boleh dijangka tapi menarik bila dipaparkan dan ada juga yang mengejutkan. Action stunt yang dipaparkan menambahkan lagi impak pada cerita berkisarkan dunia yakuza. Sinematografi dari Jonathan Sela menghidupkan lagi suasana kotaraya Jepun yang dipenuhi lampu neon dan teknologi tinggi. 

Dari awal sampai ke penghujung cerita tak rasa bosan layan Bullet Train nak pula bila ada cameo dari pelakon-pelakon ternama dengan dialog yang kelakar. Mungkin ada reference atau homage yang diselitkan pada dialog atau props sebab ada part yang tak dapat nak tangkap. Masa Lemon sembang pasal Thomas pun layan gitu je sebab tak tengok kartun tu. But it’s not that heavy lah, cuma kalau kita layan benda yang dia sembang tu jadi lebih menarik. 

Pendek kata filem Bullet Train antara naskhah black comedy yang wild and fun to watch though I’m expecting a longer cameo from Ryan Reynold hshshs

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +0.7, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 9.5/10

2 comments

  1. Tinggi rating awak bagi. Bolehlah tengok nanti. Suka genre dark comedy

    ReplyDelete
  2. Akak tgk wyg cerita ni hari tu... Best jugak sbb mmg tgk ni sbb nk tgk Pitt😂

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.