Movie Review | Shimla Mirchi (2020)

Wednesday 16 November 2022


Director : Ramesh Sippy
Writer : Ramesh Sippy, Kausar Munir, Rishi Virmani, Vipul Binjola 
Cast : Hema Malini, Rajkummar Rao, Rakul Preet Singh, Shakti Kapoor, Kanwaljit Singh, Kamlesh Gill
Production Companies : Viacom18 Studios, Ramesh Sippy Entertainment
Distributor : Viacom18 Studios, Netflix
Genre : Romantic / Comedy
Running Time : minutes
Release Date : 3rd January 2020
Trailer:


Filem Shimla Mirchi arahan Ramesh Sippy ni sebenarnya dah dibikin lama pada tahun 2015 tapi disebabkan tak jumpa pembeli, tahun 2020 baru berjaya diterbitkan di Netflix. Well pandemic brings some good news to some people, aite? 

Tapi tak lah bagus mana sebab kalau dah tak ada siapa yang nak beli dari tahun 2015 maksudnya kualiti filem mesti lah hambar. I tengok pun sebab fresh pairing either Rajkummar Rao dengan Hema ataupun berlakon bersama Rakul Preet Singh. Lepastu sebab lagu Ishq Di Feeling tu sweet. 


Shimla Mirchi mengisahkan tentang Avinash (Rajkummar Rao) yang jatuh cinta pandang pertama dengan Naina (Rakul Preet Singh) semasa bercuti di Shimla. Disebabkan taknak cinta dia terlepas pada orang lain, Avi apply kerja sebagai pembantu di café milik Naina. Semuanya Avi boleh buat dari betulkan lampu, bab akaun, deco café semuanya tip top. 

Satu hari Avinash hantar surat cinta tanpa nama pengirim kepada Naina. Malangnya surat tu digunakan sebagai surat cinta kepada Rukmini (Hema Malini), ibu Naina yang kemurungan setelah ditinggalkan suaminya, Tilak (Kanwaljit Singh). Sejak dapat surat tu, Rukmini jadi bersemangat untuk hidup tapi tercari-cari siapa gerangan jejaka yang hantar surat cinta tersebut. 


Naina pula minta tolong Avinash untuk berlakon jatuh hati kepada Rukmini padahal dia tahu Avia da hati dengan dia. Avinash kecewa dengan permintaan Naina tapi tetap play along untuk bantu Rukmini keluar dari kemurungan. 

On paper, jalan cerita Shimla Mirchi ni menarik tapi olahan pengarah tu yang hambar. Rakul pula masa ni tak pandai berlakon lagi jadi kebanyakan masanya dia try hard untuk deliver watak Naina. Dia tak mampu luahkan perasaan dia masa berjumpa dengan ayah sendiri ataupun masa geram tengok Rukmini tak boleh move on. Chemistry dengan Raj pun nampak terpaksa. Berbeza sangat lakonan dia dalam Yaariyan (2014). 


Memandangkan Raj pun baru berjinak dengan commercial films masa berlakon dalam Shimla Mirchi, boleh nampak lah lakonan dia mirip SRK sebab Raj suka SRK. I mean, who doesn’t? Outsider memang ambil SRK sebagai idola sebab buka laluan untuk orang luar capai tahap stardom dalam Bollywood. So tak hairan lah kalau Rajkummar Rao, Sushant Singh Rajput ataupun Kartik Aryan ada persamaan pada lakonan untuk babak romantik. 

Kalau filem yang berlatarkan Shimla, dah boleh agak yang filem tu mesti ada banyak tempat cantik sebab Shimla antara kawasa percutian yang popular di India. Sayangnya dalam filem ni sudahlah visual tak menarik, sinematografi pun biasa saja. Dialog pun tak ada yang puitis supaya penonton terbuai dengan mana-mana kisah cinta. Layan setakat layan je sampai habis. Nasib baik lah lagu dari Meet Bros Anjjan not bad. 


Pengarah Ramesh Sippy tak perlu buat comeback pun lepas 25 tahun menyepi dari industri. Mungkin Shimla Mirchi bearable untuk dilayan masa zaman 90-an dulu. Quite embarrassing lah bila Rukmini ajak Avi untuk buat double date dengan ex husband dia. Saja nak show off yang dia pun boleh dapat pasangan muda. No wonder lah Naina jadi grumpy gara-gara parents tak matang. 

Mungkin pengarah nak wujudkan suasana kelakar dan menghiburkan tapi komedi jenis ni sesuai untuk zaman dulu. Sayang lah filem Shimla Mirchi terbitan Viacom 18 Studios ni tak romantik dan tak kelakar juga. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.4, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0.2 = 4.7/10

3 comments

  1. Aduh.. Hambar sangat ini.. sayang dia tak gunakan pemandangan yang cantik dengan sebaiknya.. Dan setuju lagu Ishq Di Feeling tu sweet.. sambil baca review sambil layan lagu tu..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.