TV Show Review | The Sixth Sense Season 3 Episode 14

Wednesday 9 November 2022

Producer : Jung Chul-min

Cast :  Yoo Jae-suk, Oh Na-ra, Jeon So-min, Jessi, Mijoo (Lovelyz), Lee Sang-yeob, Park Jin-joo, Arin (Oh My Girl)

Production Company : tvN

Distributor : tvN, Viu

Genre : Mystery / Comedy

Running Episodes : 14 episodes (90 minutes per episode)

Release Date : 18 March 2022 – 17 Jun 2022

Happy Mijoo bila peminat dia hantar coffee truck dekat set The sixth Sense untuk meraikan episod terakhir musim ketiga. Geram tengok coffe truck tu sebab cantik sangat deco guna bunga ros mekar berwarna pink. Peminat The Sixth Sense dari Filipina pun hantar coffee truck untuk semua panel. Jae-seok bising bila Sang-yeob dah habiskan semua hotdog dekat truck tu. 

 Comel tetamu jemputan untuk episod akhir ni bila Jin Joo dengan Arin (Oh My Girl) datang ke set. Baru je tengok Arin dalam drama Alchemy of Soul Part 1 (2022). Sementara Arin happy dapat jumpa dengan Na Ra sebab diorang berdua berlakon dalam drama yang sama, Jae-seok syok membahan Mijoo yang beria make-up sebab dia ingat tetamu jemputan lelaki yang datang. 

Garang betul Na Ra bila Arin menari main-main untuk lagu Ah Choo! Terus teringat dalam The Sixth Sense Musim 2 bila ada pelakon junior yang takut dengan Na Ra sebab dia memang garang. Tak nampak langsung karakter garang tu dekat The Sixth Sense sebab dia sama masuk air dengan Somin dan Mijoo. 

Menggunakan topik ‘Let's get oil in the era of high oil prices, through taste’, team production bawa tiga restoran yang menggunakan minyak. Restoran pertama ialah restoran yang masak daging selama 12 jam. Daging tersebut akan diperap dengan minyak itik dan divakuum kemudian dimasak dalam masa 12 jam pada suhu 82 darjah celcius. Bau wangi dari minyak itik akan diserap ke dalam daging serta melembutkan daging. 

Sang-yeob dengan Jae-seok puji daging tu sedap sebab lembut. Na Ra kata daging tu mencair dalam mulut. No wonder lah restoran tu boleh cecah 30,000 dollars sebulan. Perfect kalau nak makan malam yang ringan lepastu minum wain merah. 

Jessi sakit hati bila Sang-yeob tanya siapa yang dia patut bawa kalau restoran ni wujud padahal Jessi ada dekat sebelah dia je. Jessi kata Sang-yeob selalu main tarik tali even dekat luar set pun. Sang-yeob defend dia cuma cakap je sebab nak respond untuk soalan Jae-seok. Tak sangka pulak Jessi terasa hati. 

‘Why do Jae-seok oppa always want to join? There are rumors going around. Everyone knows I have an older brother committee. No one even comes near me!’ – Mijoo

Restoran kedua ialah restoran Jepun yang menghidakan menu skewers tempura atau dinamakan Omakase. Na Ra kata apa jenis makanan kalau celup tepung bergoreng semuanya akan jadi sedap. Selipar celup tepung pun boleh jadi sedap. 

‘Kushiage is different to commonly known tempura. After being coated in batter, it’s also coated in breadcrumbs before being skewered. That is the process for this food.’ – Chef

Di Kushiage, ada 7 jenis menu makan tengahari dihidangkan dan 14 jenis skewers untuk menu makan malam. Makanan yang dihidangkan pun agak mahal hingga mencecah 100 dollars. Walaupun makanan ni bergoreng tapi tak akan rasa berminyak bila makan. Awal tu terkejut juga bila chef kata dia seorang sahaja yang akan sediakan makanan dekat restoran tu. Bila tengok portion menu yang dihidangkan tak hairan lah dia masak seorang sahaja.

Restoran ketiga ialah restoran yang menggunakan minyak bijan dalam masakan. Ada minyak bijan premium yang dijual berharga 100 dollars. Restoran yang dinamakan Atgan diusahakan oleh anak-beranak yang mempunyai ilmu dalam kejuruteraan. Tengok menu yang dijual rasa terliur sebab presentation cantik betul. 

Kembang tekak tengok panel makan nasi dengan minyak bijan sahaja tapi Mijoo kata sedap sampai rasa minyak bijan sesudu. Tapi Sang-yeob tak pasti sama ada rasa tu sedap sebab rasa kicap ataupun rasa minyak bijan tu sendiri. Mijoo kata kalau restoran ni dekat dengan rumah memang dia datang untuk makan sebab sesuai dijadikan menu diet. 

Untuk episod terakhir ni team production akan buat segmen khas untuk tentukan siapa yang berjaya menang hadiah lumayan yang diberikan oleh pihak penaja. Walaupun Jessi dapat banyak bola bertuah tapi tak semestinya dia akan dapat bawa balik kerusi urut bernilai 3,500 dollars? Yang pastinya The Sixth Sense Musim 4 akan bersiaran tahun depan! 

p/s : Cantik betul semua gambar candid yang photographer ambik dekat set The Sixth Sense Musim 3. Thank you for your effort and hardwork in making this variety show fun and entertaining!!

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.