Movie Review | 20th Century Girl (2022)

Friday 4 November 2022


Director : Bang Woo-Ri
Writer : Bang Woo-Ri
Cast : Kim You-Jung, Byeon Woo-Seok, Roh Yoon-Seo, Park Jung-Woo
Production Company : Yong Film
Distributor : Netflix
Genre : Romantic / Drama
Running Time : 119 minutes
Release Date : 21 October 2022
Trailer:


Berlatarkan era 90-an di mana Bo-Ra (Kim You-Jung) berjanji untuk sentiasa update perkembangan dan maklumat tentang Hyun-jin (Park Jung-woo) kepada kawan baiknya, Yeon-doo (Roh Yoon-seo). Bo-ra berkomunikasi dengan Yeon-doo yang berada di Amerika untuk pembedahan jantungnya melalui emel. 

Setiap hari Bo-ra akan mencari jalan untuk korek maklumat tentang crush kawan baik dia dan secara tak langsung dia berkawan dengan Woon-ho (Byeon Woo-seok), kawan baik Hyun-jin. Mereka berdua sentiasa luangkan masa bersama di broadcasting club. Tanpa sedar Bo-ra mula jatuh cinta dengan Woon-ho dan buatkan Hyun-jin tersalah anggap. 


Hanya kerana permintaan Yeon-doo, hubungan Bo-ra, Woon-ho dengan Hyun-jin mula menjadi canggung kerana masing-masing ada perasaan pada orang yang sama. Makin bertambah konflik pada persahabatan mereka berempat bila Yeon-doo pulang ke Korea setelah selesai pembedahan jantung. 

Setiap kali ada movie atau drama Korea yang menarik di Netflix mesti trending di Twitter nak pula kalau movie yang mempunyai jalan cerita romantic dan comel macam 20th Century Girl arahan dan nukilan Bang Woo-Ri ni. Masa tengok ramai dok share dekat Twitter dengan IG terus bukak Netflix padahal malam cuti tu berbaki beberapa jam saja lagi sebelum masuk waktu tidur. 


Bukan setakat jalan cerita yang berlatarkan pelajar sekolah malah menambahkan impak bila diulit kenangan pada zaman 90-an. Pengarah masukkan penggunaan emel, pager, telefon awam, surat cinta, VHS tape, kedai sewa video dan banyak lagi props yang menguatkan suasana zaman tersebut. Movie cinta ini juga menggunakan filter vintage dan tona musim panas lantas buatkan penceritaan terasa dekat di hati. 

Kekuatan movie 20th Century Girl terletak pada lakonan Kim You-Jung sebagai watak utama yang menggalas amanat kawan baiknya. Anak perempuan sulung yang belajar dan bekerja pada masa yang sama. Gadis polos yang merasa pengalaman pertama kali jatuh cinta. Watak Bo-ra juga yang menghubungkan semua watak utama mahupun sampingan dalam movie ni. 


Chemistry yang kuat bersama Byeon Woo-seok menguatkan lagi perasaan cinta pertama. Menariknya kisah cinta Bo-ra dan Woon-ho bukan sebab rupa paras tapi masing-masing selesa bersama, dari kawan kemudian jatuh suka. Tersenyum sendiri masa tengok momen Bo-ra dan Woon-ho di pokok plum. 

Momen Bo-ra dengan ayah dia (Jung Suk-Yong) pun sweet juga sebab nampak bonding yang rapat dalam keluarga. Bila ayah dia tegur yang Bo-Ra pandai cari lelaki yang baik tu boleh nampak lah yang Bo-Ra dibesarkan dalam keluarga yang baik. Orang selalu kata anak perempuan akan cari life partner sama kualiti macam ayah dia ada sebab ayah adalah hero pertama anak perempuan. Walaupun Bo-Ra nakal tapi si ayah tetap percaya dan sayang dengan anak. 


Kelakar masa pengarah dedahkan muka Hyun-jin pada Bo-ra buat pertama kali di atas bas sebab tak sangka Yeon-doo sanggup tak nak jalankan pembedahan gara-gara lelaki tu. Cara dia terpesona tu over sangat. Tak faham kenapa pengarah tak cari idol atau pelakon yang lebih comel sebab watak Hyun-jin agak popular di sekolah. In a sense of comedy mungkin menjadi lah tapi kesian lah dia kena compare dengan ‘second lead’. 

Tak faham juga kenapa pengarah tega buat ending yang menghancurkan hati penonton sedangkan dia ada pilihan untuk gembirakan hati semua orang. I memang marah betul dengan template cliché melodrama pengarah Korea dan pengarah MV single track Hindustan. Apa agaknya diorang fikir bila berjaya murungkan hidup orang lain. 


Kalau ending dia bagus, mungkin ramai yang rajin ulang tapi sayangnya movie 20th Century Girl hanya layak ditonton sekali sahaja. Tak pasti kenapa watak Bo-ra bersendirian bila dah menginjak usia sedangkan penulis tonjolkan kekuatan persahabatan antara Bo-Ra dengan Yeon-doo. Sekurangnya bagi lah ending yang manis juga untuk dua sahabat akrab ni. Review I emosi sebab tidur dalam kesedihan berpanjangan. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.2 = 8.3/10

3 comments

  1. akak frust skit dgn endingnya gitu.
    anak2 akak hairan akak tak nangis tonton citer ni.
    diorang tau ibu diorang ni cepat meleleh air mata.
    but tu la, citer nak tak begitu menusuk kalbu akak, Pana.
    ending dia tu mcm tak sharp lah.
    jalan cerita ada. olahan nyer tu yg lemah...

    ReplyDelete
  2. Ala tak suka betul movie sad ending

    ReplyDelete
  3. Akak tak suka ending citer ni huhuhu

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.