Movie Review | Monica, O My Darling (2022)

Sunday 27 November 2022


Director : Vasan Bala
Writer : Yogesh Chandekar, Vasan Bala
Cast : Rajkummar Rao, Huma Qureshi, Radhika Apte
Production Company : Matchbox Shots
Distributor : Netflix
Genre : Neo-Noir / Crime / Comedy / Thriller
Running Time : 129 minutes
Release Date : 11 November 2022
Trailer :


Selepas kematian Dev Prakash, supervisor di kilang robotick Unicorn, Jay (Rajkummar Rao) dilantik sebagai CEO baru untuk syarikat tersebut. Monica Machado (Huma Qureshi) cuba ambil kesempatan atas perlantikan tersebut dengan mengugut Jay supaya tanggung anak di dalam kandungannya. Tak perlu mengaku anak pun cuma setiap bulan kena bagi duit belanja. 

Jay takut untuk ambil risiko kerana dia bertunang dengan Nikki Adhikari (Akansha Ranjan Kapoor), anak CEO lama merangkap founder Unicorn. Tak mungkin lah dia nak buang macam tu saja usaha dia untuk keluar dari kampung kecil bernama Angola dan pangkat CEO di Unicorn. 


Abang Nikki, Nishant panggil Jay untuk berjumpa di hotel kerana dia juga diugut dengan Monica. Sama nasibnya juga dengan akauntan Unicorn, Avind (Bagavathi Perumal). Mereka sepakat untuk bunuh Monica mengikut tugasan masing-masing seperti yang termaktub dalam Perjanjian Pembunuhan. 

Keesokan harinya Avind dengan Jay terkejut bila Monica masih hidup manakala Nishant pula yang dibunuh. ACP Naidu (Radhika Apte) ditugaskan untuk menyiasat semua suspek utama di Unicorn. Bila Jay berjumpa dengan Avind dan ugut supaya diamkan hal ni, Avind pula mati dibunuh kerana parcel yang mengandungi ular tedung lantas menjadikan Jay sebagai suspek utama. 


“Never ever report a backstory so perfectly. The more perfect the story, the more… doubt.’ – ACP Naidu

Naskhah crime thriller arahan Vasan Bala merupakan adaptasi dari novel Jepun, Burutasu No Shinzou karya Keigo Higashino. Penceritaan Monica O my Darling bukan saja menarik dengan elemen komedi malah misteri pembunuh yang sukar dijangka siapa gerangannya. Yang pastinya pengarah dah bagitahu watak Jay hanya berada di tempat yang salah dan waktu yang salah. Perbuatan dia curang dengan Monica tu tetap salah ye, I won’t defend that. Kalau penulis kembangkan lagi macam mana Jay boleh sayang dengan Monica mungkin boleh faham lah kenapa sebab Jay suka dengan Nikki pun sebab nak jadi CEO. 


Lakonan Huma sebagai penggoda bukan watak yang baru sebab dia pernah berlakon dalam filem Ek Thi Daayan (2013) dan Dedh Ishqiya (2014). Selain menjadi tarikan utama, watak Monica juga licik untuk survive dalam dunia dipenuhi dengan lelaki. Pertama kali juga Huma digandingkan bersama Rajkummar Rao. Masa diorang bercinta, menyerlah betul chemistry tu, masa diorang bergaduh pun nampak level menyampah tu dekat tahap mana. Kalau betul baby dalam kandungan tu anak Jay, entah macam mana Jay nak survive setiap kali tengok muka anak dia. Tapi kalau dia berjaya bunuh Monica, entah macam mana dia nak hidup tanpa rasa bersalah sedangkan dia pun sayang Monica. 


Selain sinematografi yang menggunakan filter yang sama seperti Knives Out, music album juga menggunakan genre lebih kurang sama seakan zaman 70-an. Tak pasti lah sebenarnya filem Monica, O My Darling ni berlatarkan tahun bila sebab ada babak nampak macam moden, dan ada juga macam 70-an. Masa Monica perform pun props yang dia guna pun lebih kepada retro, mungkin sebagai homage kepada lagu popular Bollywood, Piya Tu Ab To Aaja (Monica, Oh My Darling!) dari filem Caravan (1971). 



Bollywood dah lama tak hasilkan black comedy dan kalau ada pun skrip tak mantap atau menarik macam filem Monica, Oh My Darling. It’s a great redemption juga untuk Rajkummar Rao lepas nama dia busuk gara-gara kegagalan filem Roohi (2021). 

Walaupun banyak aspek yang bagus untuk filem terbitan Netflix ni namun ada juga kelemahannya bila Akansha Ranjan Kapoor tak mampu carry watak Nikki yang clingy dan psycho. Kalau lakonan dia setara dengan Rajkummar, mungkin babak dia mampu menyerlah dan tinggalkan kesan setiap kali watak Jay fucked up. But overall, it’s a great watch. Recommended! 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +0.8, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.8 = 9.3/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.