Movie Review | Fast and Feel Love (2022)

Sunday 27 November 2022


Director : Nawapol Thamrongrattanarit
Writer : Nawapol Thamrongrattanarit
Cast : Urassaya Sperbund, Nat Kitcharit, Anusara Korsamphan, Kanokwan Butrachart, Wipawee Patnasiri
Production Companies :  Happy Ending Film, Very Sad Pictures
Distributor : GDH 559, Netflix
Genre : Comedy / Drama
Running Time : 132 minutes
Release Date : 6 April 2022
Trailer :


Fast and Feel Love, naskhah komedi baru dari negara Thailand mengisahkan tentang Kao (Nat Kitcharit)  yang bercita-cita ingin menjadi cup stacker terpantas di dunia. Walaupun tak ada seorang pun yang sokong impian tersebut namun Jay (Urassaya Sprebund) nampak masa depan dalam impian tersebut. 

‘It’s about stacking the cups up and collecting them as fast as possible. But what I’ve been aiming to do is to compete. In competition, there are a set of three and six… ’ - Kao


Jay mula kenal Kao sejak sekolah menengah dan abadikan hidupnya dengan bantu urusan seharian Kao. Sepenuh masa Kao hanya digunakan untuk cup stacking dari siang sehingga malam. Kao perlu jaga waktu tidur, diet dan juga persekitaran untuk dia fokus dalam mengejar masa untuk menjadi yang terpantas. Setiap saat sangat berharga untuknya. 

Menginjak dewasa Jay sedar yang dia tak mampu lagi hidup bersama Kao kerana cita-cita dia tak tercapai pun dalam tempoh masa 10 tahun tersebut. Dia nak hidup macam orang normal, ada perkahwinan dan juga anak. Sampai bila dia nak jaga makan minum Kao? Nak dengar luahan hati Jay pun susah apatah lagi spend masa bersama keluar dating. Kalau tanya apa warna kegemaran Jay pun belum tentu Kao mampu jawab. Kesuburan dia pun makin lama makin merosot bila masuk umur 30, hilang lah impian dia untuk ada anak. 


Jay ambil keputusan untuk keluar dari hidup Kao dan bermulalah drama dan tekanan dalam hidup pemain cup stacking tersebut. Dia ada masa duaa bulan untuk dapatkan rekod terpantas dan juga kekalkan rumah yang dimilikinya sebelum Jay jual kepada orang lain. 

Penceritaan Fast and Feel Love ni ringkas sangat tapi disebabkan olahan kreatif dan menarik dari pengarah juga penulis Nawapol Thamrongrattanarit buatkan naskhah komedi drama ini layak untuk mendapat tempat di hati penonton. Macam mana hilangkan habuk dari tingkap boleh jadi sesuatu yang intense ataupun tekanan dari perubahan rasa pada masakan boleh akibatkan semuanya jadi kacau bilau.

 
Selain dari mesej mengejar impian sepertimana yang ditekankan oleh penulis menerusi watak Kao dan Jay, Fast and Feel Love juga ketengahkan melepaskan impian dan move on adalah salah satu pilihan terbaik dalam hidup juga. Tak kisah lah pada peringkat umur berapa pun kita sedar tentang sesuatu, it was never too late to start over. Character development pada watak Kao antara elemen menarik dalam filem ni. Macam mana dia tak mampu pun nak tukar cadar tilam sebab dalam hidup dia cuma tahu cup stacking je tapi disebabkan Jay, dia belajar untuk berdikari. 

Sinematografi dan close up shots antara kekuatan Fast and Feel Love untuk menghidupkan elemen dalam kehidupan Kao dan Jay. Babak Kao bagitahu tanaman Jay yang mati semuanya boleh beli baru padahal dia tak nampak yang tanaman tu bukan sekadar tanaman tapi sesuatu yang buat Jay gembira dalam hidup dia. Jay tanam dari benih sampai membesar dengan cantik tapi 2 bulan je Kao jaga terus rosak dan mati. Sama macam cinta dia, tak ada nilai pun pada Kao. 


Ada yang kata naskhah Fast and Feel Love yang memaparkan kisah percintaan antara Jay dan Kao tak menarik sebab chemistry antara pairing lead tak ada tapi memang sepatutnya macam tu lah sebab dah tak ada sebab pun untuk kita root for them. 

Of course, dekat hujung cerita tu happy ending tapi Jay boleh dapat partner lebih baik dari Kao. Dekat umur 30 mungkin Kao survive dengan duit hasil jadi juara cup stacking tapi dia dah menderita sakit belakang dan tak mungkin dia dapat bertahan beberapa tahun lagi dalam arena cup stacking. But this is just my 2 cents for this movie, please feel disagree and watch the movie.

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

1 comment

  1. menarik utk ditonton.. poster lebih kurang mcm fast and furious

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.