Drama Review | Imitation (2022)

Tuesday 19 July 2022


Director : Han Hyun-hee
Writer :  Choi Sun-young, Kim Min-jung
Cast : Jung Ji-so, Lee Jun-young, Jeong Yun-ho, Park Ji-yeon 
Production Company : Hidden Sequence
Distributor :  KBS, Netflix
Genre :  Romantic / Drama
Running Episodes :  12 episodes (60 minutes per episode)
Release Date :  7 May 2021 – 23 July 2021
Trailer :



Tahun lepas memang banyak video TikTok diambil dari drama ni tapi baru sekarang dapat tengok. Reason utama tengok pun sebab ternampak ada Jun U-KISS dalam trailer. Rupanya dia watak utama. Tak tahu pula dia aktif berlakon lepas U-KISS dah menyepi. Nampak San dengan Jongho ATEEZ juga dalam trailer terus tekan button play dekat Netflix hshshs

Drama yang diadaptasikan dari webtoon Imitation hasil karya Park Kyung-ran berlatarkan kehidupan trainee dan idol group di Korea Selatan. Dalam drama sebanyak 12 episod ni boleh nampak lah macam mana azam belia di Korea Selatan yang bercita-cita untuk jadi penyanyi. Kenapa ramai yang berebut untuk debut dalam idol group syarikat besar boleh jamin masa depan yang cerah dan kenapa terseksa debut dalam syarikat kecil seperti watak Lee Ma-ha (Jung Ji-so). 


Sudah lah ditolak pergi ke syarikat kecil, baru saja nak debut dapat pula berita bekas ahli bunuh diri. Terpaksa lah dibubarkan kerana tiada syarikat yang mahu terlibat dengan skandal tersebut. Tak putus asa, Ma-ha berlakon sebagai ekstra dalam drama ataupun ambil gig kecil dengan impersonate penyanyi terkenal, La Ri-ma (Park Ji-yeon). 

Bila pengurus lari tinggalkan Ma-ha di set penggambaran di kawasan terpencil, Ryoc (Lee Jun-young) tawarkan untuk hantar dia balik dengan selamat. Rasa bersalah juga sebab dia cederakan Ma-ha tanpa sengaja di set. Tapi polisi syarikat NOG Entertainment halang untuk dia berbuat demikian sebab khuatir reputasi sebagai idol terjejas. Tambahan pula Ryoc adalah ahli kumpulan SHAX yang popular dan mempunyai ramai peminat juga sasaengs (peminat fanatik). 


Ryoc tak kisah pun dengan peminat sebab dia dah lemas hidup dihurung peminat sampai privasi diganggu tapi dia tak boleh pentingkan diri bila 4 orang ahli kumpulan lain akan terjejas sama. Dalam diam sebenarnya Ryoc dah lama jatuh hati dengan Ma-ha sejak dia belum jadi trainee lagi tapi macam mana dia nak bagitahu perasaan dia kepada Ma-ha? Kalau peminat dia serang Ma-ha? 

Penceritaan Imitation ni lebih terarah pada kisah cinta Ryoc dengan Ma-ha tapia da sub-plot lain yang dimasukkan untuk menambahkan elemen drama. Tak tahu kenapa penulis lebih berminat untuk guna genre drama walhal dia boleh adun dalam templat komedi yang lebih menarik macam drama Sh**ting Star (2022)


Kalau kisah cinta Ryoc dengan Ma-ha yang jadi sub-plot macam boleh terima lah jugak sebab kisah cinta diorang tak menarik sangat pun sebab chemistry tak kuat satu hal, merepek pun satu hal juga. Peminat Ryoc serang Ma-ha bila penulis nak wujudkan konflik je, bila nak bina suasana romantik hilang dah kerisauan yang wujud di awal cerita tu. 

I lagi suka tengok kisah cinta Ri-a (Minseo) dengan Yi-hyun SHAX (Hwiyoung) sebab comel. Sama lah dengan Yujin (Yunho) dan Hyun-ji (Lim Na-young) tapi both couples tak dapat screentime yang banyak pun sebab nak bagi laluan dekat lead pairing. 


Selain konflik peminat yang melampau batas ni, penulis masukkan juga macam mana syarikat besar macam NOG Entertainment mengambil kesempatan ke atas idol group yang tandatangan kontrak dengan mereka. Bagaimana syarikat penerbitan ataupun produser makan rasuah dengan agensi besar untuk aniaya idol group kecil macam Tea Party. 

Tapi konflik tu masuk tanpa penyelesaian lah sebab wujudnya konflik tersebut untuk menambahkan rencah. Sebab tu I prefer drama Imitation ni dibikin dalam genre romcom so we can just brush it off. For me dating ban is nothing serious pun kalau nak dibandingkan dengan agensi yang memperalatkan idol dengan kontrak yang tak munasabah. Tengok jadual idol group pun dah padat, mana nak ada masa untuk bercinta pun. JYP sampai suruh idol dia keluar rasa bercinta tu macam mana untuk jadikan lagu ciptaan diorang lebih deep dan ada jiwa. Gituhhhh!


I terbaca komen dia sedih idol group SHAX tu tak peduli dengan fans pun tapi drama ni bukan berpijak di dunia nyata sangat pun. Ramai je idol dekat luar sana yang appreciate fans diorang. Well at least I know my bias loves his fans hshs

Rating untuk drama Imitation agak rendah walaupun barisan pelakon terdiri dari idol group G.O.D, U-KISS, T-ARA, ATEEZ dan SF9. Mungkin sebab watak utama tak pandai berlakon padahal jalan cerita not bad lah. Disebabkan drama ni jadi suka pulak dengan Jongho ATEEZ sebab dia pandai berlakon dan kelakar. Sebelum ni dah tertarik dengan dia masa layan Kingdom : Legendary of War (2021) sebab suara dia sedap dan boleh tarik tinggi. Now I can add another reason lah hehe


Sinematografi, wardrobe dan props yang digunakan membantu penceritaan drama Imitation untuk dipaparkan dengan lebih cantik dan menarik. Di bahagian credits dalam Episod 12 boleh nampak macam mana production crew spend time untuk create beberapa stage yang digunakan dalam drama terbitan Hidden Sequence. Ada juga beberapa babak yang tunjuk cara beberapa pihak yang terlibat bekerja dalam industri hiburan. Music album quite average sebab ada lagu yang tak best sangat tapi I suka sangat lagu Constellation dengan gubahan lagu IU - My Old Story oleh Ryoc dan La Ri-ma. 


Imitation ni ada potensi untuk jadi drama yang menarik dan medium untuk naikkan nama beberapa idol tapi sayang lah ada kelemahan dalam beberapa aspek. But fret not, drama ni nice je nak layan untuk tontonan santai. 

3 comments

  1. Drama yang menarik untuk ditonton, dibarisi dengan bintang K-Pop yang pernah menyinar dunia K-Pop sebelum nie.. Harap drama nie terus meletup..

    ReplyDelete
  2. Bila orang hebat berlakon, tapi macam tak strong... Fikir jap nak tengok ke tak. sinemagrafi dia lawaaaaaaa

    ReplyDelete
  3. Sh**ting Star memang best! hehe

    Drama ni ramai idol ye..ada masa lebih nanti, bolehla tengok..12 episod je pun, takdelah panjang sangat kan

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.