GANDINGAN BAHARU ROMCOM, ALIFF AZIZ & INTAN NAJUWA PASTI MEMUKAU DALAM ‘JODOHKU BABYSITTER’

Wednesday, 6 July 2022

Kepincangan keluarga yang sarat dengan drama? Kesucian niat mencintai yang pasti menyentuh hati sanubari semua? ‘Jodohku Babysitter’ menjanjikan pelbagai dimensi emosi dan kisah-kisah yang disulami nilai-nilai kekeluargaan yang sesuai untuk tontonan semua. 

Penceritaan menerusi 20 episod ini menceritakan kisah cinta yang tidak diduga antara seorang duda yang mempunyai dua orang anak dengan seorang wanita bergayakan tomboy. Perhubungan Adam dan Adel terjadi apabila kedua-duanya dalam keadaan terdesak. Adam mahu mencari pengasuh manakala Adel dalam keadaan terdesak mencari pekerjaan. 

Akhirnya Adam terpaksa mengambil Adel sebagai pengasuh untuk menjaga anak-anaknya selepas dia menceraikan isterinya kerana menghadapi kesukaran untuk membahagikan masa antara kerja dan anak. Walaupun tidak percaya dengan kebolehannya untuk menjaga kanak-kanak oleh kerana perwatakannya yang tomboy, Adam masih memberi peluang kepada Adel kerana tiada pilihan lain. 

Sulaman kisah cinta mereka terjalin apabila kedua-dua mereka disuruh untuk berkahwin oleh ibu Adam. Namun bahtera perkahwinan mereka tidak selancar yang disangkakan. Bekas isteri Adam, Atikah kembali untuk menggugat perhubungan Adam dan Adel dengan pelbagai bibit-bibit cemas dan saspens. 

‘Jodohku Babysitter’ diterajui juara Gegar Vaganza 8, Aliff Aziz serta pelakon popular, Intan Najuwa. Drama rantaian ini diarahkan oleh sutradara tersohor, Hadith Omar dan didukung oleh bintang-bintang hebat seperti Yuna Rahim, Ellyas Abdullah, Datin Nina Juren serta ramai lagi. 

‘Jodohku Babysitter’ akan ditayangkan pada setiap hari Isnin hingga Khamis, jam 10.00 malam mulai 6 Julai 2022 secara eksklusif di slot MegaDrama melalui saluran Astro Ria (104) serta turut boleh distrim menerusi On Demand di Astro Box dan aplikasi Astro GO untuk pilihan yang lebih fleksibel. Dapatkan Pek Primary Astro serendah RM59.99 sebulan secara online di astro.com.my untuk menikmati drama ini di Astro.

PETIKAN KENYATAAN RASMI

Idlan Zahari - Pengurus Saluran Astro Ria

“Astro sekali lagi membawakan pembaharuan dari segi penceritaan drama bersiri menerusi ‘Jodohku Babysitter’ yang diterajui Aliff Aziz dan Intan Najuwa, gandingan baharu yang bakal menarik minat dan perhatian ramai. 

Naratif drama kali ini menerapkan nilai-nilai kekeluargaan, bukan semata-mata cinta. Ia berpaksikan perhubungan ibu bapa dengan anak-anak mereka. Bila keretakan rumahtangga terjadi, yang paling terkesan merupakan anak-anak kecil. Penceritaan yang penuh emosi seperti ini menunjukkan dimensi penceritaan berbeza berbanding dengan drama-drama yang ada di luar sana. 


Kelainan lain turut melihatkan gandingan hero-heroin baharu. Gandingan seperti ini menyemarakkan lagi suasana industri drama di negara kita. Melihat wajah-wajah yang tidak pernah digandingkan dan bersatu di skrin mampu membawa peminat-peminat baharu ke platform kami. Yang mengujakan pihak kami lagi, gandingan baharu ini menjadi. Chemistry antara mereka nyata dan bakal dirasai para penonton kelak. Apatah lagi penceritaan drama kali ini memaparkan elemen romcom yang sememangnya bergantung harap terhadap chemistry antara hero dan heroinnya 

Pihak kami turut rasa berbangga dengan kolaborasi bersama pengarah drama tersohor, Hadith yang sudah pun menunjukkan kehebatannya baru-baru ini menerusi ‘Nusyuz Berkiblat Cinta’. Ternyata hasil arahannya itu telah meletakkan program tersebut antara rancangan yang paling ditonton oleh para penonton kami sepanjang bulan Ramadan dan Raya. Malah genre yang berlainan menerusi drama ini menunjukkan kemampuan Hadith mengarah kisah bersulamkan cinta, drama dan nilai kekeluargaan yang mendalam. Kudos kami ucapkan kepada Hadith kerana berjaya mengemudi para pelakon serta krewnya dalam menjayakan pembikinan drama ini.
 
Sekali lagi, drama pertaruhan di Astro Ria bakal menyentuh hati peminat-peminat drama tempatan. Kami yakin ramai akan mengikuti penceritaan drama ‘Jodohku Babysitter’ dengan tekun dan penuh semangat. Drama ini pasti akan memenuhi kehendak para pelanggan kami, yakni nadi kepada bisnes dan kandungan di Astro.”

Hadith Omar - Pengarah Drama ‘Jodohku Babysitter’

Jodohku Babysitter’ merupakan sesuatu yang mengujakan saya sebagai seorang pengarah. Sebelum ini, saya banyak sangat buat drama heavy, berunsurkan gangster, mempunyai banyak elemen fighting serta melibatkan isu- isu berat. Saya sebenarnya suka genre romcom dan saya amat merindui untuk membuat drama yang light-hearted. Dah dikatakan rezeki apabila saya mendapat skrip ‘Jodohku Babysitter’, sebuah drama romcom. Saya rasa seronok kerana mampu discover keseronokan mengarah drama sebegini.


Walaupun saya pernah bekerja dengan cast yang lain, drama ini menemukan saya dengan Aliff Aziz buat pertama kalinya. Alhamdulillah, mujurlah chemistry antara watak Adel dan Adam senang dibentuk dari hari pertama. Bagaikan ada natural chemistry antara mereka dan sikap mereka yang sangat professional amat saya hargai. Aliff pada awalnya risau kerana sudah lama tidak berlakon dan ini merupakan drama besar pertamanya selepas Gegar Vaganza. Tetapi dia menunjukkan mutu lakonan yang baik walaupun kehadirannya menerusi drama ini dikira seperti ‘comeback’ untuknya. 

Saya rasa penonton akan suka juga dengan cuteness watak-watak yang ada dalam drama ini.  Seperti Intan, dia selalu bawa watak wanita-wanita ayu tetapi sekarang dia membawa watak kakak rock kapak. Jadi penonton pasti tak sabar untuk menyaksikannya. Pelakon kanak-kanak pula comel-comel sangat. Selain daripada itu, semua pemain memberikan perspektif perwatakan yang berbeza. Ada sedih, kelakar, gembira dan macam-macam lagi. 

Saya bersyukur tiada cabaran ekstrem dihadapi ketika pembikinan drama ini. Urusan dipermudahkan sepanjang peggambaran. Title sweet, akan menjadikan sepanjang penggambaran itu sweet. Semua berjalan dengan baik, semua komited dan berdisiplin. 

Terdapat banyak nilai moral yang boleh diambil menerusi penceritaan drama ini. Pertama sekali, jangan menilai seseorang daripada rupa sambil tidak mengambil tahu mengapa mereka berkelakuan sedemikian. Ada backstory kenapa Adel menjadi kasar dan protektif. Drama ini juga memaparkan tentang kekeluargaan. Bagaimana kita nak tunjuk kekuatan dan semangat kekeluargaan. Apa sahaja terjadi antara ahli keluarga, yang penting, kita saling memerlukan. Drama ini turut menunjukkan sisi-sisi kisah ibu bapa yang bercerai serta kesan-kesan terhadap anak-anak mereka.

Saya amat menguar-uarkan para penonton menonton drama ini kerana nadi penceritaannya adalah berkenaan dengan keluarga. Banyak drama yang ada menunjukkan keganasan namun ‘Jodohku Babysitter’ menerapkan elemen-elemen kekeluargaan yang boleh merapatkan ukhuwah sesama ahli keluarga. Yang pastinya, para penonton akan menyaksikan sesuatu yang fun menerusi drama bersiri ini!”

TRIVIA MENARIK DRAMA ‘JODOHKU BABYSITTER’

1. Durasi penggambaran mengambil 50 hari.
2. Penggambaran dilakukan di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor.
3. Intan Najuwa jatuh sakit ketika penggambaran berjalan. 
4. Intan Najuwa turut menduduki peperiksaan sewaktu shooting. Dia merupakan seorang siswa undang-undang.


5. Intan Najuwa  sebenarnya tidak reti menunggang motor tetapi wataknya sebagai Adel perlu membawa skuter dalam drama ini. 
6. Bekerja dengan kanak-kanak yang membuatkan diri Hadith menjadi seorang pengarah yang lebih matang. 

PECAHAN WATAK DRAMA ‘JODOHKU BABYSITTER’

Aliff Aziz  sebagai Adam Farhan
Intan Najuwa sebagai  Adelia
Yuna Rahim  sebagai Atikah
Ellyas Abdullah sebagai Amri
Aleza Shadansebagai Puan Sri Kirana
Datin Nina Juren sebagai Puan Halijah
Nor Natasha Nazira sebagai Airisya
Isaac Iman sebagai Adib 
Sharifah Shahorah sebagai Aisyah 
Kim Fuzakawa sebagai Puan Fauziah
Natasha Ellyza sebagai Hanan

LOGLINE DRAMA ‘JODOHKU BABYSITTER’

Seorang tomboy yang bekerja sebagai babysitter kepada duda anak dua dan akhirnya menjadi ibu dan isteri demi kebahagiaan anak-anak jagaannya.

SINOPSIS DRAMA ‘JODOHKU BABYSITTER’

Adel dan Adam ada masalah tersendiri. Adel dengan masalah kerjanya, Adam pula menghadapi masalah menjaga anak-anaknya selepas bercerai dengan Atikah. Selepas beberapa pertemuan yang berakhir dengan pergaduhan, Adam tidak yakin Adel boleh menjaga anak-anaknya. Namun, kehadiran Puan Sri Kirana yang ingin mengambil cucunya, Adib telah membuatkan Adam berang. Adel yang menghalang keadaan, telah membuka mata Adam terhadapnya. Atas nasihat ibunya, Adam akhirnya melamar Adel. Bagaimanapun, perkahwinan mereka terus diganggu oleh bekas ibu mertuanya, Puan Sri Kirana. 

Hubungan Atikah dan Amri pula tidak seperti yang disangka kerana dia seorang kaki perempuan. Atikah bertindak membunuh Amri sehingga dia sendiri trauma. Puan Sri Kirana mengambil keputusan untuk meminta bantuan Adam untuk menyelamatkan anaknya yang trauma. Adam terpaksa berbohong kepada Adel demi membantu bekas isterinya. Dia sanggup menipu untuk melihat Atikah sembuh kerana dialah ibu kepada anak-anaknya. Namun, tipu daya Adam telah dihidu oleh Adel. 

Konflik memuncak apabila Atikah menyangka Adam curang terhadapnya dengan Adel tanpa mengetahui keadaan sebenarnya. Lantas Atikah bertekad untuk membunuh Adel. Apakah akan terjadi kepada pasangan ini? Adakah kebahagiaan menanti Adam dan Adel kelak?  

3 comments

  1. Lawa pulak tengok poster dia

    ReplyDelete
  2. Jalan cerita mesti kelakar ini.. Gandingan yang menarik..

    ReplyDelete
  3. Watak Intan Najwa lain sikit dalam drama ni. Boyish dan kasar sikit. Belum sempat tengok lagi drama Jodohku Babysitter ni.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.