Movie Review | Major (2022)

Friday 8 July 2022


Director : Sashi Kiran Tikka
Writer : Adivi Sesh, Abburi Ravi (Telugu dialogue), Akshat Ajay Sharma (Hindi dialogue)
Cast : Adivi Sesh, Prakash Raj, Sobhita Dhulipala, Saiee Manjrekar, Revathi, Murali Sharma, Anish Kuruvilla
Production Companies : Sony Pictures International Productions, G. Mahesh Babu Entertainment, A+S Movies
Distributor : Sony Pictures Releasing
Genre : Biographical / Action / Drama
Running Time : 149 minutes
Release Date : 3rd June 2022
Trailer:



Dari kecil lagi Mejar Sandeep Unnikrishnan tak kenal erti takut dan sentiasa ke depan untuk membantu sesiapa yang memerlukan baik ahli keluarga mahupun orang asing. Dek kerana semangat dan prinsip hidup dia, Sandeep sertai tentera darat setelah permohonan untuk masuk tentera laut ditolak gara-gara daya penglihatan yang lemah.

Tak ambil masa yang lama untuk Mejar Sandeep buktikan kemampuan dan dedikasi terhadap kerjaya bila dia dipandang tinggi oleh ahli pasukan dan juga pihak atasan. Dia merupakan pegawai latihan untuk 51 Special Action Group dalam National Security Guard – skuad elit pertahanan negara India untuk serangan pengganas. 


Malangnya, hidup peribadi Mejar Sandeep goyah kerana tiada masa untuk bersama dengan isterinya, Isha (Saiee Manjrekar) walaupun di saat genting. Isha kesunyian sampai keguguran pun Sandeep tak tahu. Hari yang sama Sandeep ingin pujuk Isha adalah hari di mana pengganas buat serangan di Hotel Taj, Mumbai. 

Memandangkan dah banyak filem dibikin berlatarkan serangan pengganas pada 26 November 2008 sama ada sebelum, semasa mahupun selepas tragedi hitam negara India. Jadi pengarah  Sashi Kiran Tikka lebih tekankan kehidupan peribadi Mejar Sandeep yang diceritakan melalui temubual bersama kedua orang tuanya. Sebab tu juga lah salah satu genre naskhah Major adalah drama.


Masuk second half baru tunjuk macam mana skuad NSG dalam Operation Black Tornado menentang pengganas dipaparkan. Tak kisahlah berapa banyak kali pun tengok movie yang berlatarkan 26/11 pun, setiap kali tu juga lah gerun dan ngeri tengok kekejaman pengganas. Tak boleh bayang macam mana nasib diri kalau ada dalam situasi tu. Lakonan Sobhita Dhulipala menguatkan lagi rasa ngeri sebagai mangsa yang terperangkap di dalam tragedi tersebut. 


Anxious juga masa tengok movie Major ni sebab semua mejar yang ketuai operasi tu tak pakai helmet untuk lindung kepala. Awalnya mengutuk dalam hati juga kenapa hero tak pakai helmet. Takkan sebab nak maintain muka kacak walaupun dalam scene intense macam ni? 

Rupanya ada netizen explain yang kerajaan India zaman tu mana ada duit jadi semua yang berpangkat tinggi berbekalkan kekuatan dan keberanian sahaja. Bila tengok beberapa babak baru perasan yang pangkat bawah je pakai serba-serbi lengkap. 


Scene Major Sandeep bertarung seorang diri dengan pengganas seramai 5 orang tu paling saspen dan paling menarik dalam filem ni. Boleh nampak lah kenapa dia boleh naik jadi Mejar untuk skuad tu. Mesti masa tu ramai anak buah yang kagum dengan dia sebab fight depan mata. Tapi kalau babak ni fiksyen, penonton je lah yang kagum sebab tambah point dengan action stunt and entertainment. 

Tengok pada budget movie Major ni boleh nampak lah hasil dia pun bagus cuma ada beberapa babak dalam Hotel Taj tu nampak macam dekat dalam set. But the rest still believable and beautiful to watch. Music album pun not bad and my personal fav is Oh Isha from Armaan Malik and Chinmayi also Saathiya sung by Javed Ali. 


Sebab filem Major ni lah I kenal Saiee Manjrekar walaupun dia debut dalam Dabangg 3 which I haven’t watch it yet. Cantik sangat Saiee ni walaupun tak banyak screentime dia dengan Adivi tapi chemistry tetap menyerlah. 


Dari awal filem sampai ke hujung filem I enjoy tengok Major sebab lakonan yang digalas oleh Adivi Sesh. Skrip filem ni pun dia yang karang jadi dia tahu lah dekat mana dia nak kembangkan dan masukkan semangat patriotism dalam Major. Muka Adivi pun lebih kurang sama dengan Mejar Sandeep sebenar so bila tengok tu rasa feel lebih sikit. Bila tengok ending berjurai lah air mata. Yang belum tengok Major, boleh layan dekat Netflix. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.3/10

3 comments

  1. Baru tengok malam tadi, tak boleh bayang kalau tengah cuti2 kemudian ada pengganas.

    ReplyDelete
  2. Tinggi rating. Terbalik ye. Kita akan assume pangkat atas yang kelengkapan lagi banyak dari pangkat tinggi

    ReplyDelete
  3. bukan senang nak jadi tentera ni, besar pengorbanan diorang sampai kena utamakan negara lebih daripada keluarga. macam best filem ni bolehlah tengok kat netflix nanti :)

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.