Movie Review | Footfairy (2020)

Thursday 28 July 2022


Director : Kanishk Varma
Writer : Kanishk Varma, Ashish P. Verma (dialogue)
Cast : Gulshan Devaiah, Sagarika Ghatge, Kunaal Roy Kapur, Ashish Pathode
Production Company : Jhakaas Oddball, Motion Pictures
Distributor : &pictures, Netflix
Genre : Crime / Thriller
Running Time : 110 minutes
Release Date : 24 October 2020
Trailer:


Footfairy mengisahkan tentang pembunuh bersiri yang mempunyai feet fetish di mana mangsanya dicekup dengan plastik sehingga mati lemas kemudiannya kedua belah kaki dipotong sehingga paras buku lali. Mayat mangsa akan ditinggalkan di dalam sebuah beg beroda di kawasan stesen keretapi. Pembunuh tersebut menggelarkan dirinya Footfairy. 

Pihak CBI yang diketuai oleh Inspektor Vivaan (Gulshan Devaiah) belum pernah jumpa sebarang kesan atau bukti DNA di kawasan kejadian mahupun pada mayat mangsa. Dari situ Vivaan tahu pembunuh bukan calang-calang orang kerana dia bijak mengatur langkah. Masa first half menarik bila tengok kes pembunuhan dan modus operandi yang digunakan. Curious nak tahu apa method Vivaan sebagai CBI untuk siasat kes jenayah tersebut. 


Vivaan tak bergerak seorang bila dia ada pembantu seperti Harsh dan Rishabh dalam kes tersebut. Dari Rishabh, dia dapat tahu persamaan antara kesemua mangsa yang dibunuh di Bandra bila mereka pernah makan di restoran Low & Stock Burgers. Restoran tersebut dimiliki oleh Joshua yang baru saja datang 6 bulan sebelumnya. Kebetulan timing dia sama dengan pembunuhan pertama oleh Footfairy. 

Vivaan dapat tahu dari komen Facebook ataupun pekerja berdekatan restoran tersebut yang Joshua seorang yang miang dan mempunyai obsesi terhadap kaki wanita. Perangai pelik Joshua dan kebetulan lain menguatkan lagi instinct Vivaan yang Joshua dan Footfairy adalah orang yang sama. Tapi instinct saja tak cukup untuk keluarkan waran tangkap atau geledah premis. 


Harsh dan Devika (Sagarika Ghatge) tegur Vivaan supaya jangan tumpu hanya pada satu suspek saja sebab instinct Vivaan mungkin salah. Joshua sendiri pertahankan diri dia bila disoal siasat melulu oleh Vivaan. Takkan lah dia obses dengan kaki boleh melayakkan dia menjadi seorang pembunuh? 

Kalau dekat first half Vivaan boleh bertenang mencari klu tapi tidak pada second half bila dia makin stress dan hanya tertumpu pada Joshua. Mungkin lebih menarik kalau Joshua ada buat something yang menguatkan firasat Vivaan tapi level suspense tu terlampau rendah. Fakta lebih kuat berbanding firasat sampai timbul pertikaian kredibiliti Vivaan sebagai Inspektor CBI. 


Love angle antara Vivaan dengan Devika pun macam tak perlu bila screentime mereka lebih banyak dari screentime Footfairy sedangkan genre movie ni crime thriller. Tengok sebab tertarik dengan pembunuh dan bukannya pada Devika walaupun chemistry lead pairing agak kuat dan nampak natural onscreen. Second half tu macam stress jugak sebab watak Vivaan makin lemah lepas jumpa Devika. Elok dah orang tu buat kerja based on facts tiba-tiba bertukar ikut emosi.
 
I tak kisah sangat dengan sinematografi ataupun editing movie Footfairy arahan Kanishk Varma ni sebab diterbitkan dengan bajet yang rendah. Lagu pun tak ada sebab tu pendek je durasinya. Masa Vivaan drive pun nampak betul guna green screen tapi disebabkan Gulshan pandai berlakon jadi nampak meyakinkan lah jugak babak tu. 


Gulshan kata movie ni as paying homage kepada movie Memoir of a Murderer (2017) tapi jalan cerita tak sama pun lah. Bezanya movie Footfairy ni lebih terarah pada perspektif Vivaan bukan pembunuh tersebut. Apa yang mangsa alami tu cuma dari imaginasi Vivaan yang menyiasat kes tersebut. Apa yang sebenarnya berlaku mungkin berbeza. 

Tak ramai yang boleh terima ending movie Footfairy dan jalan cerita tapi personally for me movie ni okay lah nak layan dekat Netflix. Siapa pembunuhnya pun director bagitahu dekat credit scene cuma I tak boleh hadam macam mana Footfairy tu kerat kaki mangsa. It requires a lot of work and consume a lot of time tapi dalam movie ni macam santai sangat. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.4, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.3 = 4.7/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.