Drama Review | Through the Darkness (2022)

Saturday 2 July 2022


Director : Park Bo-ram
Writer : Seol Yi-na
Cast :  Kim Nam-gil, Jin Seon-kyu, Kim So-jin
Production Company : Studio S
Distributor : SBS
Genre : Crime / Drama
Running Episodes :  episodes
Release Date : 14 January 2022 – 12 March 2022
Trailer : 


Diadaptasikan dari novel Those Who Read Hearts Of Evil karya nukilan Kwon Il-yong dan Go Na-moo yang diterbitkan pada tahun 2018, Through The Darkness mengangkat kisah criminal profiler pertama di Korea Selatan. 

Song Ha-Young (Kim Nam-Gil) mengalami trauma sejak kecil akibat terjatuh dalam tasik dan terjumpa mayat di dalamnya. Trauma tersebut memberi kesan terhadap cara kerjanya sebagai pegawai polis detektif bila dia sentiasa berjumpa dengan keluarga mangsa dan mengambil berat tentang perasaan mereka. 


‘You know what habits are, right? Old habits die hard. And you end up doing these habits before you realize it. No matter how meticulously you plan something, your habits come out like second nature.’ - Yang Yong-Chul (Ko Gu-han)

Cara dia tak digemari dengan pegawai atasan kerana dianggap melambatkan dan mengganggu untuk tutup kes dengan cepat. Tapi sifat dia yang unik dan cekap tu menarik perhatian ketua forensik Gook Young-soo lantas mereka berdua bekerja di jabatan baru – Criminal Behavior Analysis. Jung Woo-joo (Ryeoun) diambil bekerja sebagai penganalisa data untuk membantu mereka di pejabat. 


Menariknya drama Through The Darkness yang diangkat dari kisah benar ni bukan saja menceritakan tentang jenayah yang berlaku malah menceritakan perjalanan jabatan Criminal Behavior Analysis dari jabatan yang dipandang rendah sehingga lah mempunyai kepentingan tersendiri. Kerjasama antara watak-watak utama dan sampingan memainkan peranan juga. 

Boleh nampak bukan mudah nak berdepan dengan penjenayah tambah pula kalau jenis psiko sebab tak ada hati perut belas ihsan langsung. Masa kerat mayat tu tak rasa apa dah. Kalau mental tak kuat boleh hanyut macam Song Ha-Young bila dia tak dengar nasihat ketua untuk tak campur adukkan hal kerja dengan hal peribadi. Maknanya hal kerja jangan bawa balik sambung dekat rumah. Kalau terlampau fokus sangat, mental akan jadi penat sampai hilang kawalan. 


Salute dekat penulis sebab bawa masuk mesej ni dan tunjuk macam mana penjenayah cuba main dengan mental Song Ha-young bila mereka berdua tak ada beza pun. Sebenarnya ada beza sebab tu jiwa dia melawan walaupun mental dah hanyut sebab dia bukan orang jahat. 

Entahlah ada yang faham ke tak apa yang cuba I sampaikan ni. Dia macam kalau you sejenis yang hidup ada sistem tersendiri tapi kena buat sesuatu yang impromptu, main langar je sana sini for sure otak jadi kusut dan serabut. Haa macam tu lah. Dari beberapa episod drama ni I faham apa pentingnya hidup berprinsip sebab pegangan kita tu yang akan pandu hidup terutamanya bila kita tersasar. 


Memandangkan drama ni bergerak dari tahun hujung 90-an hingga tahun 2005, banyak juga props yang digunakan selari dengan peredaran masa. Bila nampak perubahan tum akin terasa lah feel bila menonton. Walaupun letak sekejap tapi tetap meninggalkan impak yang berpanjangan dan tambah momentum dalam penceritaan. 

Rasa nak berterima kasih dengan team Through The Darkness sebab hasilkan naskhah dengan details yang tepat baik dari segi penceritaan, visual, audio dan perasaan sampaikan mesej tu dihantar dengan jelas. Masa tengok drama Chimera (2021) dulu memang marah sangat sebab profiler dikarang dengan lemah sangat walhal profesion ni banyak membantu dari segi ilmu psikologi dan analisa data. 


Isn’t it amazing to know that psycho killers will arise in every 10 years? Berpunca dari kegawatan ekonomi yang mengakibatkan tekanan pada individu dan mewujudkan ketua keluarga yang suka mendera. Dari trauma didera tu wujudlah kes jenayah. Dalam drama Delhi Crime (2019) pun ada bagitau fakta yang sama juga. Rantaian tu dipaparkan dengan cantik dalam drama terbitan Studio S tanpa wujudkan ruang untuk kita pertikaikan langsung. 

‘In the US, heinous criminals who only seek to murder began to surface during their biggest economic change. There’s a report on the correlation. That’s why we must be prepared. Anyhow, Daesung Serial Murder Case was way too shocking for me, so I studied it extensively. After I saw the cases from overseas, I saw that they’re like smart criminals. Their brains are wired only to murder. That’s why their modus operandi and patterns evolve over time.’ - Gook Young-soo


Kalau nak tengok macam mana criminal profiler bekerja dan apa fungsi mereka dalam dunia detektif, you guys wajib layan drama ni. Sebelum tengok drama Through the Darkness ni I dah jumpa watak sebenar bila team The Sixth Sense jemput dia sebagai tetamu jemputan dekat rancangan tu. Watak dia memang sama sangat macam dalam drama ni so mungkin tu salah satu sebab I rasa syok nak layan. 

By the way, dekat Malaysia tak ada criminal profiler tapi kita ada criminal psychologist. Sejauh mana pihak polis detektif bergantung dengan ilmu mereka I sendiri tak pasti. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

4 comments

  1. Best juga drama tentang detektif ni..

    ReplyDelete
  2. Suka gila drama ini tambah pemilihan pelakon pun ohsem..

    ReplyDelete
  3. ni channel korea la kan , fana.
    akak cek kat netflix, xde plak.
    dari penceritaan fana, akak jatuh cinta.
    memang suka la citer gini. feveret!
    misteri. saiko skit sana sini. investigation gitu gitu.

    ReplyDelete
  4. kalau nak tahu lebih detail pasal profiler wajib tengok drama ni tapi drama ni agak berat juga dari segi emosi.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.