Movie Review | Searching for Sheela

Sunday 9 May 2021

Director : Shakun Batra

Writer : Shakun Batra

Cast : Ma Anand Sheela, Karan Johar, Bharka Dutt

Production Company : Dharmatic Entertainment, Jouska Films

Distributor : Netflix

Genre : Documentary / Biography / Crime

Running Time : 58 minutes

Release Date : 22 April 2021 (USA)

Trailer :


Sebelum ni tak pernah kenal pun siapa Ma Anand Sheela yang pernah terkenal di USA dan India pada zaman 80-an. Tahu pasal dia pun bila Priyanka Chopra kena saman oleh Ma Anand Sheela sebab nak keluarkan movie based on her crime(s) or life. Tiba-tiba Alia Bhatt dengan Karan Johar jumpa dia dan nak terbitkan dokumentari dengan movie. Ma Anand Sheela puji Alia Bhatt sesuai untuk lakonkan biopic dia. 

Tup tup tahun ni keluar dokumentari di bawah terbitan Dharmatic Entertainment milik Karan Johar bercerita tentang perjalanan Ma Anand Sheela balik ke India selepas 35 tahun meringkuk di dalam penjara atas beberapa pertuduhan mengenai jenayah yang dilakukan. Dia dibebaskan awal sebab berkelakuan baik. 

Of course the only reason I tengok dokumentari ni sebab ada yang bertanya my view on this. With all the hypes on this person, I think I need to take a look what fuss is all about. Sebelum tengok dokumentari ni and for those yang clueless, Ma Anand Sheela adalah setiausaha kepada spiritual guru, Bhagwan Shree Rajneesh di Wasco County dari tahun 1981 hingga 1985. 

Sheela cadangkan kepada Bhagwan untuk buka ashram di Big Muddy Ranch seluas 64,000 ekar untuk Osho Movement. Tahun 1984 dah mula ada konflik dengan penduduk setempat dan pihak berkuasa jadi Sheela cuba untuk ambil dua kerusi dalam pilihanraya tapi gagal. 

Untuk kurangkan jumlah pengundi, Sheela guna bakteria Salmonella enterica Typhimurium untuk meracun 751 orang di 10 buah restoran. Bakteria ini dibeli di sebuah medical supply di Seattle, Washington dan 10 buah restoran tersebut adalah test-run sebelum digunakan secara besar-besaran pada hari pilihanraya. Tahun 1986 Sheela ditahan di German dengan bukti sample bakteria yang sama dan network wiretaps.  

Dalam dokumentari yang membosankan selama 58 minit hanya menceritakan yang Ma Sheela Anand sepatutnya dah bersih selepas keluar dari penjara tapi media masih lagi bercerita tentang jenayah dia. Dia balik ke India cuma untuk melawat rumah orang tua dan beberapa tempat yang istimewa pada dia tapi dia disambut oleh Karan Johar kemudiannya beberapa event lain sampai jadi tour. 

Sheela bercuti selama 20 hari di India dan berjumpa dengan peminat dia di beberapa tempat. Setiap tempat dia pergi dia akan persoalkan kenapa journalist suka tanya soalan yang sama. I mean what she expects though? She did a huge crime, 751 people were contaminated through water. Dia bunuh suami dia dengan injection. Racun Hakim William Hulse dan banyak lagi. How vile a person can be? 

Karan Johar menggunakan platform yang dia ada untuk bersihkan nama Ma Anand Sheela. Yikes! Sebelum ni Raju Hirani bersihkan nama Sanjay Dutt dalam movie Sanju, sekarang ni Karan Johar nak ikut jejak yang sama. As far as I know movie Priyanka nak buat tu based on her crimes dan bukan nak bersihkan imej. Menyedihkan tengok dokumentari ni sebab yang katanya peminat tu kebanyakannya anak muda, yang tak hidup pada zaman dia pun. Bayangkan kalau diorang yang kena racun bakteria tu sampai masuk hospital. 

I don’t really think this is a documentary tapi lebih kepada vlog Ma Anand Sheela balik ke India. Mungkin Karan Johar layan vlog Alia Bhatt lepastu decide nak buat yang sama dengan MAS tapi tayang dekat Netflix. I belum tengok Wild Wild Country sebab I dah lemau tengok Searching for Sheela. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +0.5, 3. Audio +0, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +1, 6. Genre +0, 7. Themes +1, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +0, 10. Personal Thought +0 = 4.4/10

2 comments

  1. berapa umur karan johar? dia ni kadang nampak muda kadang tua..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.