Movie Review | Oru Adaar Love (2019)

Friday 14 May 2021

Director : Omar Lulu

Writer : Omar Lulu, Sarang Jayaprakash, Lijo Panadan

Cast : Roshan Abdul Rahoof, Noorin Shereef, Priya Prakash Varrier, Siyadh Shajahan, Vaishak Pavanan, Dilruba Aswad Alqamar, Shivaji Guruvayoor, Arun A Kumar, Anjali Nair

Production Company : Ousepachan Movie House

Distributor : Ousepachan Screen Media

Genre : Romance / Comedy

Running Time : 143 minutes

Release Date : 14 February 2019

Trailer :


Masa tahun 2019 ada dua gif yang famous dari movie Malayalam ni sampaikan rasa nak tengok. Lagipun genre mvie ni ringan je, romance comedy yang berlatarkan kehidupan remaja sekolah. Roshan (Roshan Abdul Rahoof) jatuh cinta pandang pertama dengan Priya (Priya Prakash Varrier) sejak hari pertama gadis tersebut berpindah ke Don Bosco, High Secondary School. 

Dengan bantuan dari kawan baik dia, Gadha John (Noorin Shereef), Roshan semakin rapat dengan Priya dan bercinta. Satu hari ketika mabuk di sebuah majlis kahwin, tanpa sengaja Vishakh aka 'Pavanna' (Vaishak Pavanan)terhantar video lucah dalam group Whatsapp sekolah dari handphone kepunyaan Roshan. 

Ekoran dari perbuatan tersebut, Roshan yang dipersalahkan sehingga digantung sekolah selama seminggu oleh Pengetua (Shivaji Guruvayoor). Priya pula tak nak imej dia tercemar dengan perbuatan Roshan lalu ambil keputusan untuk putuskan hubungan mereka berdua. Gadha yang simpati dengan nasib malang Roshan pujuk pakcik dia yang bekerja sebagai Inspektor Polis untuk selamatkan Roshan. 

Bila Pengetua setuju untuk batalkan suspension Roshan, kawan-kawan satu geng dia lega dan berterima kasih dengan Gadha. Francis E. Manavalan (Siyadh Shajahan) cadangkan supaya Gadha berpura-pura bercinta dengan Roshan untuk buat Priya cemburu dan minta maaf kepada Roshan. Tapi Roshan sedar yang dia selesa dengan kehadiran Gadha sebagai teman hidup berbanding Priya yang posesif. Bak kata Arun (Arun A Kumar), ramai lagi orang yang boleh buat kening dan wink macam Priya haha

Jalan cerita Oru Adaar Love ni agak lambat lah nak sampai ke klimaks sebab dipenuhi dengan friendship moments Roshan dengan kawan-kawan dia. Masa babak klimaks tu muncul kita dah tahu dah sebenarnya apa yang akan jadi sebab watak tersebut dah bagi peringatan dah pun cuma tak tahu apa pengakhiran terhadap dua watak utama. For me klimaks tu nampak merepek sebab tiba-tiba je muncul sedangkan diorang berenam je tahu kemana diorang nak pergi. Kalau director tambah scene di mana pergerakan mereka diintip mungkin nampak realistik sikit lah. 

Actually confuse dengan Roshan, dia nak bagi promise ring ataupun engagement ring sebab macam awal je dik non. Sekolah pun tak habis lagi kau dah nak propose dah. Scene dari para guru dan seniors agak draggy dan tak perlu ada pun sebenarnya sebab masing-masing try hard nak buat lawak tapi hambar. Tak semena-mena movie ni jadi panjang tapi flat. 

Visual dari Sinu Sidharth memainkan peranan dengan menonjolkan kegembiraan pada kesemua watak utama. Baik kebahagiaan Roshan dengan Priya sebagai pasangan yang bercinta mahupun sinematografi persembahan seni yang dipaparkan. Ada beberapa scene yang disunting dengan mood dreamy untuk menggambarkan fantasi percintaan Roshan. Music album dari komposer Shaan Rahman kebanyakannya high beat, energetik dan menaikkan mood untuk beberapa scene sesuai dengan kehidupan anak muda.

 

First half movie ni dah syok dah dengan percintaan Priya-Roshan, scene pelajar lelaki cuba mengurat Sana (Dilruba Aswad Alqamar) dan scene lain tapi bila masuk second half dah mula bosan sebab semua plot berubah. Dialog pun tak ada yang puitis ataupun kelakar sebab kebanyakannya conversation biasa je. Tapi ada certain scenes yang vulgar dan misogynist. 

Sebenarnya skrip asal memaparkan jalan cerita yang lain tapi bila klip wink Priya jadi viral, pengarah tukar beberapa scene untuk tambah screentime Priya. Tambah pula masa tu dia dilabel sebagai ‘National Crush’ sekaligus bagi perhatian dan free marketing terhadap movie dengan budget rendah ni. Kebanyakan watak utama juga merupakan pelakon remaja yang baru debut dalam dunia lakonan sebab tu lakonan tak berapa nak okay sangat. Boleh la nak layan secara santai. 

p/s : Muka Priya tu ada iras Mimi Lana. Cantik! 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.2 = 6.2/10

3 comments

  1. Replies
    1. tak sangat. kalau tengok sambil buat kerja lain okay la kot

      Delete
  2. selamat hari raya maaf zahir batin farhanna

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.