Movie Review | Gol & Gincu (2005)

Sunday 16 May 2021

 

Pengarah : Bernard Chauly

Penulis Skrip : Lina Tan, Rafidah Abdullah

Pelakon :  Nur Fazura, Sazzy Falak, Ashraf Sinclair, Rafidah Abdullah, Melissa Maureen, Pierre Andre, Sharifah Amani, Farrah Shamila, Celina Khor, Kartini, Zarina Zainoordin, Anita Tahir) Khatijah Tan, Bernice Chauly, Ida Nerina

Syarikat Produksi : Red Communications

Pengedar : Red Communications

Genre : Romantik / Komedi

Durasi Tayangan : 95 minit

Tarikh Tayangan : 11 Ogos 2005

Trailer :

Famous sangat movie Gol & Gincu ni masa tahun 2005 sampai ada series dan tercalon untuk ditayangkan di beberapa filem festival termasuklah Festival Filem Tokyo padahal genre romantik komedi je. Before this dah pernah buat movie review untuk sequel - Gol & Gincu 2 so ni review untuk filem asal pulak. 

Mengisahkan tentang gadis manja, Putri (Nur Fazura) yang banyak habiskan masa dengan menjadi penyokong setia kekasih dia, Eddy (Ashraf Sinclair) dan mereka fesyen ataupun shopping dengan kwan baik dia, Mia (Melissa Maureen). Ibu Eddy dah plan supaya mereka berdua bertunang sebelum berangkat ke Australia. Habis je belajar dekat sana boleh terus berkahwin. 

Malangnya Eddy minta untuk putuskan hubungan sebab Putri terlampau clingy dan dia pun sudah terpikat dengan Shasha (Sazzy Falak), kapten futsal Ballbusters. Tak dapat terima kenyataan tersebut, Putri plan dengan Mia untuk pikat kembali hati Eddy. Putri minta tunjuk ajar Zie (Rafidah Abdullah) dan bentuk kumpulan futsal sendiri sebab dia nak join pertandingan futsal yang dianjurkan oleh Hotlink. 

Kebanyakan ahli team futsal Putri tak pandai bermain futsal dan baru nak belajar main macam Jijie (Sharifah Amani), Jay (Farrah Shamila), Ling (Celina Khor), Sarah (Kartini). Dayang (Zarina Zainoordin) dengan Aisyah (Anita Tahir) pulak dah pernah main tapi Dayang selalu ada masalah komitmen lah pulak bila dia kena jaga adik-adik. Disebabkan tunjuk ajar Zie dan sikap positif Putri, team dia sentiasa tunjuk perkembangan bagus sampai dia yakin untuk lawan Ballbusters. 

Bila tengok movie ni balik baru tahu yang cerita asal dikarang oleh Rafidah Abdullah sendiri. Kagum lah sebab dia, Tini dengan Celina adalah hos rancangan 3R yang pernah famous dekat TV3 sebab bincangkan masalah sosial yang melibatkan wanita dan educate banyak perkara. Tapi sebab 3R tayang masa hari Sabtu petang, memang jarang dapat tengok lah. Kadang tu keluar dengan family tak pun main dekat luar haha

Disebabkan Rafidah, movie arahan Bernard Chauly ni bukan sekadar kisah cinta semata tapi ada sub-plot yang mengetengahkan isu seks rambang, stereotaip, seksis dan prejudis terhadap wanita dan banyak lagi yang dibincangkan secara santai tanpa menghilangkan konsep santai. Suka tengok scene diorang buat farewell untuk Jay sebab mak dia (Khatijah Tan) tak suka anak dia main futsal. Takut jadi lelaki katanya tapi diorang berjaya ubah mindset tu. 

Visual dan grading tone untuk movie Gol Dan Gincu ni nampak fresh dan banyak menggunakan warna-warna terang untuk menggambarkan semangat dan kehidupan remaja kota. Sama juga dengan himpunan soundtrack untuk movie ni sebab banyak lagu dengan melody catchy dan lirik yang inspiring macam lagu Teruja dari Ella. Kudos to Meredith sebab pelbagaikan soundtrack dari band indie, pop, rock, ska dan banyak lagi. Masa scene diorang nyanyi lagu Bagaikan Puteri tu kenapa la Zarina tak ada sekali haha

Kekuatan movie Gol Dan Gincu bukan setakat pada jalan cerita yang bagus malah lakonan juga cemerlang baik dari pelakon utama mahupun sampingan kecuali pelakon-pelakon lelaki. Ashraf masa ni tengah pelat lagi tapi watak dia pun lebih kepada chocolate boy je. Pierre Andre pun tak dapat banyak screentime dan kemunculan dia setakat bagi pandangan mata kepada Putri je. Kalau penulis kuatkan lagi watak dia dengan inspiring dialogues mungkin lagi menarik. 

All in all, movie ni memang malar segar tak kira lah tengok masa tahun 2005 ataupun 16 tahun kemudiannya, banyak sangat pengajaran tentang persahabatan dan kehidupan yang boleh kita belajar dan adapt dalam perjalanan hidup. By the way watak Jijie adalah punca wujudnya sequel. Walaupun tak ada Fazura dalam Gol Dan Gincu 2 tapi kekuatan jalan cerita dan lakonan jadikan movie tu sama syok dengan yang pertama. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

3 comments

  1. i tgk cita ni berulang kali, because i love all about it too hheheheh

    ReplyDelete
  2. Tgk banyak kali pun tetap tak jemu... rasa comel sangat semua yang dalam movie ni

    ReplyDelete
  3. Movie pertama ini memang best.. suka sangat dengan pelakon-pelakon wanita dalam cerita ini.. memang tak jemulah tengok..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.