Movie Review | Tanu Weds Manu (2011)

Sunday 21 March 2021

Director : Aanand L. Rai

Writer : Himanshu Sharma

Cast : R. Madhavan, Kangana Ranaut, Jimmy Sheirgill, Eijaz Khan, Swara Bhaskar, Deepak Dobriyal

Production Company : Bohra Bros Productions, Paramhans Creations and Movies n More

Distributor : Viacom 18 Motion Pictures, Paramhans Creations and Movies N More Pvt.., Soundrya Production

Genre : Romantic / Comedy 

Running Time : 119 minutes

Release Date : 25 February 2011

Trailer :

Manoj Kumar Sharma a.k.a. Manu (R. Madhavan) baru balik dari London dan habiskan cuti dia ke merata tempat bersama keluarga dan kawan baik dia, Pappi (Deepak Dobriyal) untuk mencari calon isteri yang sesuai. Di Kanpur dia jatuh cinta pandang pertama dengan Tanuja Trivedi a.k.a. Tanu (Kangana Ranaut) dan setuju untuk berkahwin. 

Tanu minta Manu batalkan perkahwinan mereka sebab dia tak pernah setuju untuk berkahwin dan Manu cuba ambil kesempatan masa dia tidur walhal mereka tak pernah berbincang. Lagipun Tanu dah ada teman lelaki dan akan kahwin lari kalau keluarga dia tak setuju dengan pilihan dia. Manu akur dengan keputusan Tanu untuk batalkan perkahwinan. 

Tak lama lepas tu dia berjumpa dengan Raja (Jimmy Sheirgill) bila Ayushi (Neha Kaul) adalah salah seorang calon isteri pilihan keluarga Manu. Dari situ Manu dan Raja mula berkawan baik walaupun perangai mereka jauh berbeza. Raja dah bertunang dengan Sapna jadi keluarga dia carikan calon suami untuk adik dia pula cuma masalahnya semua reject bila nampak tangan Ayushi yang cacat. Manu pula tak kisah dengan fizikal atau paras rupa asalkan parents dia happy tengok anak tunggal diorang kahwin. 

‘Doctor, do not think that we wished to deceive you. But what can we do? No one comes here after hearing about the hand. My sister is very nice. She does all the household chores. It is not a problem for her. ‘ - Raja

Sebelum pulang ke London, Manu pergi ke Punjab untuk hadir ke majlis perkahwinan Jassi (Eijaz Khan). Dekat situ dia berjumpa kembali dengan Tanu sebab Tanu adalah kawan baik kepada pengantin perempuan, Payal (Swara Bhaskar).  Manu dan Tanu mula berkawan bila Jassi dan Payal selalu ajak mereka berdua temankan untuk hang out. Bila ada mata yang memerhati, kedua belah keluarga baik Manu dan Tanu dapat panggilan telefon khabarnya mereka berdua sudah berbaik dan setuju untuk berkahwin. Tapi lain pula yang jadi bila kekasih Tanu datang dan ajak dia kahwin di mahkamah. 

Bila genre romantik komedi ni tak lah berat mana pun movie arahan Aanand L. Rai ni dan skrip dari Himanshu Sharma boleh dikatakan santai dan kelakar. Plot twist pun unpredictable walaupun ending dia kita dah tahu sebab tajuk movie terang-terang bagitahu audience. Dengan budget yang kecil dan predictable ending pun, movie Tanu Weds Manu di bawah penerbitan Bohra Bros Productions, Paramhans Creations and Movies n More ni boleh kaut keuntungan yang tinggi di 3 daerah besar di India. 

Lakonan Kangana Ranaut sebagai Tanu tak lah menyerlah sangat pun walaupun dia heroin sebab cerita  lebih terarah kepada watak Manu yang sanggup berkorban demi cinta asalkan Tanu bahagia dan watak Raja yang mati-matian pertahankan cinta dia. Kalau dah ada dua watak hero yang strong, confirm lah watak heroin agak terhad. 

Sebab di bawah production house kecil so visual movie ni tak lah cantik mana pun dan paparkan suasana kehidupan masyarakat Punjab. Wardrobe pun biasa-biasa je walaupun ada majlis perkahwinan pun, biasa je props dalam movie ni. Music album dari komposer Krsna Solo pun tak berjaya tarik perhatian ataupun tinggalkan impak langsung. Tapi lagu kebanyakannya bergerak seiring dengan jalan cerita dan beat agak funky so tak jadi masalah sangat lah. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.3, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.6 = 6.6/10

1 comment

  1. klu tgk hindi, mmg i tgk wardrobe juga ... then smua cantik2

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.