Movie Review | Kapoor & Sons (Since 1921)

Sunday 21 March 2021

Director : Shakun Batra

Writer : Shakun Batra, Ayesha Devitre Dhillon

Cast : Sidharth Malhotra, Fawad Khan, Alia Bhatt, Ratna Pathak Shah, Rajat Kapoor, Rishi Kapoor

Production Company : Dharma Productions

Distributor : Fox Star Studios

Genre : Drama

Running Time : 140 minutes

Release Date : 18 March 2016

Trailer :

Tak suka tengok movie ni sebenarnya walaupun movie Kapoor & Sons ni best dan antara family drama terbaik pernah ada di Bollywood sebab dari awal sampai habis movie asyik menangis je. Bila Asian family drama ni dia memang menusuk ke hati sebab relatable sangat dengan life. I mean typical Asian culture and lifestyle. 

Pengarah dan penulis Shakun Batra memang gunakan elemen drama tu dan squeeze sepenuhnya untuk menghasilkan skrip yang penuh emosi dalam keluarga Kapoor. Tak kisah macam mana masing-masing pretend untuk jadi happy tapi rahsia dan masalah yang ada tu tak mampu disimpan dah. Silap sikit je confirm bertekak sampai pecah barang. 

Kisah bermula dengan watak si atuk (Rishi Kapoor) yang suka berpura-pura jatuh sakit untuk dapatkan perhatian dari anak dia, Harsh (Rajat Kapoor) dan menantu, Sunita (Ratna Pathak Shah) sampai masing-masing dah jelak dengan game dia. Sampai lah dia jatuh sakit dan ditahan di ICU. Cucu sulung, Rahul (Fawad Khan) dan si bongsu, Arjun (Sidharth Malhotra) pulang ke Conoor lepas dapat panggilan dari keluarga. 

Baru je sampai ke rumah dah mula bergaduh bila Arjun sakit hati dengan parents yang lebihkan perhatian pada Rahul. Harsh geram dengan anak bongsu dia bila susah untuk fokus dalam sesuatu perkara. Ambil subjek fotografi di kolej tapi berhenti separuh jalan. Bekerja sebagai website designer kemudiannya berhenti. Jauh berbeza dengan Rahul yang berjaya sebagai penulis novel di New York, ada business sendiri dan akan mula melabur. 

Hubungan Harsh dengan Sunita pun tak berapa bagus bila Rahul bagitahu Arjun yang parents mereka dah mula tidur berasingan. Masalah kewangan sentiasa menjadi isu utama tambah pula bila mereka menjaga atuk yang sudah uzur dan perlukan expenses yang tinggi untuk dihantar ke hospital lain di  Bangalore yang lebih bagus faisilitinya. 

Stress dengan keadaan family dan menyampah dengan kehadiran Rahul, Arjun selalu habiskan masa di luar rumah bersama kawan dia, Wasim. Kebetulan ada parti di banglo cantik kepunyaan Tia (Alia Bhatt) yang balik bercuti. Dari situ Arjun dan Tia mula berkenalan dan serasi bersama. Dalam masa yang sama Tia crush dengan Rahul, penyewa banglo untuk business dia. 

Walaupun banyak konflik antara semua watak tapi tak bermakna movie ni heavy atau intense sepanjang masa sebab banyak juga scene yang funny and adorable to watch. Macam scene Arjun dan Tia agak comel dan sweet lah sebab masa ni Sid dengan Alia betul-betul bercinta so chemistry diorang lain macam sikit. Ada Fawad Khan pula sebagai Rahul, sesuai lah dengan karakter dia the perfect guy in town. Handsome teruk! 

Bukan setakat chemistry antara Sid dengan Alia je yang menyerlah onscreen tapi dinamik antara Fawad Khan dan Sid nampak kuat dan lebih meyakinkan sebagai adik-beradik. Bergaduh macam mana pun, sakit hati macam mana pun, air yang dicincang takkan putus. Rahul lah racun untuk Arjun, tapi penawar dan pelindung setiap kali adik dia buntu dengan hidup. Tapi tak bermakna Arjun useless sepertimana di mata parents dia. Watak Arjun ialah payung terjun kepada Rahul untuk menjadi sempurna. 

Movie Kapoor & Sons terbitan Dharma Productions berlatarkan panorama dan suasana kawasan tanah tinggi di Coonoor, India jadi banyak view yang cantik dari lensa Donald McAlpine. Suka tengok kawasan banglo rumah Tia ataupun rumah Kapoor sendiri. Ada laman luas dengan pokok bunga dan sentiasa berkabus. Grading tone dengan warna musim panas dan wardrobe sesuai dengan kawasan tu. Kudos to team for these details. 

Music album Kapoor & Sons pula menggunakan kreativiti dari gabungan beberapa orang komposer terkenal seperti Badshah, Amaal Malik, Arko, Tanishk Bagchi, Benny Dayal dan Nucleya. Masing-masing come up dengan lagu dan signature music masing-masing tapi blend in just right dengan penceritaan. One of my favorite music album walaupun critics kata semua lagu lebih kurang sama dengan lagu-lagu para komposer dalam movie lain but who cares, right? Fun fact, movie ni menang Filmfare Award for Best Background Score.

 

Kekuatan lakonan dari semua pelakon, skrip yang kemas dan sarat dengan konflik juga mesej, emosi dan comic timing yang tepat, visual dan music score, diadun dengan baik untuk tontonan keluarga. 

p/s : Don’t blame me if you guys fall in love with Fawad Khan. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

5 comments

  1. i kalau plot yg ngs jer mmg i tak mau nak tgk sbb emosi terganggu nanti huhu walau ramai ckp cita tu best

    ReplyDelete
  2. Sama. Dah lama tak tengok filem Bollywood :)

    ReplyDelete
  3. Bila tema keluarga ini memang boleh buat penonton meleleh.. nice..

    ReplyDelete
  4. Farhana.. Kak sha tag kat sini..
    https://kasihkuamani.blogspot.com/2021/03/giveaway-raya-bersama-shida-radzuan-blog.html

    ReplyDelete
  5. Ohhh tingginya rating. Baca review pun macam besttt je. Masuk list duluu

    Btw, su tag farhana utk giveaway raya bersama shida radzuan blog
    Link: https://itsthesuraya.blogspot.com/2021/03/giveaway-raya-bersama-shida-radzuan-blog.html?m=1

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.