Movie Review | Jolly LLB 2 (2017)

Tuesday 30 March 2021

 

Director : Subhash Kapoor

Writer : Subhash Kapoor

Cast : Akshay Kumar, Annu Kapoor, Huma Qureshi, Saurabh Shukla, Kumud Mishra, Ram Gopal Bajaj, Sayani Gupta, Manav Kaul 

Production Company : Fox Star Studios

Distributor : Fox Star Studios

Genre : Legal / Drama / Comedy

Running Time : 137 minutes

Release Date : 10 February 2017 (India)

Trailer :

Sequel kepada Jolly LLB (2013) masih lagi menggunakan kreativiti dan dedikasi pengarah juga penulis Subhash Kapoor dengan tema keadilan. Lebih kurang sama dengan installment pertama di mana peguam kecil bertarung dengan peguam ternama di kamar mahkamah. Cuma kali ni kes lebih besar dengan pertuduhan yang lebih berat, sesuai lah dengan tajuk movie - The State vs Jolly LLB 2. 

Jagdishwar "Jolly" Mishra (Akshay Kumar) merupakan peguam di bawah Mr. Rizvi (Ram Gopal Bajaj) tapi dia tak dapat banyak peluang pun untuk practice ilmu guaman tapi lebih kepada menjadi pembantu peribadi sehinggakan diejek oleh rakan sekerja. Di rumah pula dia sering berjanji pada isterinya, Pushpa (Huma Qureshi) yang dia akan belikan barangan mewah lepas dia dapat buka chamber sendiri.

Hajat dia tercapai bila Hina (Sayani Gupta) yang sarat mengandung bayar yuran guaman untuk tuntut bela terhadap mendiang suami dia, Iqbal Qasim (Manav Kaul) yang dituduh sebagai pengganas sedangkan pihak polis ‘terkeliru’ dengan surname. Jolly guna yuran tersebut untuk beli chambers yang diidamkan walhal dia menipu Mr. Rizvi akan bawa kes Hina ke mahkamah. 

Terjerat dengan penipuan sendiri dan dihantui rasa bersalah selepas dibuang keluarga, Jolly berazam untuk dapatkan keadilan dengan failkan kes ni di mahkamah bersama bukti baru seperti yang dipinta oleh Hakim Sunderlal Tripathi (Saurabh Shukla). Pihak polis terutamanya Inspektor Suryaveer Singh (Kumud Mishra) diwakili oleh Peguam Pramod Mathur (Annu Kapoor) yang mempunyai pengalaman selama 20 tahun. 

Like I said earlier, movie sequel dalam franchise legal ni mempunyai konsep dan tema yang sama dengan first installment, jadi tak hairan lah kalau ending pun berpihak kepada peguam kecil ni. Tapi olahan penceritaan yang dipersembahkan dengan rencah komedi juga drama diadun bersama dialog ampuh dari watak-watak utama yang menjadi kekuatan Jolly LLB 2. 

Hakim pun orang yang sama siap tanya Jolly dia ada abang ke dekat Delhi sebab perangai lebih kurang je. Sepatutnya Arshad Warsi ada buat cameo tapi tak tahu kenapa tak jadi. Lakonan dari barisan pelakon utama juga cemerlang tanpa menenggelamkan mana-mana watak. Bukan sahaj tersenarai dalam Rs100cr club malah mendapat beberapa pencalonan di beberapa award events dalam pelbagai kategori. 

‘When two people fight in India, what’s the first thing they say to each other? I will see you in court! Why do people do that? Because they still have faith in judicial system. They believe if the government, administration and police don’t listen to them, the court will hear them out and give them justice.’ - Judge Sunderlal Tripathi

Walaupun movie Jolly LLB 2 ni diterbitkan di bawah syarikat produksi besar seperti Fox Star Studios tapi music album dari Manj Musik, Meet Bros dan Chirantan Bhatt kurang menarik tumpuan kecuali lagu romantik  Bawara Mann yang menonjolkan chemistry yang sepadan antara Akshay dan Huma. Nasib baik lagu dalam movie ni ada 4 je dan 1 lagu sahaja yang ada solo feature berbanding yang lain, bergerak seiring dengan jalan cerita.

 

Tapi music album tu bukanlah kelemahan besar pun sampai mencacatkan jalan cerita sebab banyak pergelutan sama ada di dalam kamar mahkamah ataupun di luar yang menjadi titik-titik utama penceritaan. Mesej satira dalam beberapa babak yang menekankan korupsi, terrorism dan kelemahan sistem perundangan dipersembahkan dengan baik. 

Kalau ikutkan kejayaan Jolly LLB 2, akan ada installment ketiga dalam franchise Jolly LLB tapi tak pasti siapa pula yang akan pegang watak utama. Antara Arshad Warsi ataupun Akshay Kumar. Boleh jadi pelakon baru pula dengan kes jenayah yang pernah menggemparkan negara India. Looking forward to that. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.2, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.2/10

4 comments

  1. Suka tgk movie hindustan ni best jalan ceritanya

    ReplyDelete
  2. Yang second ni macam lagi best dari yang first. Maybe faktor pelakon kot.

    ReplyDelete
  3. dah nama pun hero, mestilah dia yg menang kes..hehe

    ReplyDelete
  4. ni mcm cita dhoom la kan , like every movie the best

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.