Book Review | Life Baggage

Sunday 21 February 2021

Penulis :  Syaz Eym

Penerbit :  Santai Ilmu Publication

Helaian :  251 mukasurat/  3 kisah

Genre : Drama

Tarikh Cetakan :  Cetakan Pertama – Januari 2021

Harga :  RM30.00

Sinopsis : 

Review : 

 Finally I finish my first book for 2021! Yeayyy for that. 

Nampak buku ni dekat blog penulis sendiri, Syaz Rahim masa blogwalking. Sebelum ni blogger Syaz Rahim dah banyak berkongsi cerpen dekat blog dia. Bila dibukukan ni lain macam sikit feel dia and safe to say, I’ve found another favorite author. 

Dalam novel Life Baggage ni ada 3 kisah tapi tak sama ketebalan setiap kisah. Kisah 1 dan 2 cuma cerpen pendek dengan plot twist menarik. Kisah 3 bermula dari muka surat 35 sehingga 251 dengan penceritaan yang bersilih ganti situasi dan watak-watak utama. 

Kisah 1 menceritakan tentang Shah yang diculik dalam perjalanan ke temuduga untuk jawatan kosong setelah tamat pengajian. So throughout the story, penulis buat kita curious nak tahu apa motif penculikan sebab ikutkan dari cerita Shah tak ada salah ataupun dosa yang dia buat pun. 

Kisah 2 pula bila menceritakan pergolakan hubungan suami isteri gara-gara fitnah dari orang sepejabat. Kesian sangat dengan watak Leyha sebab jadi mangsa dengan cemburu buta si suami dan serkap jarang si pemfitnah. 

Kisah 3 tentang Hatim yang menumpang di rumah Fendi selepas kawan baik dia tu bercerai dengan Jarah. Siapa sangka bercinta dari zaman sekolah tapi putus jua akhirnya. Tak sampai setahun pun berkahwin dan selepas bercerai, Jarah bercinta dengan Cecil. Fendi ambil keputusan untuk gantung diri dia dalam bilik selepas menerima kad undangan melalui Whatsapp. 

Di susur masa yang sama, Najah dan Mustaqim yang dah lama hidup dengan status Perkahwinan Jarak Jauh sampai anak perempuan mereka, Kirana dah besar mula takut dengan keadaan suami dia yang semakin susut. Najah ternampak appointment suami dia dengan pihak hospital pada tarikh sekian sekian. Dia menyesal abaikan suami dia dan lebih mementingkan kerjaya. Kawan baik dia, Yasmin pula makin menjauhkan diri walhal bekerja di hospital yang sama Mustaqim buat appointment. 

Dua kisah ni akan bertembung dan walaupun pertemuan tu sekejap sahaja tapi sarat dengan mesej hidup yang bermakna. Sarat dengan gesture yang tak akan dilupakan sampai bila-bila. Masa pertama kali dua watak ni bertembung dah boleh agak dah jalan cerita penulis ni nak menuju ke mana tapi tetap stay sebab nak tahu kisah mereka. 

Penceritaan penulis yang santai buatkan novel ni seronok dibaca. Kisah 1 dengan Kisah 2 tu I baca masa tunggu traffic light tukar hijau sebab pendek je. Kisah 3 dalam beberapa jam je lah sebab panjang sikit kan. Bila baca ending rasa berbunga je hati sebab peluang kedua yang datang lepas kegagalan pertama tu rasa sweet sangat. 

Ataupun boleh kata, datang dalam keadaan diri lebih bersedia dan stabil. Datang dalam keadaan yang tenang. I mean, what’s the rush kan? Buat apa yang utama dulu dalam hidup kita then just enjoy the flow. 

Masa baca tajuk life baggage dan kisah ketiga ni teringat episod Ted Mosby tarik baggage dia yang agak besar dalam series How I Met Your Mother sebab kena tinggal dekat altar. Lepas tengok episod tu I tahu tak ada manusia perfect dalam dunia. Tak ada manusia yang tak ada luggage tersendiri tapi cara dia manage, cara dia bawa, cara dia berkongsi tu sebenarnya lebih penting dalam hidup. Sama juga dengan kisah dalam novel ni. 

I love this novel and I recommend you guys to read Life Baggage as well. Worth it! 

p/s : Kisah ketiga tu kalau buat telemovie pun best jugak. Pelakon dia Usop Mentor sebab watak Hatim tu macam sama dengan karakter dia. Manis, pandai berseloroh walaupun tak sekacak Fattah Amin. 

1. Author +1, 2.Plot +1, 3. Genre +1, 4. Social Message +1, 5. Personal Thought +1 = 5/5

5 comments

  1. Terbaca tajuk post di sidebar blog, berdebar-debar jantung tadi. Alhamdulillah, terima kasih untuk review, dan terima kasih sebab suka :D

    PS: Usop Mentor ok jugak kan hehe

    ReplyDelete
  2. Macam menarik buku ni. Banyak kisah dalam satu buku.

    ReplyDelete
  3. Tahniah, untuk buku pertama di tahun 2021. As belum habis baca satu buku pun lagi...

    ReplyDelete
  4. yess!!!! usop mentor, finally dpt picture si hatim tu ,tapi kelakar part yg blind date time that ladies suh hatim jgn guna filter byk sngt haahh

    ReplyDelete
  5. Uish kalau buat telemovie memang ohsem tu.. memang olahan yang sangat cantik dari penulis..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.