Movie Review : Sairat

Monday 28 September 2020


Director : Nagraj Manjule
Writer : Nagraj Manjule, Bharat Manjule
Cast : Rinku Rajguru, Akash Thosar
Production Company : Zee Studios, Aatpat Production, Essel Vision Productions 
Distributor : Zee Studios
Genre : Romance / Drama
Running Time : 174 minutes
Release Date : 29 April 2016
Trailer :


Tahun 2018 I dah pernah tengok movie Dhadak lakonan Ishaan Khatter dan Janhvi Kapoor terbitan Dharma Production which is a remake from Sairat. Tapi disebabkan ramai yang kata movie Sairat lagi bagus, so I decided to watch and feel the romance and drama. Majorly I feel disappointed sebab I rasa Dharma Production dah buat yang terbaik ikut template romance drama yang mengangkat tema cinta terhalang ni. 


Watak dengan plot pun ada sedikit perbezaan lah bila si hero, Prashant "Parshya" Kale (Akash Thosar) seorang yang bijak dan merupakan kapten pasukan kriket daerah dia. Waktu lapang dia akan bantu kawan baik dia, Salim Shaikh (Arbaz Shaikh) repair motor dekat bengkel. Dari awal movie lagi dah nampak dia tergila-gilakan Archana "Archi" Patil (Rinku Rajguru), anak kepada politician, Tatya (Suresh Vishwakarma). 


Watak Archi ni for me agak rude lah sebab dia berkuasa dekat kampung tu dan keluarga dia pun terkenal dengan peras ugut dan buli kasta bawah. Tapi Parshya sendiri tak ada jawapan kenapa dia suka dengan Archi. Berbeza dengan Dhadak bila heroin under Dharma akan digambarkan dengan indah. Watak Parthavi tak lah melampau macam Archi sampai lecturer pun dia tak hormat dan buli kawan dia tapi lebih sopan dan feminine. Cantik, pandai menari dan mengusik. Siapa je tak jatuh cinta….


Masa bercinta memang lah indah sampai larikan diri ke bandar dan merancang hidup berdua tapi realiti tak sama dengan movie bila masing-masing tak ada kelulusan tinggi untuk dapat jawatan bagus dan gaji tinggi. 

Payah untuk Archi nak adapt hidup dalam kawasan kotor macam tu sampai dia rasa menyesal lari dari rumah untuk hidup dengan Parshya. Boleh nampak yang dia jenis tak fikir panjang sebab dia signed FIR mengatakan Parshya dan kawan-kawan dia nak rogol dan culik Archi. 


Dekat situ pun jalan cerita dah meleret dah. Berbeza dengan jalan cerita Dhadak bila ayah Parthavi guna kuasa untuk suruh polis pukul Madhu dan kawan-kawan dia. Then Parthavi datang ke balai kemudian rampas pistol dan bawa Madhu lari ke Mumbai. Plot movie Dhadak lebih bagus, menghiburkan dengan scene komedi di first half dan drama di second half, visual memukau dengan sinematografi indah dan soundtrack best. 


Even dah 2 tahun I tengok Dhadak, sampai sekarang tak boleh lupa macam mana terkesannya dengan ending berbanding dengan ending Sairat. Ada perbezaan pada ending tapi I rasa Dhadak lebih kejam dan traumatic to watch. Bila tengok reaction Parthavi memang goosebump habis lah. Sama juga dengan emotional scene yang lain. Setiap kali Janhvi menangis, rasa nak menangis sekali sebab dia terperangkap dalam keadaan. Berbeza dengan Sairat bila Rinku tak mampu convey perasaan dia walaupun Janhvi dan Rinku sama-sama berstatus debutante. 


Di Marathi, movie Sairat agak popular sebab mungkin tak banyak movie berkisarkan cinta terhalang antara dua kasta berbeza tapi dekat Bollywood, movie dengan tema ni dah banyak dah so penerimaan audience Bollywood tak seperti Marathi but still screenplay Sairat hasil seni Sudhakar Reddy Yakkanti patut diberi pujian. 





Fun fact, soundtrack Sairat adalah yang pertama dapat dirakam di studio Hollywood. Lagu hasil ciptaan Ajay dan Atul berjudul "Yad Lagla" dan "Zingaat" juga dirakam semula dalam bahasa Hindi untuk movie Dhadak. Untuk runut bunyi tak banyak beza tapi I prefer Hindi lah sebab suka bahasa Hindi dan lagu Dhadak lebih bernyawa dengan lirik mendalam.


Overall, I prefer Dhadak and will always love Dhadak sebab chemistry Ishaan-Janhvi lebih strong untuk genre romance. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.4, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 5/10

3 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.