Rumput Kucing Ataupun Kangkung?

Wednesday 16 September 2020

Umum tahu kan kalau kucing bersihkan perut dia dari gumpalan bulu dalam perut dengan makan rumput. Kalau tak tahu, tu dah bagitahu. I pun baru je tahu sebab baru je bela kucing. My cats seekor dah besar, dua ekor lagi baru berusia 3 bulan so experience lain-lain. 


Yang besar I boleh lepas setiap hari biar dia jalan-jalan pergi dating ataupun pergi bergaduh. Sangat-sangat senang nak jaga dia sebab dia pandai jaga diri. Plus dia kucing jalanan then kitorang adopt so sebelum jumpa kitorang dia dah memang reti jaga diri. 

Kucing yang baru nak kenal dunia ni lah nak kena jaga. Banyak benda kitorang tak tahu and still learning. Salah satunya rumput untuk kucing ni lah. Sebelum ni diorang makan bayam Brazil tapi sebab lupa nak siram, so mati lah dia kering-kontang. Bila beli kangkung memang laju lah memasing serbu tapi bila beli kangkung bukannya tahan lama. 


So solution terbaik beli rumput kucing dekat Shopee lah sebab murah lepastu senang je nak bercambah. Beli benih lepastu spray je. Esoknya dah keluar tunas then seminggu kemudian dah boleh bagi kucing makan dah. 


Bagusnya ada rumput ni rather than beli kangkung atau ambil rumput dekat luar, tak perlu dah nak risau ada bahan kimia ataupun racun. Super safe for your cats. 

6 comments

  1. Ic.. Baru tau.. Depa makan wheat grass kan? Akak bab2 pnjagaan kucing ni xreti sebab xbela kucing.. Tpi suka ja kucing.. Cuma xreti la nak bela

    ReplyDelete
  2. waaaaaahhhhh baru tauu.. i bela kucing tapi mcm tak too jga sngt sbb uma kampung..then diorg main jer dekat mana2 yg ada rumput....

    ReplyDelete
    Replies
    1. rumah kampung senang nak bela, pandai berdikari. Kalau kucing indoor ni memang renyah sikit serba-serbi nak kena jaga

      Delete
  3. Wah.. ada rumput kucing ye.. Tak tahu pula yang kucing kena makan rumput untuk bersihkan perut.. TQ Farhana untuk info ini..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.