Movie Review | Cinta Itu Buta (2019)

Sunday 27 September 2020


Pengarah : Rachmania Arunita
Penulis Skrip : Sigrid Andrea Bernardo, Fanya Runkat
Pelakon :   Dodit Mulyanto, Shandy Aulia, Chae In Woo, 
Genre :  Romantik / Komedi
Durasi Tayangan :  86minit
Tarikh Tayangan : 10 Oktober 2019 (Indonesia)
Syarikat Produksi :  MM2 Entertainment, Reflection Pictures, Timeless Pictures
Pengedar : Netflix
Trailer :


‘Nik, kamu tu benar-benar ganteng ya, bisa jadi actor Korea’
‘Diah, kamu itu memang benar-benar buta’

Diah (Shandy Aulia) bekerja sebagai tourist guide di Busan, Korea Selatan dan kemudiannya berjumpa dengan Jun-Ho (Chae In Woo) di sebuah restoran. Sejak dari situ mula berkawan mesra dan jatuh cinta kemudiannya bertunang. Diah dah simpan impian untuk berkahwin dengan Jun-Ho dan pergi cuba wedding hanbok walhal dia dah nampak tanda-tanda Jun-Ho mula menjauh. 


Malang nasib Diah bila dia ternampak Jun-Ho dating dengan kawan baik dia sendiri di restoran. Disebabkan terlampau kecewa dan stress, pandangan Diah mula kabur dan pengsan. Kata doktor, Diah mengalami buta sementara disebabkan terlampau stress. Tapi kalau stress makin teruk, possibility Diah untuk buta kekal makin besar. 


Kecewa dengan nasib hidup, Diah mula menyendiri dan berkurung dalam rumah tapi bila stok makanan dia habis, somehow Diah kena keluar juga. Di supermarket, Diah jumpa Nik (Dodit Mulyanto) yang baik hati belikan barang dan hantar dia pulang. Nik juga sama seperti Diah, kecewa kerana cinta. Sejak Nik tahu alamat rumah Diah, setiap pagi dia akan hantar makanan dan ajak ngobrol. 


Tapi Diah tak suka dipandang kesian oleh orang lain so dia selalu tolak penerimaan Nik dan halau dia balik. Disebabkan kegigihan Nik setiap pagi datang ke rumah dan juga sisi kelakar dia, Diah buka hati untuk berkawan dengan Nik dan banyak habiskan masa bersama di Busan sehingga jatuh cinta.  

Basically tajuk Cinta Itu Buta dipilih sebab team production ketengahkan rasa cinta tanpa mengenal rupa tapi kalau tengok kepada timing pertemuan Dian dengan Nik tu lebih kepada jatuh budi. Sebab Diah dan Nik berjumpa masa masing-masing tengah kecewa dengan kehidupan. 


Ada masa I terhibur lah dengan jenaka Nik tapi ada masa lawak dia macam pervert and cringe. Dialog Diah pun macam skema sangat bila dia converse in English. Tak pasti lah dia guna suara dia sendiri masa berbahasa Korea ataupun dubbed sebab bila dia converse in Hangeul, ada slang Indo haha but A+ for the genuine effort! 

Movie romantic komedi ni bukanlah karya original sebab karya asal dari negara Filipina berjudul Kita Kita yang diterbitkan pada tahun 2017. Skrip memang diambil sama seperti filem asal cuma latar tempat sahaja diubah kepada Korea sementara dalam filem Kita Kita berlatarbelakangkan panorama keindahan negara Jepun. 





Sinematografi di Korea memukau dibantu oleh aerial shots dan kreativiti art team memaparkan budaya penduduk Korea. Suka sangat tengok konsep rumah Diah walaupun tak berapa selamat untuk wanita bujang sebab pervert dekat Korea agak scary. Pintu pun tak ada semata mengharapkan pintu kayu dekat luar. For a movie memang nice lah all the setup and decoration. 


Tak pasti berapa banyak saving Diah sampai dia boleh berkurung lama di rumah lepas disahkan buta sedangkan dia baru habiskan duit beli wedding hanbok yang mahal. Kos perubatan pun tak didedahkan sedangkan dalam drama Korea memang mengelak benar memasing kalau kena admit ward. Sama juga dengan Nik yang tak pernah didedahkan pekerjaan dia tapi boleh habiskan banyak duit tanpa bekerja. Director bagi hint dia middle class bila dia book ticket ke Korea sebab ada offer 70%. Tapi dia mabuk setiap malam sampai boleh sewa rumah lagi dekat Busan. 


I tak suka ending movie arahan Rachmania Arunita ni bila ikut template drama petang. Lagi kuat mengatakan yang perasaan cinta masing-masing wujud dek kerana rasa budi dan simpati. Untuk scene komedi movie ni berjaya buat kita terhibur tambah pula dengan kehadiran pelawak Dodit yang sememangnya famous di Indonesia tapi untuk genre romantic tu tak berapa nak menjadi sebab nampak fiksyen sangat. Movie ni boleh ditonton di Netflix. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 7.8/10

2 comments

  1. best lah jalan cerita dia.
    macam mana nak jatuh cinta bila hati tengah patah?
    nik tu macam pari-pari untuk dian la pula.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.