Movie Review : Kasoor (2001)

Saturday 26 September 2020


Director : Vikram Bhatt
Writer : Mahesh Bhatt, Girish Dhamija
Cast : Aftab Shivdasani, Lisa Ray, Divya Dutta, Apurva Agnihotri, Irrfan Khan, Ashutosh Rana, Pushkar Dwivedi
Production Company : Vishesh Entertainment Ltd.
Genre : Crime / Mystery / Romance
Running Time : 151 minutes
Release Date : 2 February 2001

One of famous crime movie di bawah terbitan Vishesh Entertainment Ltd. bila membawa kisah Shekhar Saxena (Aftab Shivdasani) yang dituduh membunuh si isteri, Preeti Saxena dengan kejam di rumah mereka berdua. Kaki dan tangan Preeti diikat di katil, dada dirobek, peha dikelar dan di dinding perkataan ‘Bitch’ ditulis dengan darah.


Sementara Preeti dibunuh di tingkat atas, orang gaji dibunuh di tingkat bawah, Shekhar pula dipukul sehingga pengsan. Inspektor Lokhande (Ashutosh Rana) yang tak termakan dengan naratif Shekhar mula mendesak supaya mengaku jenayah dia. Motif pembunuhan cuma satu, Shekhar akan bolot semua harta Preeti selepas kematian dia.


Shekhar pula berjumpa dengan Simran Bhargav (Lisa Ray) untuk selamatkan dia dari perbicaraan dan buktikan yang dia tak bersalah. Simran bekerja dengan kawan baik dia, Amit (Apurva Agnihotri) tapi Simran makin melencong dari kes bila dia mula jatuh cinta dengan Shekhar melalui kisah hidup bersama Preeti. 

‘Don’t ask. Look into my eyes. You’ll get to know what it’s true and what’s not.’ – Shekhar Saxena, 2001

Pfffttt kalau client kitorang datang bagi ayat ni mau tersembur air kopi time tu jugak. 

Amit yang dah lama simpan perasaan dengan Simran sakit hati bila Simran luangkan masa dengan Shekhar sedangkan dia kena buat semua kerja dan cari bukti berkaitan dengan kes. Entah dia dapat claim travelling fees entah tidak. Suka scene dia perli Simran pasal Reminton typewriter. Ingat senang ke nak cari entah dari mana datang surat tu.


Dalam movie ni tak pernah sekali pun lah Simran atau Amit pergi jumpa forensik ataupun pekerja Preeti dengan Shekhar untuk soal siasat. Most of the time tengok Simran berahi dengan Shekhar je lepastu nyanyi lagu. Kalau Simran spend masa untuk siasat rumah Shekhar daripada dengar kisah kesunyian merepek dia tu, mungkin Simran dengan mudahnya boleh jumpa siapa pembunuh Preeti.  Dalam court pun Shekhar tak pernah dipanggil ke kandang saksi. Pffttt


Saja je tengok balik movie ni walaupun dari dulu sampai sekarang tak pernah lupa ending dia macam mana sebab lakonan Aftab menjadi. Dari awal pun kita dah tahu dah siapa sebab alibi dan motif Shekhar Saxena dah dibincangkan pun. Kira solid jugak lah tekaan dia tambah pula Simran tak ada bukti kukuh sangat pun untuk defend anak guam dia. 

Movie Kasoor ni sebenarnya projek Mahesh Bhatt untuk Sanjay Dutt dengan Dimple Kapadia tapi shelved so tahun 2000 dia serahkan pada Vikram Bhatt. Asalnya offer dekat Anil Kapoor tapi dia busy dengan movie Nayak so diorang bagi dekat Aftab. Watak heroin pula untuk Sushmita Sen tapi dia reject lepas dia putus cinta dengan Vikram Bhatt.


Berbaloi lah ambil Aftab dan debutante Lisa Ray since fees diorang murah dan bajet pun tak lah tinggi sangat. Lakonan Lisa pun bagus. Cantik pulak tu. Muka dia macam ada iras Amelia Henderson. Movie Kasoor blockbuster dan lagu Zindagi Ban Gaye Ho Tum famous tahun tu. Music album Kasoor je lah jadi kekuatan utama sebab lagu dia semua best. Dari tahun 2001 sampai sekarang I layan lagu-lagu dia. 


Pelakon pembantu pun strong jugak actually bila ada Ashutosh Rana, pegawai polis yang licik dan Irrfan Khan sebagai peguam pihak defendan tapi sayangnya tak ada langsung scene Simran berjumpa dengan Nitin Mehta supaya nampak ketegangan antara dua peguam. Movie Kasoor adalah remake kepada movie Hollywood, Jagged Edge tahun 1985 dan movie What Lies Beneath.


Penceritaan mungkin okay lah diadun sebagai naskhah Bollywood dengan sinematografi cantik dan lagu mengasyikkan tapi untuk plot nampak kurang kemas lah. For those yang nak tengok boleh tengok dekat Youtube with english subtitles :)

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0.4 = 7/10

2 comments

  1. tgk cita ni kat mana eh? i nak tgk jgk

    ReplyDelete
  2. Before tengok movie ni dulu skeptic jugak seban Aftab berlakon selalu entah apa2. Pas tengok rasa kagum plak

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.