Book Review | Neraka Bawah Rumah (2019)

Monday 21 September 2020


Penulis :  Khairul Naim
Penerbit : Penerbitan Paluan Seni
Edaran : Crescent News (KL) Sdn Bhd
Dicetak Oleh : I-whitz Sdn Bhd  
Tarikh Cetakan : Cetakan Pertama – Februari 2019
Helaian :  107 mukasurat/  9 bab
Genre : Seram / Misteri / Thriller
Harga :  Semenanjung - RM20.00, Sabah & Sarawak – RM23.00


Sinopsis : 

Bunyi tapak kaki berhenti di depan pintu. Irina dapat rasakan seseorang sedang berdiri di muka pintu biliknya. Bahkan dia boleh dengar dengusan nafasnya. Semacam dengusan lembu jantan liar.
“BOM!” Bunyi dedaun pintu menghentak dinding. Irina menjerit sekuat hati. Dek terlalu takut, pernafasannya terganggu tiba-tiba. Kelopak matanya sekejap terkatup, sekejap terbuka. Berasa macam hendak pengsan disebabkan oksigen tidak sampai ke otak. Dia dapat rasakan seorang perempuan berdiri di hadapannya. Tapi, kenapa tangannya panjang sampai ke lantai? Kenapa wajahnya macam tanah merekah? Mulutnya besar, bergigi tajam dan tidak berbibir. 

Review : 

Tengok cover, baca tajuk dengan sinopsis dah rasa seram dah sebenarnya. Bila penulis guna metafora seperti neraka bermakna kejadian tu maha dashat la kan? Kalau tengok dekat bahagian belakang pun dah tertulis ‘SEBUAH NOVEL SERAM DARI PENULIS THRILLER KHAIRUL NAIM’. 

Ni pertama kali baca novel karya Khairul Naim since pembacaan I pun terhad dekat beberapa penulis je. Malas membaca kan, macam ni la jadinya haha. Buku ni adik I yang beli direct dari penulis rasanya sebab ada heart sign dari penulis gedabak kemain. Bertuah la fans dia. 

Okay back to the review, kisah ni mengisahkan tentang Irina yang dihantui oleh perempuan berkuku panjang dan suka makan beras. Masa hantu perempuan ni muncul tak berapa nak seram sangat lah sebab dekat Bab 1 pun penulis dah bagitahu yang Irina ni dihentak kepalanya so by logic Irina berhalusinasi sahaja. 

Dekat situ pun dah hilang feel seram dia cuma curious nak tahu kenapa dia berhalusinasi tentang hantu ni sedangkan kejadian yang dialami siang tadi berbeza. So dari kejadian di bank, kengerian di bilik tidur membawa ke rumah pusaka berpuaka di atas bukit. Dekat situ dia membongkar misteri hantu perempuan tu. 

Dan sekali lagi saspen atau misteri penulis tak menjadi bila dah dapat teka budak kecil perempuan yang Irina jumpa dekat rumah pusaka tu. Mungkin penulis patut buat nama berbeza dari watak utama. Babak bercampur antara gangguan hantu perempuan dengan beberapa watak sampingan dan tak mampu nak hilangkan kejadian terhentak kepala dari ingatan. 


Misteri terungkai di penghujung cerita dan kita dapat tahu siapa hantu perempuan, budak perempuan dan kenapa neraka ada di bawah rumah. Metafora yang digambarkan tak setaraf dengan cerita. Saspen kurang menyengat sebab kejadian di awal. Tapi plot twist penulis menjadi bila watak Inspektor Hilal berjumpa dengan watak Fatin, kawan baik Irina. Suka bab 9 sebab comel haha

Disebabkan tak pernah baca novel di bawah penerbitan Penerbitan Paluan Seni, jadi tak tahu konsep atau level penulisan yang digariskan macam mana. Kalau Buku Fixi ataupun Dubook kita tahu penulis bebas berbahasa pasar. So I cannot comment much lah walaupun tak berapa syok sangat feeling membaca tu tambah pula ada typo. 


Baca novel ni dalam masa 2 jam lebih je sebab 107 mukasurat je itupun spacing dan font dia besar. Anyway, it is such a great experience reading Neraka Bawah Rumah. Kalau ada jumpa lagi karya penulis Khairul Naim nanti, boleh la baca. 

1. Author +0.7, 2.Plot +0.5, 3. Genre +0.4, 4. Social Message +1, 5. Personal Thought +0.4 = 3/5

5 comments

  1. Paluan seni? tak pernah baca jugak buku-buku dari Penerbitan Paluan Seni tapi kalau font tu besar, dengan lebih kurang 100 mukasurat, maknanya cerita dia pendek je la kan?
    Tapi tajuk tu memang catching sangat 😁😁😁

    ReplyDelete
  2. selalunya cerita hantu memang susah nak tulis kecuali ditulis oleh penulis otai macam ramlee awang mursyid. tapi mungkin jugak cerita ni pendek sangat, tak sempat nak seram dah habis dah 😂

    ReplyDelete
  3. sukanyaa cita dia, rasa mcm nak cepatkan habis sbb byk misteri kan

    ReplyDelete
  4. saya banyak karya Khairul Naim..sebab dulu saya satu2nya DS dia yang pertama,
    jadi dia bagi buku dia percuma. Tapi saya lum baca lagi buku2 dia...

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.