Kitar Semula Barang Digital di One Utama

Tuesday 11 June 2019

Before this pernah update tentang kitar semula barangan digital untuk jaga alam persekitaran especially tanah dan air bawah tanah dari tercemar dengan bahan kimia yang ada dekat barang digital dekat post ni

Since ramai yang cari balik entri tu bulan ni, teringat masa lepak dekat One Utama ada satu tempat untuk recycle barangan digital. 


Mungkin dah ramai yang nampak, mungkin ada yang tak perasan sebab kiosk ni kecil je. Sekali pandang nampak macam hiasan padahal a great campaign untuk alam sekitar kot. 


Kalau tak silap E-Waste campaign bin ni ada dekat tingkat 3 sebab ternampak masa lepas keluar surau. Tak pasti kalau kiosk ni ada banyak dekat 1Utama sebab haritu nampak 1 ni je. 

Setiap kali you guys recycle, you guys akan dapat points dari pihak 1Utama so sebelum masukkan barangan digital dalam bin, make sure pergi ke kaunter dulu. 



You guys boleh tengok dekat dalam jadual barangan digital apa yang boleh dikitar semula. Kalau ada bateri bersepah dah habis guna dekat rumah tu boleh bawa datang sini. 10 bateri boleh dapat seringgit! 


Bin dia comel je, ada 3 serangkai macam ni padahal bersambung je tiga-tiga ni. Tak ada beza pun nak masuk dalam lubang mana.



Masa tengok haritu bin ni dah separa penuh means ramai juga lah yang aware dengan e-waste campaign ni. Tapi ada juga sampah lain dalam bin ni. Main masuk je tak tengok dulu apa isi dekat dalam hmmmm. 

Anyway, if you guys nak recycle barangan digital dan nak dapat reward, datang la One Utama dari jam 10 pagi sampai 10 malam bin ni available. Small change for greater effect!

13 comments

  1. tq for sharing. banyak brg terpakai ni. nt nk ajak asben ke 1u

    ReplyDelete
  2. good sharing. lepas ni dah tahu nak buang batteri dkt mana.

    ReplyDelete
  3. jemput follow dan singgah di blog saya
    www.idakamiliamudzakir.blogspot.my

    Terima kasih puan.

    ReplyDelete
  4. Kitar semula nie perlu ada displin utk asingkn barang.. pemikiran seseorg juga perlu ubah..demi alam sekitar dan haiwan

    ReplyDelete
  5. menarik gini.
    pengasingan sisa, kan.
    perlu diperluaskan idea bernas ni.

    ReplyDelete
  6. Saya tak pernah lagi nampak kat tempat lain. Satu usaha yang bagus.

    ReplyDelete
  7. it's truly great to recycle like this.. first time heard of this kind of idea.. hehehe good one...

    ReplyDelete
  8. memang perlu tong ni tapi tak pernah jumpa lagi.

    ReplyDelete
  9. Eh bagusnya buat kempen macam ni recycle bahan digital. Kat rumah ni banyak je barnagan digital yang dah tak guna. Ada yang saya simpan dan ada yang sepah sepah macam tuh je buat permainan anak anak. Dah ada kempen ni bolehlah kumpul setempat dan buang dalam ting recycle ni

    ReplyDelete
  10. Wowww menarik nya... Senang lah lepas ni kalau nk recycle bahan digital. Kat rumah ni pon ade lagu handphone lama yang dah rosak. Recycle lepas tu dapat point pulak tu. Bestttttt Nak tryyyy lah

    ReplyDelete
  11. Kat rumah nanyak barangan digital tak pakai. Tak tahu plak ada recycle bahan digital. Mudahlah pada orang awam untuk galakkan recycle. Semoga bermanfaat kepada semua.

    ReplyDelete
  12. Kalau diperluaskan ke semua negeri pun bagus ini.. Tak adalah buang merata barangan digital tu..

    ReplyDelete
  13. Uish, seriously taktau ada tempat untuk recycle barangan digital camni. Dekat OU pulak tu. Selama ni ingat orang buang macamtu je. Thank you Farhana for sharing! <3 Harap lepasni Nad lebih aware dengan e-waste ni.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.