Tutorial : Search Description Blog

Sunday 26 May 2019

Sebelum ni ada terbaca tips untuk naikkan rating keywords di blog Sayyidah Napisah which is very helpful and thanks a lot for that, sis!

Bila dah baca, mesti lah kena praktikkan bila buat entri tapi jadi confuse sebentar sebab ada satu tips yang dia bagi tak wujud dekat blog. Tips tu ialah tambahkan keywords di 'Search Description'.


So dalam entri ni nak ajar macam mana nak ubah setting daripada tak ada search description kepada wujud di bahagian new post. Caranya mudah sangat!

1. Buka Dashboard > Setting > Search Preferences 



2. Nampak tak ada Meta tags dalam gambar dekat atas? Dekat 'Description' tu ada [Disable]. Tekan Edit kemudian tukar kepada Enable. Tekan Save Changes.

3. Buka New Post, tengok dekat bahagian tepi dah ada dah Search Description. Mudah sangat kan? Dalam box tu isi lah seberapa banyak yang boleh tapi limit dia 156 patah perkataan je. Lagi banyak isi lagi bagus sebab nanti Google Search akan keluarkan entri you guys bila ada yang mencari. 

Good luck and happy blogging! 

7 comments

  1. Owh br tahu..selamani xtahu lak wujud..tq for info..

    ReplyDelete
  2. Saya belajar untuk letak description ni melalui Google jugak. Masa mula-mula buat blog tahun lepas, gigihlah mencari entri untuk naikkan page view.

    ReplyDelete
  3. Terima kasih.. Jenuh cari.. Yes..

    ReplyDelete
  4. tqtq farhana mama terus buat

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.