Kalkulator Kiraan Bayaran Fidyah

Monday 6 May 2019

Jadi orang perempuan ni memang tiap tahun ada lah episod ganti puasa nak pula kalau dah berkahwin, dah ada anak episod ganti puasa dia lagi dramatik dari biasa. Special case kalau yang memang tak puasa disebabkan uzur dan sakit yang menghalang dia untuk puasa. Maka golongan ni memang kena bayar fidyah lah. 

Untuk memudahkan you guys membuat kiraan, Zakat Negeri Sembilan come up with kalkulator online khas untuk kira berapa jumlah bayaran fidyah mengikut kiraan Mazhab Syafi'e yang kita kena bayar. 

Steps yang sangat mudah untuk para pengguna : 

1. Klik Kalkulator Bayaran Fidyah

Lepas klik link di atas, you guys akan masuk ke page Zakat NS dan jumpa kalkulator digital ni.


2. Masukkan tahun awal puasa yang ditinggalkan. 

3. Masukkan tahun akhir puasa yang ditinggalkan. 

4. Masukkan bilangan hari yang ditinggalkan. Kalau jumlah tak menentu tiap tahun tu, better tanya Pusat Zakat lah macam mana nak kira kalau tak nak genapkan. 

5. Letak harga beras semasa di kawasan you guys. Then klik Kira Fidyah. 

6. Jumlah bayaran akan keluar dekat bahagian bawah. Dah tahu jumlah boleh pergi ke kaunter Pusat Zakat di negeri masing-masing. 

Senang kan? Yang ni kiraan kasar, kalau nak yang lebih tepat, kena tanya Pusat Zakat supaya tak wujud rasa gelisah dan was-was. Selamat membayar Fidyah :)

9 comments

  1. Terima kasih untuk sharing ni. Maklumlah kadang-kadang jahil juga bab-bab agama ni.

    ReplyDelete
  2. i can't even remember mine since i've made the decisions to always ganti puasa terus lepas habis raya. hopefully selesai la semuanya. but thnk you for sharing

    ReplyDelete
  3. bagus nih dik, mekasih share yek, tak tau lak akak ada kalkulator kiraan bayaran fidyah ni... sgt berguna nih

    ReplyDelete
  4. haaa yang tinggal puasa tu...sila take note

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. senangnya dah ada apps, pasni tak payah nak pening kira..hehe

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.