Movie Review : The Incredibles 2

Friday 29 June 2018

Image result for the incredibles 2 review

Director : Brad Bird
Scrip-Writer : Brad Bird
Cast : Craig T. Nelson,Holly Hunter, Sarah Vowell, Huck Milner, Samuel L. Jackson, Bob Odenkirk, Catherine Keener, Eli Fucile, Jonathan Banks, Brad Bird
Genre : Comedy/Action
Production Company : Walt Disney Pictures, Pixar Animation Studios
Distributor : Walt Disney Studios, Motion Pictures
Running Time : 118 minutes
Release Date : 15 June 2018
Trailer :



After 14 years, now we have sequel of The Incredible family! So last two days I’ve watched this most awaited sequel movie at Citta Mall. At first macam ragu-ragu jugak nak tengok sebab tengok kartun dekat panggung is like mehhh tapi sebab tergoda dengan kecomelan Jack Jack so terus book ticket and have my movie date for this month hi hi hi. Hall peuh dengan adults kot, tak ada sorang pun infant/kid masa layan movie ni. Nampak tak 90 kids memang dah lama tunggu movie ni.


Back then we have magnificient superhero family tapi berbeza dengan sequel bila masalah kewangan Metroville meningkat bila Mr. Incredible (Craig T. Nelson) gagal tangkap penjahat ‘Underminer’ dan hampir rosakkan keseluruhan harta benda awam di bandar tersebut. Sudahnya superhero diharamkan serta-merta! Family The Incredibles terpaksa berpindah keluar dari rumah mereka dan tinggal di motel yang mampu bertahan hanya selama 2 minggu.


Buntu dengan masalah family dan kerja, Frozone (Samuel L. Jackson) ajak Bob dan Helen (Holly Hunter) berjumpa dengan founder Devtech yang dipelopori oleh Winston (Bob Odenkirk) dan adiknya, Evelyn Deavor (Catherine Keener) sebagai pereka teknologi syarikat tersebut yang juga merupakan peminat terbesar superheroes. Mereka tawarkan Elastigirl/Helen untuk menjadi duta syarikat dan cuba mansuhkan kembali akta yang mengharamkan superheroes.

At first Helen refused dengan tawaran tersebut sebab Bob lagi layak dan dia tak mampu berpisah dengan anak-anak terutamanya Jack Jack (Eli Fucile) yang masih lagi baby dan perlukan perhatian utama. Tapi Bob pujuk Helen supaya terima tawaran tersebut sementara dia uruskan anak-anak di rumah kerana bagi dia kerja housewife tu mudah. Tinggal di motel dengan masalah kewangan bukan sesuatu perkara yang kecil untuk tolak tawaran Devtech.

Sangkaan dia meleset bila Jack Jack mempunyai superpower, Dash (Huck Milner) pula stuck dengan homework Math dan Violet (Sarah Vowell)  yang menyampah dengan dia disebabkan arahannya kepada Rick Dicker (Jonathan Banks) untuk padam memori Tony – high school crush Violet. Meanwhile, Helen makin mendapat tempat di hati penduduk bandar New Urberm kerana kejayaan Elastigirl dalam menyelamatkan dan menumpaskan misi Screenslaver menyerang datuk bandar.  


Keadaan makin huru-hara bila Helen, Bob dan Frozone terperangkap oleh Screenslaver dan Violet, Dash & Jack Jack cuba menyelamatkan parents mereka dan ahli politik menggunakan kereta Mr. Incredible dan kuasa mereka sebelum cruise yang digunakan Devtech untuk sesi persidangan penting terhempas ke bandar.

Not much for storyline and the plot seems predictable. Dah boleh agak dah siapa Screenslaver tu tambah pula Elastigirl tak pernah bersua muka dan teknologi yang dia gunakan tu agak tinggi, sama level dengan Devtech. Tapi movie ni jadi best disebabkan Jack Jack dan Dash, memang terhibur dengan keletah comel mereka berdua. Nak pula bila scene Jack Jack bergaduh dengan raccoon yang datang makan sisa ayam dalam tong sampah di rumah mereka. Scene Jack Jack datang rumah Aunty Edna (Brad Bird) pun kelakar bila dia dengan mudah impress Edna untuk jaga dalam masa sehari dan cipta suit khas untuk Jack Jack.


It’s a great move from Pixar dengan highlight superpower Jack Jack so we can wait for third installment of The Incredibles. Plus, making Helen as main superhero in this movie is a great initiative from Disney and Pixar in changing society and world’s perspective about hero equals to male. Its time for women to shine as great as male. Not only Elastigirl, superpower Violet pun makin bagus dalam sequel ni and you guys will impressed with Evelyn as well Voyd. Like Weinston said 

'It's time to make some wrong things right. We need to change people's perception about superheroes and Elastigirl is the best plan'

Sembang pasal skrip & dialogue, I really love Brad's work in this :

'You know its crazy right? To help my family, I need to leave it. To fix the law, I need to break it' - Helen

The moment Bob opened up with Violet about him trying to be the best father is jubilant and serene to watch for a family entertainer movie. If you guys already watch the first, do watch this sequel although its not that amazing but its great to spend your 2 hours precious time watching precious Jack Jack. I'm a fan now ;)

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 8.9/10

18 comments

  1. Jack Jack memang comel plus dia punya power tuh perghh hahaha

    ReplyDelete
  2. alahai nak tengok movie ni sebab memang suka sangat yg first movie.

    ReplyDelete
  3. alahaahi comel nye. confirm tengok nanti :)

    ReplyDelete
  4. Wajib tgk niii 😊😊

    ReplyDelete
  5. alahai comelnya cerita ni. hehehe

    ReplyDelete
  6. tak sempat lagi nak ke pawagam utk tgok filem ni..

    Aerill Hassan

    ReplyDelete
  7. alahai comelnya Incredibles 2 ni ...

    ReplyDelete
  8. daaaa tengok and sangat puas hati. there is still a kid in me. 14 thun lepas tengok the first one masih ingat ceritanya.

    ReplyDelete
  9. Anak saya mesti suka tengok ni..nanti nak bawak la dia gi tengok cite ni. Tq for sharing

    ReplyDelete
  10. Tak sabar tunggu link download HD nih... hahahaha...

    ReplyDelete
  11. Alamak yang ni kena masuk list wajib tengok ni..

    ReplyDelete
  12. tk sabar nk tgk. hehehe. mek search fb ad dah tu. kihkih

    ReplyDelete
  13. dah lama tunggu cerita ni, tak sabar nak tengok dengan anak2

    ReplyDelete
  14. aida da tgk citer ni.
    tapi separuh aje, farhana.
    lagi separuh aida tido dlm panggung ha ha ha ha ha :)

    ReplyDelete
  15. Suka juga tengok watak2 incredibles ni

    ReplyDelete
  16. Anak Kak Sue mesti suka tengok cerita nie..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.