Movie Review : Raid

Tuesday 5 June 2018


Director : Raj Kumar Gupta
Cast : Ajay Devgn, Ileana D'Cruz, Saurabh Shukla, Amit Sial, Amit Bimrot, Gayathri Iyer, Sheeba Chaddha
Production Company : T-Series, Panorama Studios
Genre : Drama/Crime
Running Time : 128 minutes
Release Date : 16 March 2018
Trailer :


Movie arahan Raj Kumar Gupta yang diadptasi dari kisah sebenar serbuan team jabatan cukai negara ke rumah Sharda Prasad Pandey, seorang kontraktor juga seorang ahli politik ternama di Lucknow pada tahun 1981. Serbuan ni adalah serbuan paling lama mengambil masa dalam sejarah India hingga menjadi tajuk utama berita selama beberapa hari. Jumlah wang tunai yang dirampas dalam serbuan tersebut sebanyak Rs 420 crore zaman tu tapi kalau ikut nilai sekarang, anggarannya Rs 1140 crore bersamaan dengan RM 673,617,099.22.

Amay Patnaik (Ajay Devgn), seorang pegawai jabatan cukai yang jujur dalam hal yang berkaitan dengan kerja. Sentiasa mengikut peraturan dan tak pernah terima rasuah sepanjang dia bekerja dan disebabkan perkara tu, dia selalu kena transfer setiap 2 bulan. Datang tempat baru je mesti ada rumah yang kena serbu dengan dia sampai isteri dia, Malini (Ileana D’Cruz) naik letih pack unpack barang. Dia tak payah pergi kerja pun sebab kerja dia dekat rumah pun dah menimbun.

Image result for raid movie

Sama juga dengan kes di Lucknow, dia dapat panggilan misteri pada satu malam suruh dia pergi ke kuil untuk dapatkan info tentang senarai nama yang tak pernah bayar cukai. Cukai sangat penting untuk pastikan ekonomi negara sentiasa berjalan. Lepas dapat bukti yang kukuh, Amay sediakan dokumen lengkap untuk serbuan tersebut.

Nak serbu bukan main boleh terjah je walaupun ada bukti kukuh sebab Rameshwar Singh aka Tauji (Saurabh Shukla) ni orang ternama, ahli politik yang disegani dan disayangi oleh orang kampung. Dia tak bayar cukai tapi dia guna duit tu untuk ‘tolong’ orang kampung yang daif disebabkan dia tak bayar cukai. Ketua Amay dah nasihatkan supaya berhati-hati dalam serbuan ni sebab kalau Amay gagal jumpa duit yang disorok tu, berkemungkinan besar akan disaman dan dibuang kerja. Tapi Amay yakin dengan bukti yang dia ada dan teruskan juga serbuan ke rumah Tauji.

Image result for raid movie

Amay tahu pihak polis dan pegawai jabatan cukai sendiri tak boleh dipercayai sebab ada yang akan bagitahu rumah yang bakal diserbu untuk prepare larikan harta haram dan bahan bukti  so Amay ambil langkah untuk kumpulkan semua pegawai dan pihak polis waktu subuh dan bahagikan kepada beberapa kumpulan. Setiap kumpulan akan dapat envelope yang mengandungi peta dan lokasi serbuan. So masing-masing tak ada masa untuk inform dan kutip duit dari situ.

First half memang intense sebab team Amay memang tak jumpa langsung duit haram yang disorok di rumah Tauji tu. Semua barang kemas dan perabot yang dibeli ada resit serta cukai yang dibayar. Semua memang nampak cantik je. Tak ada masalah pun. Tauji yang rimas dengan team Amay dah mula warning supaya keluar dari rumah dia sebelum dia bawa hal ni ke mahkamah.

Image result for raid movie

Tapi second half memang nak pengsan tengok jumlah wang tunai, jongkong emas dengan barang kemas dalam rumah tu. Sangat banyak! Kalah rumah Najib-Rosmah. Kalau serbuan rumah Najib guna bagasi, serbuan rumah Tauji ni guna kotak besar gedabak. Memang menangis team Amay buat kerja tak berhenti kira harta Tauji ni semua.

Dalam movie ni boleh nampak macam mana team Amay buat kerja. Gali perigi, pecahkan dinding rumah, geledah semua barang yang ada, gali tanah dan macam-macam lagi cara yang diorang guna supaya boleh korek harta Tauji. Dah penat korek, penat mengira pulak tu. Belum masuk ancaman dan gangguan dari keluarga Tauji dan penduduk kampung sebab bagi diorang, Tauji ni ibarat insan mulia.


Kalau ikutkan kisah benar, masa serbuan ni tak ada yang cedera pun tapi director campurkan dua kisah serbuan sebenar dalam satu movie for dramatic effect. Serbuan di rumah Tauji ni okay je tapi di kilang milik businessman MLA Sardar Inder Singh di Kanpur pada tahun 1980, 88 orang pegawai cukai ni ditelanjangkan dan dibelasah sehingga ada yang lumpuh dan cedera parah walaupun ada polis masa tu. Dalam movie ni nampak la bahaya buat serbuan, bukan setakat nyawa sendiri je terancam, nyawa anak bini pun dalam bahaya juga sampai kena letakkan bawah pengawasan polis.

Dalam banyak rahsia terungkai, ada dua misteri tersimpan sampai ke hujung movie. Sepatutnya jumlah harta haram Tauji ikut dokumen, ada banyak lagi tapi tak tahu dia sorok dekat mana. Second, sampai ke sudah Amay tak reveal siapa yang bagitahu dia semua info tentang kegiatan Tauji dan keluarga. Walaupun dalam movie ada cerita tapi tu cuma rekaan director. Berbeza dengan kisah sebenar, tak ada siapa yang tahu walaupun isteri Amay yang disayangi lebih dari nyawa sendiri, sebab Amay dah berjanji akan simpan rahsia ni sampai mati.

Masa tengok movie ni memang stress jugak la sebab teknologi zaman 80-an mana sama dengan sekarang. Kalau serbuan sekarang siap bawa mesin kira duit. Zaman tu kira sendiri guna jari lepastu rekodkan. Kalau kematu tangan kau, kematu lah yang penting siap. Pastu dulu mana ada smartphone nak roger orang luar. Sepanjang serbuan ni berjalan, tak boleh guna telefon kecuali urusan penting. Sebagai manusia zaman millennial agak stress dan kesian tengok pengorbanan diorang selama berhari tanpa henti kira harta haram Tauji.


Sayangnya soundtrack tak berapa nak ummpph sangat dalam movie ni which u can always skip that part tapi editing, cinematography and dialogue dia mantap. Bila tengok social movie macam Raid ni ada certain dialogue yang power dari cast. Lakonan Ajay Devgn dengan Shaurabh Shukla yang menghidupkan movie Raid since both of them karakter utama. Macam mana kejujuran dan kebijaksanaan dia mengawal kerja dia dari penjenayah licik macam Tauji sama macam movie based on raid case, Special 26 lakonan Akshay Kumar.

Lepas karya terbaik Raj Kumar Gupta dalam movie No One Killed Jessica, Raid is another great movie from his shelf. Walaupun jalan cerita yang simple dan boleh diagak what happens next tapi director and team berjaya buat penonton stay untuk tahu apa jadi nanti. Recommended to watch and a great dedication for the unsung heroes.

1. Team Production +1, 2. Visual +0.8, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +0.8, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 7.9/10

13 comments

  1. Pergh!! Jenuh kira duit cara manual..

    ReplyDelete
  2. Hahaha terselit Jib&Mah jugak dlm tu. India memang direct je kan buat movie salah guna kuasa orang besar-besar kat sana...

    ReplyDelete
  3. Bila mula baca dh imijin mah-jib 😂😂, rasa tho moden pun kena kira manual juga sb serial no $ kena rekod kn. Mgkin lah 😁😁

    ReplyDelete
  4. Nice review. Aah laa teringat dekat jib bila baca hehe

    ReplyDelete
  5. Mah Jib hahaha banyak siot 💰💰💰💰💰

    Books That Makes Me Happy

    ReplyDelete
  6. ajay ni umur berapa eh? nampak macam dah berumur tapi still segak gituw. hehe

    ReplyDelete
  7. ajay devgan :)
    menarik juga citer ni, farhana.
    tq. boleh inform asben.

    ReplyDelete
  8. Suka cerita india gini. Diaorang banyak yang tunjuk kebenaran pasal dunia sebenar..

    ReplyDelete
  9. saya suka tengok cerita tamil sbb ketua polis dia mesti penjahat.. hahaha

    ReplyDelete
  10. lama tak tengok ajay berlakon, menarik ni :)

    ReplyDelete
  11. One of the best Bollywood films in many years. The cast is what makes this film that interesting, all the actors playing their best.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.