Movie Review : Okja

Saturday 9 June 2018

Image result for okja review

Director : Bong Joon-ho
Cast : Seo-hyeon Ahn, Tilda Swinton, Paul Dano, Hee-bong Byun, Steven Yeun, Lily Collins, Yoon Je-moon, Shirley Henderson, Daniel Henshall, Devon Bostick, Choi Woo-shik, Giancarlo Esposito, Jake Gyllenhaal
Production Company : Plan B Entertainment, Lewis Pictures, Kate Street Picture Company
Distributor : Netflix (International), Next Entertainment World (South Korea)
Genre : Sci-fi/Drama/Action
Running Time : 120 minutes
Release Date : 28 June 2017
Trailer : 


Okja antara movie yang terpilih untuk ditayangkan di Cannes Film Festival tahun 2017 ditambah pula dengan recommendation di #RekomenFilem dekat Twitter memang rasa excited nak tengok kehebatan movie Okja yang mengisahkan tentang babi super dan tuannya, Mija (Ahn Seo-hyun). 

Berlatarbelakangkan kawasan pergunungan yang cantik di Korea, screenplay Okja agak cantik cuma tak berapa menjadi VFX babi super Okja dan spesies dia yang lain di hujung cerita. Nak compare dengan babi biasa, super babi kacukan hasil eksperimen syarikat Mirando ni seakan-akan badak air ditambah pula dengan perangai dia yang suka berendam dalam air. 


Lucy Mirando (Tilda Swinton), CEO Mirando Corporation cuba untuk ubah imej syarikat dia yang kejam kepada syarikat yang eco-friendly dengan mewujudkan babi super supaya masalah kekurangan bekalan makanan dapat diatasi di masa akan datang. Disebabkan objektif ni, Lucy decide untuk cipta babi super yang berganda besarnya dari babi biasa dan lebih bersih supaya selamat dimakan. I really like her idea actually cuma masalahnya dalam movie ni bila Okja ada special bond dengan Mija dan campur tangan dari group ALF (Animal Liberation Front) yang diketuai oleh Jay (Paul Dano).

Group ALF ni ada bagusnya tapi macam melampau pula sampai taknak makan dari sumber kehidupan. Mungkin kalau orang lain yang tengok Okja ni akan rasa sedih nak makan daging but nahhh for me, haiwan dan tumbuhan memang dicipta untuk jadi makanan manusia pun. Cuma ada sesetengah terlebih sayang so they take it as a pet and consider as their family. So dalam movie ni Mirando Corporation tak salah pun sebab Okja tu hak diorang dan dalam perjanjian memang akan diambil kembali lepas 10 tahun cumanya Mija tak tahu tentang perjanjian ni since atuk dia, Heebong (Byun Hee-bong) yang buat perjanjian tu dengan Park Mundo (Yoon Je-moon) wakil Korea bagi pihak syarikat Mirando.


And due to this matter, susah jugak lah nak develop rasa kesian untuk Mija dan Okja and effort from ALF is just a waste of time. Lagi kesian dekat peniaga dalam scene kejar-mengejar antara Mirando dengan ALF dan Okja sebab hampir kesemua barang niaga diorang rosak. Kesian juga dengan Lucy sebab idea dia sebenarnya cantik tapi ALF buatkan dia nampak kejam padahal yang bersalah tu zoologis Mirando, Dr. Johnny Wilcox (Jake Gyllenhaal) bila dia seksa Okja untuk dapatkan sampel daging babi super untuk diadili dalam pertandingan 'Babi Super Terbaik'. 


Mungkin scene hujung tu agak kejam bagi vegan or Mija but that’s the way how abattoir actually works. Kena bagi ubat pelali dan disembelih but minus the electric shock sebab tu memang kejam. It’s a beautiful story for special bonding with Mija & Okja but it fails to bring the real issue for capitalist and animal lover in Okja. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.6, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0 = 7/10

13 comments

  1. Wow so details you reviewed the movie. On netflix, movie ni categorized under comedy, but I doubt it and I cant make myself to see a slaughtered pet. I'll pass this movie then since your review is what I that feel about this. :D

    The Hundred Pages | Eyqa Zaque

    ReplyDelete
  2. rasanya akan skip movie ni hehehe

    ReplyDelete
  3. biasa dengar cerita okja ni. agak famous dulu kan.

    ReplyDelete
  4. tajuk dia sebut okja or ok ja hehe joke joke

    jemput join : http://www.shfyqhazhr.com/2018/06/giveaway-suka-suka-by-shfyqhazhrcom.html

    ReplyDelete
  5. filem jenis macam ni yg saya suka :) in shaa Allah nnti nk tgok filem ni..

    Aerill Hassan

    ReplyDelete
  6. babi ke. ingat kan badak air td. srius... tp menarik

    ReplyDelete
  7. mcm pernah dgr tajuk ni. tapi tak berani nak tgk

    ReplyDelete
  8. Dh layan tadi. Ok2 lah cerita bebudak dgn pet dia. Love the jungle view..

    ReplyDelete
  9. mcm menarik jer cerita ni.. hehe

    ReplyDelete
  10. rasanya tahu okja tu maksud dia apa..hihi

    ReplyDelete
  11. https://shahirah-lee.blogspot.com/2018/06/sudden-comeback-with-segment.html jom join

    ReplyDelete
  12. First tengok ingat hippo, rupanya piggy..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.