Movie Review | Love and Monsters (2020)

Saturday 23 July 2022


Director : Michael Matthews
Writer : Brian Duffield
Cast : Dylan O'Brien, Jessica Henwick, Dan Ewing, Ariana Greenblatt, Michael Rooker
Production Company : 21 Laps Entertainment, Entertainment One
Distributor : Paramount Pictures (United States), Netflix (International)
Genre : Adventure / Thriller
Running Time : 109 minutes
Release Date : 16 October 2020
Trailer :


Berlatarkan dunia yang diserang raksasa mutan akibat bahan kimia yang tercemar, Joel (Dylan O'Brien) dan mangsa yang terselamat bersembunyi di koloni bawah tanah. Selama 7 tahun Joel hidup bersama mereka dan terpisah dengan buah hatinya, Aimee (Jessica Henwick). Lemas hidup berjauhan dan kesunyian, Joel ambil keputusan untuk pergi ke koloni Aimee dengan jarak sejauh 372km. Untuk manusia biasa macam Joel, dia kena berjalan kaki selama seminggu. 

Plan tu gila sebab Joel tak pandai seni pertahankan diri, tak pandai guna senjata malah mempunyai masalah kaku dek trauma selepas ibu bapanya dibunuh oleh raksasa di depan mata. Tapi dia nekad untuk keluar dari situ sebelum koloni diceroboh dengan lebih banyak lagi raksasa. 


‘We lost a lot of people over the years. You would think you get numb to it after a certain point. You don't.’ – Joel Dawson

Kegembiraan dia tak lama pun selepas keluar dari koloni bila dia diserang oleh katak raksasa. Nasib dia baik kerana Boy muncul untuk selamatkan. Boy adalah anjing peliharaan yang menunggu kepulangan tuannya. Joel ajak Boy temankan dia dalam pengembaraan berjumpa dengan Aimee dan sebagai habuan, Joel akan cuba cari keberadaan tuan Boy. 

Dalam perjalanan tu juga Joel berjumpa dengan Clyde Dutton (Michael Rooker) dan Minnow (Ariana Greenblatt). Disebabkan mereka berdua Joel makin cekap menggunakan senjata dan tahu bezakan raksasa yang jahat dengan yang baik. Dan kerana Joel juga lah, dua pemburu raksasa tersebut tahu kelemahan dan kekurangan kebanyakan raksasa sebab Joel sentiasa catat nota dan lukisan setiap raksasa yang dia jumpa. 


Penceritaan Love and Monsters yang dikarang oleh Brian Duffield ni bersifat cliché dan predictable bila watak Joel dari zero bertukar hero dalam pengembaraan tersebut. Tapi macam kelakar jugak lah dalam masa 7 tahun dia dekat koloni tu tak ada yang sanggup nak ajar dia berlawan atau guna senjata macam Minnow ke? Tengaok kawan-kawan dia dekat koloni tu semuanya baik dan sayang dengan dia. Mungkin azam dia nak berlawan tu tak sekuat mencari Aimee lah kot. 

Walaupun jalan cerita dia cliché dengan plot twist yang predictable tapi kekuatan terletak pada lakonan Dylan dan juga kecomelan Boy. Ariana Greenblatt pun petah betul bercakap depan kamera, tak nampak kekok langsung. No wonder lah dia dapat berlakon watak Gamora masa kecil dalam Avengers: Infinity Wars (2019). 


Naskhah Love and Monsters arahan Michael Matthews yang tercalon di Oscars dalam kategori Best Visual Effects sudah tentu mempunyai sinematografi terbaik walaupun geli sebab kebanyakan raksasa dia berlendir. Me and my family watched this movie during our lunch and most of the time we’re like ewwwww. Tapi ada juga lah raksasa yang ganas macam lipan gergasi tu. Nak menangis tengok Boy takut kena kepung. 

Setakat ni belum ada lagi kenyataan rasmi dari mana-mana production house ataupun team production untuk sekuel atau prekuel untuk filem ni walaupun dapat sambutan yang memberansangkan. Mungkin sebab kekangan dana sebab kena guna bajet yang besar juga lah memandangkan naskhah ni bergantung kuat dengan VFX. 


I harap ada lah installment baru dan buat Love and Monsters sebagai franchise yang berlatarkan Monsterpocalypse sebab dah bosan dengan naskhah yang bertemakan zombie dan virus. Banyak plot yang boleh dikembangkan, tambah pula dekat hujung cerita Minnow macam bagi hint raksasa baru di kawasan lain. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 8.5/10

3 comments

  1. interesting!! tapi dok tengok ss monsters ni macam euw je semuaa... kena fikir pulak nak tengok before makan ke lepas makan hahaha

    ReplyDelete
  2. Try nak tengok... Tapi tak menarik minat. Sekian. Hehe

    ReplyDelete
  3. Dah tengok. Best movie ni. Paling adore dengan character dengan budak perempuan comel tu. Kemain flex lagi dia. hehehe...

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.