Movie Review | The Tinder Swindler (2022)

Thursday 10 February 2022

Director : Felicity Morris

Writer : Felicity Morris

Cast : Cecilie Fjellhøy, Pernilla Sjöholm, Ayleen Charlotte, Kristoffer Kumar, Natalie Hansen

Production Company : Raw TV, AGC Studios, Gaspin Media

Distributor : Netflix

Genre : Crime 

Running Time : 114 minutes

Release Date : 2 February 2022

Trailer :


Bila buka Twitter penuh dengan dokumentari tentang con man, Simon Leviev yang memperdaya ramai wanita di benua Eropah, sampaikan dekat office pun dokumentari ni disebut-sebut maka I pun terpengaruh untuk tekan play di Netflix. 

Memandangkan Simon dah berjaya hidup mewah hasil penipuan licik dia, I pun rasa curious lah nak tahu modus operandi melalui dating apps, Tinder. Dekat Tinder kitab oleh swipe kiri untuk reject dan swipe kanan untuk approve. Bila Cecilie Fjellhøy nampak Simon dalam calon Tinder dia, haruslah dia excited untuk swipe kanan sebab profile Simon agak fancy. Leviev pula adalah pewaris billionaire kepada syarikat berlian di Israel. 

Memandangkan dia selalu berangan untuk hidup dalam dunia Beauty And The Beast, Simon adalah calon yang terbaik sebagai pasangan hidup. Dari pertemuan pertama di lobi hotel Four Seasons kemudiannya naik jet peribadi dan beberapa momen indah dalam hidup dia bersama Simon buatkan dia rasa he’s the one. 

"What happened to me felt like a movie." - Cecilie Fjellhøy

Tak lama lepas tu Simon bagitahu musuh dia serang sampai kena masuk hospital. Simon mula minta duit sebab akaun dia dibekukan atas faktor keselamatan. Cecilie sebagai kekasih yang ingin susah senang bersama mula bagi semua simpanan yang ada sampaikan buat pinjaman di 9 buah bank berbeza untuk bantu Simon. 

Bila hutang makin menimbun dan Simon tak ada tanda untuk bayar balik, Cecilie mula minta bantuan dari polis dan pihak AMEX. Rupanya Simon Leviev adalah satu identiti rekaan kepada Shimon Yehuda Hayut. Cecilie berjumpa dengan wartawan untuk bongkarkan penipuan Simon dan selamatkan ramai gadis dari terpedaya dengan cinta palsu. 

Sepanjang 114 minit tengok The tinder Swindler ni dok judge mangsa-mangsa Simon sebab mudah sangat percaya dengan apa yang dia cakap. Terlampau banyak red flags terutamanya dalam kisah Cecilie. Susah untuk tutup mata dengan kesalahan mangsa bila tak ada langsung rasa ragu dan bersifat mata duitan. Kalau tengok gambar Simon dengan parents dia pun dah boleh nampak gambar tu hasil Photoshop.

Nak kata billionaire tak main Tinder tu tak boleh jugak lah sebab T20 bersepah je dekat social media sekarang ni. Tapi apa red flags yang I jumpa lepas tengok dokumentari arahan Felicity Morris ni bila Cecilie setuju untuk jumpa sebaik saja swipe kanan. Sesiapa pun boleh masuk lobi hotel dan pakai pakaian berjenama. Tambah pula sekarang ni ada khidmat sewa pakaian untuk majlis keramaian. Barang copy ori sekarang pun dah sama level dengan barang original kot.

Red flag kedua bila Cecilie setuju untuk naik jet peribadi dengan Simon dan dedahkan maklumat peribadi dalam passport. Tak rasa takut ke masa first time jumpa terus pergi sana sini dengan stranger? Kalau dia psycho killer macam mana? Masa dalam jet peribadi tu punyalah happy sampai terus jatuh cinta padahal Simon bawa anak dengan bekas isteri. Siapa yang bawak ex partner masa dating? Merepek je nak YOLO pun. 

Kalau Cecilie boleh buat profile check dekat Instagram account kepunyaan Simon, sama juga lah dengan Simon dan team dia boleh belek semua maklumat peribadi Cecilie. Zaman sekarang tak susah pun nak tahu apa yang individu tu suka sebab semua perkara dah dimuatnaik di laman sosial media. Observe je dalam masa seminggu dah boleh nampak hal personal dan professional. Dari pagi sampai ke malam update pasal personal life. Tambah pula bila join game dekat Instagram bila ada sticker yang tanya tentang maklumat sendiri. Pergi je mana-mana IGstory mesti akan nampak maklumat yang didedahkan dengan mudah. 

Modus operandi Simon mudah sangat bila dia Cuma dengar cerita mangsa-mangsa dia. Pernilla Sjöholm bagitahu dia suka dan selesa dengan Simon bila lelaki tu dengar semua cerita dia sepanjang mereka berbual. Tak ramai lelaki yang buat benda ni. Even my ex never listen to my stories and even labelled it as bosan. 

Last week I baca pasal kajian tentang wanita berdikari yang selalu terjebak dengan lelaki toxic bila punca utamanya adalah ekspetasi. Macam mana wanita yang bijak pandai boleh tertipu ataupun dapat pasangan hidup yang teruk. Rupanya sebab bila kita dah pandai serba-serbi, kita mula set the bare minimum dalam mencari pasangan hidup. 

Selalu je kan kita dengar ayat ‘Dapat yang baik dan pandai jaga hati pun dah cukup dah.’ Sama macam Cecillie atau Pernilla bila both of them nampak Simon sebagai pelengkap hidup sedangkan Simon cuma bagi telinga je. Serendah dan semudah itu untuk tawan hati wanita ni. 

Simon tu tak lah handsome mana pun, suara dia annoying, tak cakap banyak dan tak ada backstory yang gah pun tapi cukup dia dengar curhat mangsa dia je. Dalam 3 orang mangsa dia tu, Ayleen lah yang macam susah sikit Simon nak tipu duit dia sebab hubungan mereka berdua pun agak lama dalam 14 bulan. Itupun dah berjumpa keluarga dan kenalan rapat Simon tapi masih lagi tak pinjamkan duit. 

Ada yang kata ending dia macam tak adil tapi kalau ikutkan mangsa-mangsa Simon pun dah berjoli sakan atas kesengsaraan orang lain. Diorang sendiri juga yang rela hati pinjamkan duit sebanyak tu jadi tak bolehlah salahkan Simon 100%. Takkanlah billionaire tak minta tolong ayah sendiri lepastu tak ada kabel untuk jaga dia daripada musuh perniagaan. Nak kesian dengan Pernilla pun macam susah sebab dia samakan perempuan dekat parti tu dengan lalat. Dia pun sama jugak masalahnya, nampak Simon tabur duit kemain bersinar mata dia. 

Dokumentari The Tinder Swindler ni straightforward dan guna perbualan asal antara mangsa dan Simon. Gambar dan video semuanya dari mangsa dan media sosial kepunyaan Simon jadi kebanyakan babak tampak real. Music score dan editing yang menarik pada second half buatkan penceritaan tentang con man ni boleh difahami dengan mudah. Suka tengok cara wartawan buat kerja dalam membongkarkan penjenayah cinta ni sebab lagi pantas dan cekap buat kerja dari pihak polis. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.3, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0 = 5/10

4 comments

  1. kenapa tak da hati nak tengok? Haha panjang berjela review cuma 5/10 je? tak best la tu.

    ReplyDelete
  2. my friend pun ckp best...weekeend ni baru nak layan

    ReplyDelete
  3. hmmmmm... interesting!
    meskipun rating Fana sikit, aida teruja nak tonton.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.